Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteribytte av NIO EC 6

Startet av Jarv!s, onsdag 26. mai 2021, klokken 11:55

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei,
kom over en video av batteribytte.

https://www.youtube.com/watch?v=yxqhd4FkP0c

Morsomt system, men lurer på hvordan det vil fungere når man er mange.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Tafsern

Har ikke trua. En stasjon bare for et bilmerke, usikker pris, 5 minutter.... Dette blir nok ikke en hit, mer en fancy gimmick.

nilka

Tja. NIO har vel vært tydelige på at andre kan benytte seg av teknologien så er vel mer motvilje hos de andre selskapene for å benytte boende ikke selv har skapt som er problemet når det kommer til at det bare er for ett merke.

I Kina er de jo faktisk i gang med å lage en offisiell standard for dette med batteribytter.

Når det kommer til at dette bare skulle være en gimmik så sier godt over 2 millioner batteribytter i Kina noe ganske annet. NIO har akkurat produsert 100.000 biler så i snitt har hver bil bytta batteri mer enn 20 ganger. Når bilen i tillegg støtter 180kw lading så synes jeg dette viser ganske klart at dette hr noe for seg.

Og på de nye stasjonene tar byttet 3 minutter ikke 5. jeg har trua.

automat

Her er et par skjermbilderbilder fra en ladesesjon fra Teslabjørns 1000km challenge med Audi e-tron GT på en Ionity-lader.

Dette er hva som er mulig på en bil man kan kjøpe i dag. Med tanke på hvordan utviklingen på elbiler har vært de fem siste årene, hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Trenger vi egentlig kompliserte og kostbare batteribyttestasjoner, som må ha masse batterier på lager?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stikkkontakt

Sitat fra: automat på onsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Om 5 år er vel røkla der Tesla er idag. Så spørsmålet er hvor Tesla er da. De har vel minst 5 års forsprang på alle punkt.

nilka

Sitat fra: automat på onsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Her er et par skjermbilderbilder fra en ladesesjon fra Teslabjørns 1000km challenge med Audi e-tron GT på en Ionity-lader.

Dette er hva som er mulig på en bil man kan kjøpe i dag. Med tanke på hvordan utviklingen på elbiler har vært de fem siste årene, hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Trenger vi egentlig kompliserte og kostbare batteribyttestasjoner, som må ha masse batterier på lager?

Tja nå er vel noe av poenget at man ikke trenger så mange ekstra batterier på lager. Det andre poenget er at man kan ha mindre batterier som standard i bilene og at man leier større batteri akkurat når man trenger dette. Den tredje er at man får mye bedre kontroll over batterienes status og kan ta dem ut og reparere på et mye tidligere tidspunkt som både kan føre til færre produserte batterier og bedre gjenbruk av delene. I tillegg har du tryggheten om at du alltid kan oppgradere til et større og nyere batteri med nyere teknologi når den faktisk kommer.

nilka

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 27. mai 2021, klokken 06:33
Sitat fra: automat på onsdag 26. mai 2021, klokken 23:24
Hvordan vil det se ut i løpet av de neste fem? Vi er fortsatt i elbilens barndom. Dette har så vidt begynt.

Om 5 år er vel røkla der Tesla er idag. Så spørsmålet er hvor Tesla er da. De har vel minst 5 års forsprang på alle punkt.

Om Tesla er så langt foran på teknologien såner det veldig merkelig at de ikke allerede har kommet med f.eks. Faststoffbatterier ettersom flere produsenter sier de skal ha disse klare i løpet av 2022. Deriblant NIO og Toyota. Såvidt jeg husker har også NIO sagt at med oppgraderte faststoffbatterier tror de at de vil kunne tilby en hurtiglading på opp mot 350KW. Og såvidt jeg har skjønt skal dette være bakoverkompatibelt. Leste et annet sted at bilene som bygges fra bunn med tanke på faststoffbatterier i starten skal kunne takle ca 500kw men muligens opp mot 800kw på sikt.

Dette vil jo kun være mulig om de har overdimensjonert laderne, men om de er så trygge på faststoffbatterier så er det jo naturlig når de har denne batteribyttemuligheten fordi de da vil får et kjempeforsprabg selv på sine gamle biler.

automat

Sitat fra: nilka på torsdag 27. mai 2021, klokken 10:33

Tja nå er vel noe av poenget at man ikke trenger så mange ekstra batterier på lager. Det andre poenget er at man kan ha mindre batterier som standard i bilene og at man leier større batteri akkurat når man trenger dette. Den tredje er at man får mye bedre kontroll over batterienes status og kan ta dem ut og reparere på et mye tidligere tidspunkt som både kan føre til færre produserte batterier og bedre gjenbruk av delene. I tillegg har du tryggheten om at du alltid kan oppgradere til et større og nyere batteri med nyere teknologi når den faktisk kommer.

Med 3 minutter til selve batteribyttet, så tar det kanskje 5 minutter i totaltid fra en bil starter byttingen, til neste bil rygger inn og starter byttingen. Det betyr en kapasitet på 12 biler i timen.

Kunder som bytter batteri forventer å få et 100% oppladet batteri. Hvis det tar 1 time å hurtiglade et batteri til 100%, må de ha 12 batterier på lager for å holde tritt med batteribyttene. Og de må ha kapasitet til å hurtiglade 12 batterier samtidig. Men det kan brukes større grad av lastdeling enn vanlige hurtigladere. Er dimensjoneringen dårligere enn dette, utnyttes ikke kapasiteten til batteribyttestasjoen. Og kundene risikerer å måtte vente på et ferdigladet batteri, mens byttestasjonen står ubenyttet.

Skal de tilby flere batteristørrelser, må de ha flere på lager. Er ladetiden til 100% kortere enn 1 time, reduseres lagerbehovet.

Det er selvfølgelig kjekt for kundene å kunne bytte batteri på tre minutter, men jeg tror det er en ekstremt kostbar løsning. Som må betales for i en eller annen form. Hvis batteribytte ser billig ut i dag, så ta en titt på hva som har skjedd med prisen på Teslas superlading. Det har gått fra gratis i bilens levetid, til over 2,50 pr kWh.

Det sies at at det er lite bærekraftig at Tesla har et eget superladernettverk som ikke andre har tilgang til. Men det er jo ingen ting mot den dårlige bærekraften til batteribyttestasjoner.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

chargedup

Synes denne artikkelen ( https://spectrum.ieee.org/cars-that-think/energy/batteries-storage/ev-battery-swapping-how-is-this-a-good-idea ) oppsummerer mitt synspunkt på batteribyttestasjoner godt: Battery swapping has become a lot like hydrogen fuel cells for passenger cars: They're automotive ideas that are never quite born, but just won't die. (* selv om NIO har utført langt over 1 million batteribytter i Kina på det jeg har lest er bemannet stasjon)

Tanken er forsåvidt god og det finnes noen få gode argumenter for batteribyttestasjoner, spesielt tidsbruk og kanskje også forskjellig batteristr. Den store bakdelen er det at det er alt for mange hindringer i veien for å gjøre det lønnsomt på noe som helst vis for forbrukeren vs hurtiglading. Jeg tror det er et stort feilsteg av NIO å satse på batteribyttestasjoner, spesielt i land som Norge der tilgang på hurtigladestasjoner er relativt god fra før.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Et annet argument er at høyt effektuttak ved lading er veldig dyrt, hvertfall i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elbileier fra Sandnes

Litt spent på hvordan dette vil fungere. Optimistisk vil en batteribyttestasjon klare 10 biler på 40 minutt. I praksis opptar nok stasjon pluss venteområde kanskje 10 parkeringsplasser, som kunne ladet 10 biler på samme tid hvis det stod hurtigladere her. Selvsagt hvis det ikke er mye kø, dvs bare en eller to biler foran deg, vil batteribytte være interessant.

Kanskje den viktigste nytten med batteribytte er å kunne oppgradere batteriet f.eks fra 70 kwh til 150 kWh for feriereiser, for så å kunne bytte tilbake til 70 kWh for hverdagsbruk. Men jeg tror de fleste vil permanent ha størst mulig batteri installert.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

daktari

Drosjer, og de som ikke har egen ladeplass, kan ha nytte av dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kjølholdt

Etter 8 år med tesla og batterigaranti som utløper om 1 mnd tenker jeg at mnd leie av batteri er en god ide. Tesla forlanger 180 tusen for nytt batteri. Da har jeg fått 60 tusen i innbytte på det som står i bilen. Nå som prisen for batterileie er 1400 kr pr mnd , tenker jeg dette kan være et godt konsept.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

automat

Sitat fra: kjølholdt på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:20
Etter 8 år med tesla og batterigaranti som utløper om 1 mnd tenker jeg at mnd leie av batteri er en god ide. Tesla forlanger 180 tusen for nytt batteri. Da har jeg fått 60 tusen i innbytte på det som står i bilen. Nå som prisen for batterileie er 1400 kr pr mnd , tenker jeg dette kan være et godt konsept.
Man går ikke til Tesla og kjøper et nytt batteri. Man går til et tredjepartsverksted som fikser det man har. Så lenge batteriene har vært under garanti har det ikke vært noe marked for dette. Det kommer til å endre seg nå som biler begynner å komme ut av garanti.

For eiere/kjøpere av 8 år gamle biler så tror jeg den månedlige regninga for batterileie vil oppleves som plagsom. På en helt annen måte enn for nybilkunder.

Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:

https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846

https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29
Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:

https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846

https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Berettiget sådan. Begrensinger på hvor og hvordan bilen kan brukes er jo latterlig. I tillegg med full rett til å skru av bilen hvis det mener batterileieavtalen ikke er overholdt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA