Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har Leafen et så høyt forbruk?

Startet av Sjalabais, torsdag 27. mai 2021, klokken 11:54

« forrige - neste »

Sjalabais

Min 2012-modell bruker i snitt 0,17 kWt/km, men kan kjøres med ned til 0,14 kWt/km over litt distanse om jeg kjører forsiktig. Kamerater med større biler, f.eks. e-Niro, forteller om forbruk imellom 0,11-0,15 kWt/km under lignende forhold (nesten 100% landevei for meg).

Hvordan er en så stor forskjell mulig? Bilen triller fint og det er ingen tegn til at noe er i ulage. Er det bare teknologisk fremskritt som forklarer forskjellen? Tallet på 0,17 legger også nær at bilen min, med ca 20 kWt igjen, bør ha ca 115 km reell rekkevidde. Det er vi ikke i nærheten av, tenker 90 km er maks under optimale forhold.
2012 Leaf Tekna

Martinschei

Bør være mulig å presse en gammel Leaf under 10 kWh/100km. Dersom man kan kjøre i feks 50km/t uten ac eller varme.

Sjalabais

Jauda, men nå tenker jeg realistisk forbruk. 0,14 var en tur nylig, en vindstille, sommervarm dag, 72 km t/r, uten AC/varme og med vifta på 2. Kun jeg i bilen, kjørte hele strekningen på cruise control i fartsgrensen. Alt som går utover det er vel hypermiling... :D
2012 Leaf Tekna

leafnor

På langtur for 5 år siden til Sandefjord, så Danmark, i nesten 30 varmegrader brukte min 2012 i snitt 1,2kWh/mil.
Kjørte like fort som resten av trafikken, E6. Med AC på.
Fra Drammen til Sandefjord "full pinne", 110+ og da ble det selvfølgelig noe helt annet.
Det er for mye luftmotstand på Leaf i forhold til nyere biler, i all hovedsak det som er årsaken. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Med dét i bakhodet bør man kanskje senke Leafen? :D 0,28-0,29 cd i luftmotstand er for øvrig ikke så verst. Men, ja, Leafen er både stor og tung. Men det er en e-Niro også (som har samme luftmotstand).

For øvrig helt vilt å tenke på at du tok en 24 kWt Leaf til Danmark...
2012 Leaf Tekna

Martinschei

Har du sjekket lufttrykk i dekk?
Synes forbruket du opplyser om er høyt om du kjører i normale hastigheter (70-80km/t) på landeveier.

Dersom nav, felger eller bremser blir varme/lunkne etter en tur der du ikke har bremset særlig kan det tyde på at en eller flere bremser henger på litt, det kan også være et eller flere hjullager som er ødelagte og forårsaker høyere forbruk. Ekstra motstand vil gå over til varme, så om noe er varmt kan det tyde på effektivitetstap i det området.

Ellers er det jo gjerne slik at lave temperaturer og mange småturer ikke er optimalt for forbruket. Høydemeter og bremsing (også regenerering) er heller ikke optimalt.
Alt forbruk som ikke er knyttet til fremdrift, "stjeler" jo energi som kunne vært brukt til fremdrift. Varmeapparat kan stjele flere kW.

Sjalabais

Lufttrykket skal være tipp topp, bare nylig skiftet til sommerdekk og da fylt luft. Ingen varme, lyd eller andre effekter. Litt bakker er det jo, men ikke så voldsomt mange.
2012 Leaf Tekna

Electrix

Har du varmemodden for å skru av varmelementet? Hvis ikke så vil leafen uansett bruke en del strøm på å varme opp "kjølevannet" til 70 grader eller noe sånn, og det er jo også en del varmetap i denne uisolerte tanken og rørene så den vil også bruke noe underveis...
Skrur man ventilasjonen helt av, eller bruker varmemodden til å skru av varmeelementet får man vesentlig lavere forbruk, spesielt på mange korte turer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sjalabais

Ja, den har jeg. :) Bilen stod på ganske kort tid også. Jeg får se an hvordan den oppfører seg fremover.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Sitat fra: Sjalabais på torsdag 27. mai 2021, klokken 11:54
Hvordan er en så stor forskjell mulig?
Det som gir høyt forbruk på Leafen, er unødig bruk av regenerering og varmeapparatet.

For ubevisste sjåfører, så er faren når man kjører på landevei, at bilen stadig veksler mellom framdrift og regenerering. Strømmen kan gå ut og inn av batteriet med sekunders mellomrom. Ved AC/DC og DC/AC-omforminger mm, er det mye tap, og stømmene gir tap over ohmsk motstand. Batteriet går varmt, og det utvinnes varme i inverter og kabler/motor når det går strømmer.

Kunsten er å kjøpe en bil som ikke regenerer før man trykker inn bremsepedalen. Da ville det være enkelt å kjøre økonomisk.

Med Leaf så er det litt jobb å kjøre økonomisk. I alle fall for den som ikke er vant med bilen. Her gjelder det å sette bilen i nøytral, når man ikke trenger framdrift eller regenerering, og gi på ca 20% effekt, eller 16kw, når man trenger framdrift, da heter seg at bilen har best utnyttelse ved enten 0 eller 20% effekt.

Ved vanlig riksveikjøring i 80 km/t kommer jeg 8km/kwt, eller muligens mer, når jeg kjører på den måten på tørre sommerdager.

Det gjelder å spare på energien, som en syklist ville gjøre: Runde smidig av over bakketopper, og rulle fritt med litt større fart over dalbunner.  Vurdere topologien og trafikkbildet foran seg, for å kjøre smidig, og trille mest mulig fritt, og unngå unødige strømmer.
Å kjøre Leaf i drive, er som å kjøre en sykkel uten frikrans.
Spør etter en modell med frikrans, neste gang du kjøper bil eller sykkel.

Ofte kan bilisten justere grad av autoregenering, men det avhenger mye av bilmodell. Jeg ville hatt en modell hvor autoregenerering kan slåes helt av, for enkel seiling.

Utnyttelsesgraden i inverteren er også viktig. Model 3 har en enkel silisiuminverter med lite tap. Mens til sammenligning Polestar har 30% høyere forbruk på testsykluser, og forskjellen er nok enda større i praktisk bruk, for å sammenligne 2 like store biler.

Andre ting som spiller inn er hjula:
Velge drifstoffsgjerreige A-dekk. Det er lettere å finne, jo mindre felger du har. På 2012-modellen passer som regel 15" felger, og det kan være greit å velge hjul med minst mulig felger, og kanskje smale dekk, med muligens stor omkrets, og med passe høyt trykk. 195/65/15-dekk får du kjøpte svært billig på Finn, og kanskje til 1000kr for ett sett nesten nye dekk. Strategien min er å velge seg de alle beste premiumdekka, og kjøpe dem billig på Finn.



Sjalabais

En slik måte å kjøre på er ikke praktikabel her for oss. Det går litt opp og ned, og da bruker jeg for det meste bare fartsholderen, som gir et jevnt forbruk ifølge momentanforbruksskjermen.

Å trille i nøytral hadde som regel gitt alt for stor fart nesten umiddelbart. Det bør da være en fordel å regenerere i nedoverbakker heller enn å svi av den energien som varme mellom klosser og skiver?

Jeg ser poenget med at jevn kjøring i overgangen mellom reg. og pågassing kan føre til energitap, men jeg har vanskelig for å tro at det er snakk om så vesentlige mengder?

Som regel krever vel fremdrift energi uansett og det skal mye til for at bilen komstant står på vippepunktet. Ideen undergraver også hele konseptet med ECO/B-modus og mer aggressiv regenerering.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA