Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Batteribytte av NIO EC 6  (Lest 2272 ganger)

Lepet65

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« Svar #30 på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 12:43 »
Tja. NIO har vel vært tydelige på at andre kan benytte seg av teknologien så er vel mer motvilje hos de andre selskapene for å benytte boende ikke selv har skapt som er problemet når det kommer til at det bare er for ett merke.

I Kina er de jo faktisk i gang med å lage en offisiell standard for dette med batteribytter.

Når det kommer til at dette bare skulle være en gimmik så sier godt over 2 millioner batteribytter i Kina noe ganske annet. NIO har akkurat produsert 100.000 biler så i snitt har hver bil bytta batteri mer enn 20 ganger. Når bilen i tillegg støtter 180kw lading så synes jeg dette viser ganske klart at dette hr noe for seg.

Og på de nye stasjonene tar byttet 3 minutter ikke 5. jeg har trua.

Vel.. i denne videoen tok det 4,5 min (ca 10-12 min på stasjonen inn/ut etc) + wait for it . . 20 -30 min venting i kø.

https://www.youtube.com/watch?v=0StTrsdoD3c

oroar

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #31 på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 15:47 »
Er dette testet ut tilsvarende norske vinterforhold?
Dvs snø, is og saltsuppe og hvordan det vil påvirke byttestasjonen og av/på med skruer over tid?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Amatøren

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #32 på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 20:19 »
Eller ren mekanisk eller elektrisk/styring svikt på selve bytte mekanismen, oroar.

Tror nok salt og is som du nevner, kan bli det største problemet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

oroar

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #33 på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 07:18 »
Ja, kan hende de må gjennom en underspyling med varmt vann før batteribytte.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

kjølholdt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #34 på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 14:05 »
Vedrørende kostnader ved utløp av garanti på batteriet, mitt røk nå, jeg var heldig og hadde 3 uker igjen på 8 års garantien. Det snakkes da her om 3 parts veksteder som kan gjøre jobben istedenfor å kjøpe tesla til 180 tusen for nytt batteri. Det er ingen verksteder i Bergen som reparerer batteriet ditt! Ergo er fortsatt eneste løsning å kjøpe nytt. Jeg mener fortsatt at å leie batteri er beste løsning. F.eks har tesla strupet supercharger hastigheten på mitt 85kwh batteri. Dette vil man jo slippe ved å leie
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Daniel_0007

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #35 på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 14:13 »
Vedrørende kostnader ved utløp av garanti på batteriet, mitt røk nå, jeg var heldig og hadde 3 uker igjen på 8 års garantien. Det snakkes da her om 3 parts veksteder som kan gjøre jobben istedenfor å kjøpe tesla til 180 tusen for nytt batteri. Det er ingen verksteder i Bergen som reparerer batteriet ditt! Ergo er fortsatt eneste løsning å kjøpe nytt. Jeg mener fortsatt at å leie batteri er beste løsning. F.eks har tesla strupet supercharger hastigheten på mitt 85kwh batteri. Dette vil man jo slippe ved å leie

Vel da har du ikke vært på EV services ved kokstad

https://www.tu.no/artikler/de-reparerer-det-bilprodusenten-vil-bytte-na-har-de-fatt-stor-bilaktor-som-eier/514777?key=Tj5GkyHr&fbclid=IwAR0Xld3izwnNXBVFUjedimXqAVRBA8En9_sWE0ywGJaiAcTof3srrqnpZy4

Sitat
Her utfører de også reparasjoner på komponenter som batterier og motorer.
« Siste redigering: Tirsdag 09. November 2021, klokken 14:15 av Daniel_0007 »
Model 3 LR Rwd

kjølholdt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #36 på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 15:04 »
Vel de reparer om bord laderen på en e up står det i artikkelen Sist jeg sjekket reparerte  de ikke enkelt celler i modulene; de kommer nok til å gjøre det .Men ikke pr dags dato! Forøvrig har jeg brukt de flere ganger!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !