Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første Kina SR+ LFP kom til Norge i dag. Og det er litt oppfriskende tall :)

Startet av remis, torsdag 27. mai 2021, klokken 18:56

« forrige - neste »

remis

Siden det nå har blitt registrert noen Kina TM3 SR+ så har jeg laget liten sammenlignings tabell av nylige 2021 modeller fra offisielle tall til Vegvesenet. Det som slår meg litt er Maks eff. bilen kan gi kontuerlig Pr. time. Kina SR+ kan gi 100KW mens LR og P 65KW og det er 55,8% mere? Samtidig ser det ut som Kina SR+ har en annen og kraftigere motor bak enn alle andre? Eller det at LFP bateriene kan gi mye mere effekt over tid pga resistans, varmgang++ ?
Kina Sr+ er også 125kg tyngre enn USA Sr+

BE

Veldig interessant. Jeg hadde ventet at de hadde litt mer effekt til motor for å kompensere for den økte vekten av batteriet, men at det skulle være så mye som dette var uventet. Samtidig skal det også være mer tilgjengelig kapasitet på LFP batteriene, sannsynligvis for å kunne ha tilsvarende rekkevidde som de "gamle" batteriene.

Blir spennende å se om det stemmer at det er noen kWh ekstra kapasitet. Dette skal sjekkes ganske omgående med Scanmytesla, enda et par uker å vente :)

LFP batteriene skal også kunne takle høyere effekt begge veier også, så dine antagelser vil jeg tro stemmer bra. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at LFP batteriene er et veldig bra valg, og at alle fordelene med dette langt overgår ulempen med den økte vekten.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

remis

BE. Jeg kommer også til å teste selv en del med ScanMyTesla :) Har fulgt med en del på LFP siste månedene fra mange land som Kina, Tyskland, Australia++ Var i begynnelsen veldig usikker men, nå angrer jeg ikke å gleder meg til å hente min 04.06 som ankom Drammen i dag :) Pr. nå så er batteripakken på 55,1KWH. Fra 100-0% 48,5KWH, 5,4 buffer under null og 1,2kwh toppbuffer ser det ut som. Ryktes om at den kan være på 65KWH men hvem vet :) Kan være samma situasjon som for en del år siden når Tesla kom med Model S60. Da plutselig under et uvær i USA økte Tesla plutselig rekkevidden på alle S60 til S75 for at folk skulle komme seg unna. Ingen hackere da hadde funnet ut av det var skjult buffer ;)
Legger ved screnshot ScanMyTesla fra Tysk Forum fra 2 forskellige brukere og forskjelli SOC.

123kris

Er det kommet noe offisiell informasjon fra Tesla om at disse bilene kan lades til 100% hver dag?
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

Syklist

Angående motorer, så hadde 2020 og tidligere US SR+ samme motor bak som LR RWD (239kW/420Nm) og Performance.  Kina SR+ har tydligvis fremdeles denne motoren, mens 2021 SR+ fra Freemont har samme bakre motor som LR AWD.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Motorwatt

Sitat fra: 123kris på fredag 28. mai 2021, klokken 07:57
Er det kommet noe offisiell informasjon fra Tesla om at disse bilene kan lades til 100% hver dag?

Fra Tesla China  :D



Oversatt:
The new standard endurance upgraded Model 3 equipped with lithium iron phosphate battery can be charged without considering the charging limit, and it can be fully charged!

The new Model 3 standard battery life upgrade version cancels the [daily use/long-distance travel] suggestion on the charging settings page, that is, car owners do not need to worry about whether they can be fully charged during daily charging.

We recommend that you charge the vehicle to 100% at least once a week. This helps to balance the voltage between the battery packs, and over time can also maintain accurate estimates of the vehicle and display the remaining power."


Eller til norsk (Google)

Den nye standard utholdenhetsoppgraderte modell 3 utstyrt med litiumjernfosfatbatteri kan lades uten å ta hensyn til ladegrensen, og den kan lades fullstendig!

Den nye versjonen av modell 3-standard batterilevetid oppgraderer forslaget [daglig bruk / langdistanse] på siden med ladeinnstillinger, det vil si at bileiere ikke trenger å bekymre seg for om de kan bli fulladet under daglig lading.

Vi anbefaler at du lader bilen til 100% minst en gang i uken. Dette hjelper til med å balansere spenningen mellom batteripakkene, og kan over tid også opprettholde nøyaktige estimater av kjøretøyet og vise gjenværende effekt. "
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Denne er også interessant:

LFP Battery Pros
LFP (LiFePO4) is very underappreciated and often confused with Li-ion (which is a different chemistry). There are lots of advantages - I prefer them.
Much longer life cycle (10,000+ cycles in some cases - millions of miles).
Non-toxic, cobalt free and YES - nickel free. Lots of issues with Cobalt too (a whole story there).
Much cheaper in theory. Already under $100/kWh in China.
Safety. Aside from being non-toxic, LiFePO4 is also much more stable - less prone to explosion or fire from misuse or structural damage.
Lower internal resistance. This means they can deliver power faster than Li-ion (better acceleration ect). Also it should mean higher charge/discharge efficiency *I couldn't find clarification there*.
Very consistent discharge voltage (less power loss as they run out of charge).
Long shelf life.

LFP Battery Cons
Lower voltage (3.2v compared to 3.7).
Lower energy density. From what I understand it's somewhere between 15 and 25%. But because of the long life cycle, after sometimes as little as 1 year of ownership, they'll actually have more capacity compared to a similar weight Li-ion (LiCoO2) battery.
That's actually pretty much it. Just energy density.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

aknutsen

Leser stadig vekk at LFP kan lades til 100% uten at batteriet tapes, men kan det også kjøres ned til tilnærmet 0% uten å ta skade? I så fall vil man ha tilnærmet samme langtur-range med denne som med en LR som man ideelt sett vil holde mellom 10 og 80%?

Motorwatt

Er vel heller sjelden man har denne utfordringen?  :D På de snart 3 årene jeg har hatt Tesla, har jeg aldri sett 0%. Men skader nok ikke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

aknutsen

Neida, det er sikkert ikke så vanlig, men om man kan pushe bilen "bare en SC til" i stedet for å lade før 20% kan det jo ha litt å si. Man trenger sikkert ikke å bekymre seg heller for at man av og til tapper batteriet på LR for å spare et ladestopp, men når man bor i Tromsø og ikke har flust med ladealternativer kanskje det kan være et moment å ta med i vurderingen ved valg av bil

Kelox

BMS'en passer på det og stopper bilen før batteriet tar skade av det. Dvs at selv om bilen stopper pga den er tom for strøm, så er det fortsatt litt igjen som buffer.

OlaM

Sitat fra: aknutsen på lørdag 29. mai 2021, klokken 10:59
Leser stadig vekk at LFP kan lades til 100% uten at batteriet tapes, men kan det også kjøres ned til tilnærmet 0% uten å ta skade? I så fall vil man ha tilnærmet samme langtur-range med denne som med en LR som man ideelt sett vil holde mellom 10 og 80%?

Jeg ville uansett ikke planlagt å kjøre lavere enn 10%. Dvs, ikke farlig å dra den lavere, men setter minimum 10% i ABRP. Ikke fordi jeg tenker på batterihelse, men for å ha buffer til å ikke gå tom hvis jeg trenger å kjøre til en annen lader, omkjøring, ventetid o.l. Jeg tror heller ikke det er noe problem å lade til 100% før langtur uansett kjemi, siden det er såpass liten tid den sitter på ekstra høy SoC. Det er jo i grunnen bare fra en gang midt på natten før avreise, til noen kilometer ut i første etappe. Så er det jo kjekt å ha mindre enn 100% i hverdagen, sånn at du har regen hele tiden.

Men der LFP kan skille seg fra LI er jo ladehastighet, spesielt i kulden. Blir interessant å se i praksis.
'21 3LR

OleBrum2


Jeg er spent på om rekkevidde vinter blir vesentlig redusert vinter, til tross for at bilene nå har varmepumpe. Frir meg ikke helt fra tanken om at SR+ med varmepumpe og USA batteri kanskje var de beste for Norge vinterstid. Men, nå får vi bare se. Skuffende lite testing er gjort på de nye Kina batteriene pluss varmepumpe...ikke klart å finne noe så langt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA