Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

Øyvind.h

Når jeg kjøpte første Tesla på sensommeren 2013 var det knapt mulig å kjøre rundt i Norge :D
Men - vi kom oss etter hvert til Danmark, og det holdt for oss da vi flyr om vi skal til Tyskland eller lenger.
Hurtiglading synes jeg fungerer fint for oss, men har ikke noe horn i siden til batteribytte.
Nå har Tesla åpnet nesten hele sitt nettverk, så en trenger ikke kjøpe bil fra Tesla for å kjøre bekymringsfritt rundt i Europa lenger. Men - en kan komme raskere frem med batteribytte, og kan en bytte til et større batteri i korte perioder kan det være fornuftig fremfor å ha et veldig stort batteri i bilen i det daglige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 08:58Skjønner ikke hvorfor alle som forsøker kopiere Tesla sin strategi skal få så mye pepper.
"There shall be only one"
Det er ganske stor forskjell på Tesla og Nio. Superladerne var i mange år helt avgjørende for at det i det heletatt var mulig å reise på langtur med elbil. Og nettverket står fortsatt som en sikkerhet for en problemfri reise. Som de også har åpnet for andre bilmerker.

Batteribytte er ikke nødvendig på samme måte. Selv om man sparer litt tid sammenlignet med lynlading. Tjenesten er i tillegg komplisert og dyr. Hvorfor skal vi heie frem dette?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

BubbaJoFet

Sitat fra: Otkristo på onsdag 27. mars 2024, klokken 08:43
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. mars 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:27Ingen fordel av batteribytte hvis du skal til (sør) Europa i sommer..
Iflg NIO er det heller ikke økonomi til å fortsette utbyggingen de neste årene..
Synd, men artig konsept så lenge det varte

Hahahaha, ja NIO legger ned i morgen.
So long and thanks for all the fish.

Er du så misunnelig at det irriterer deg så mye at du bruker tid på dette?
Hadde du i det minste henvist til en kilde...

Her er status pt for Norge;

https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=72N0y78OSXz3oF9D&lang=nb&region=NO&type=article



Hadde du tatt deg tid til å se kildehenvisningen i mitt innlegg #116..
Video fra NIO sitt infomøte.
« Våre kinesiske eiere vil ikke bruke mer penger på batteribyttestasjoner før salget av biler øker. Danmark et et eksempel på et marked det ikke kommer funding av stasjoner...»

Misunnelig ?? Hehe, nei det var det som var poenget mitt. Batteribytte har ingen verdi for oss som tar langturer på kontinentet med en så elendig utbygging.
Nio fanbois er jo hakke værre enn Tesla og VW sine 😂

Ok, så nå er det utbygging i Skandinavia du refererer til? Kanskje bør du bestemme deg for hvor kildene dine peker mot.

Fra samme video hevder du tidligere at batteribytte ikke fungerer fordi biler sitter fast mmm. Det er ikke hva som sies i videoen og ikke hva jeg som eier har faktisk opplevd. Så du trekker slutninger basert på hva du selv mener er sannhet, ikke hva som er realiteten.
Hvorfor er vanskelig for meg å si, men at du bruker en time på å se en video om noe du misliker for å finne bekreftelser, så tyder det sterkt på misunnelse.

I videoen så innrømmer NIO problemer med driften av byttestasjonene, og tiltak for å bedre på kort sikt. De beskriver hva som er prosessen for utvelgelse av PSS lokasjoner og nødvendigvis er det antall eiere og kjøremønster som bestemmer. Det er selvfølgelig en høna eller egget problematikk, for å selge biler må en ha byttenettverk, for å ha nettverk må en ha solgt biler. SydEuropa nevnes ikke, men Frankrike er neste land ut, det er allerede ansatt en administrasjon. Antagelig venter en på Alps/Firefly modellene, Frankrike har ett litt annet forhold til biler og bilhold sånn generelt.

Igjen er ikke uenig i at robustheten har vært for dårlig, spesielt Vestby og PSS 3.0 stasjonene har vært mye under vedlikehold.
Stasjonen på Gol har vært stort sett ute av drift siden oppstarten.

NIOs biler kan lades på stolpe eller hjemme, så bilene kan fint brukes syd for Tyskland.

NIO bygger fremdeles ut i Norge og Tyskland, Sverige fikk en rekke stasjoner hurtig. Nederland er dekket.

Jeg anbefaler ingen å kjøpe NIO, jeg er ganske så tydelig på at BaaS som produkt er mer en risiko enn en fordel. Jeg poster aldri «kjøp en NIO», «Hvorfor vurderer du ikke en NIO», «NIO er den beste bilen» eller andre formuleringer, som Tesla fanboys bruker, så at jeg er en fanboy bør nok begrunnes ytterligere når en snakker om hersketeknikker.

Udokumenterte påstander er like, om det er om NIO, Tesla, VW eller Jordens form.

Otkristo

Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 08:58Skjønner ikke hvorfor alle som forsøker kopiere Tesla sin strategi skal få så mye pepper.
"There shall be only one"
Ikke jeg heller. ALLE andre kopierer,men NIO går for en batteribytteløsning som primært er tuftet på enorme subsidier i Kina.

I tillegg så må du innom vaskehall før batteribytte om vinteren
Kanskje det ligger inntjeningsmuligheter for NIO her

daktari

Vi har vel slått fast at batteribytte er kapitalkrevende, både i investering og drift. Vil Nio brekke ryggen når de investerer i en pre-resesjon?

Viktigst: det er definitivt mye raskere enn selv 800V-lading. Men trøblete i norsk vinter, selv om det kan avlaste strømnettet.

Så hvis det finnes en stor nok kundegruppe for konseptet så kan det kanskje bli økonomisk bærekraftig. Det er vel det eneste spørsmålet verdt å debattere. Hvor mye mer vil man betale enn for å lade?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Som NIO kunde så ville jeg heller at de bruke 500 mill på infrastruktur enn på fancy Nio houses.
Mange besøkende, men generer lite salg

BubbaJoFet

Sitat fra: Otkristo på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:26
Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 08:58Skjønner ikke hvorfor alle som forsøker kopiere Tesla sin strategi skal få så mye pepper.
"There shall be only one"
Ikke jeg heller. ALLE andre kopierer,men NIO går for en batteribytteløsning som primært er tuftet på enorme subsidier i Kina.

I tillegg så må du innom vaskehall før batteribytte om vinteren
Kanskje det ligger inntjeningsmuligheter for NIO her

En må ikke innom en vaskehall, men om en ikke vasker bilen sin om vinteren så kan det skape problemer ved bytte eller for byttestasjonen. Men det gjelder alle biler i Norge. Så om en har 3 års eie tid, null vedlikehold av bilen i perioden så er Tesla definitivt ett bedre alternativ.

Hvilke subsidier fra Kina brukes til å bygge batteribytte nettverket i Europa? Og er ikke det i så fall bra? Stasjonene bygges i Ungarn og installeres av europeiske firmaer, samme med vedlikeholdet.

BubbaJoFet

Sitat fra: Otkristo på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:43Som NIO kunde så ville jeg heller at de bruke 500 mill på infrastruktur enn på fancy Nio houses.
Mange besøkende, men generer lite salg
Det er det liten tvil om!

NIO Houses er totalt bortkastet bruk av lokaler og penger og gir null verdi for eierne. Dessverre er dette markedsføringsstrategien til NIO Kina.

NIO House i Oslo er anslått til å ha kostnader på 50+ millioner i tillegg til lønn, ikke 500 millioner.

https://www.bilbransje24.no/nyheter/569697


daktari

Oslo sentrum har blitt det nye Ensjø. Nio, Lucid, Lotus og Polestar tett sammen. Xpeng og BO Steen litt i ytterkantene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:30Viktigst: det er definitivt mye raskere enn selv 800V-lading. Men trøblete i norsk vinter, selv om det kan avlaste strømnettet.

Det er vel ingen tvil om at i rent antall kWh per minutt inn på bilen så er det mer effektivt å bytte batteri enn å lade. Likevel, å bastant påstå at batteribytte på tur derfor er raskere enn å lade tyder på fossil-tankegang, altså at man alltid skal ha full tank og at man skal stå ved bilen mens tanken fylles.

F.eks. hvis man stopper for å fylle og bruker 5 minutter på å bytte batteri og så 5 minutter på å gå på do så har man brukt 10 minutter. Kanskje man ville ha fått nok strøm til å komme frem ved å lade i ti minutter? I så fall er det ingenting å tjene (eller tape) på batteribytte.

Hvis man skal kjøre tusenvis av kilometer den dagen og lade/bytte mange ganger så er selvfølgelig bytte overlegent, men som vi kom fram til ovenfor så fins det ikke stasjoner til å bytte på slike turer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 12:30Oslo sentrum har blitt det nye Ensjø. Nio, Lucid, Lotus og Polestar tett sammen. Xpeng og BO Steen litt i ytterkantene.
He he ja det skal være sikkert. Litt historie fra Oslo sentrum.

Polestar var jo tidlig ute og hadde både PS2 prototype samt den PS1 med fossil.

Husker at før det igjen så hadde Bertil og Steen (tror jeg) et showrom for sin første elbil fra DS rett nedenfor inng til Nasjonalteateret stasjon i Vika.

Så ting har skjedd nede i Oslo sentrum på disse årene.

ToWalkOrDrive

Er jo hyggelig at NIO utvikler batteribytteteknologi. Kan jo bli nyttig for andre biltyper, som semi-trailere osv.

De har vel rundet over 2200 byttestasjoner i Kina alene, så om de hiver opp et par hundre til i Europa så burde vel det gå greit.

Virker som investorene foreløpig ser langsiktig på underskuddene.
Tesla Model Y                         2021-

BubbaJoFet

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. mars 2024, klokken 17:44
Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 12:30Oslo sentrum har blitt det nye Ensjø. Nio, Lucid, Lotus og Polestar tett sammen. Xpeng og BO Steen litt i ytterkantene.
He he ja det skal være sikkert. Litt historie fra Oslo sentrum.

Polestar var jo tidlig ute og hadde både PS2 prototype samt den PS1 med fossil.

Husker at før det igjen så hadde Bertil og Steen (tror jeg) et showrom for sin første elbil fra DS rett nedenfor inng til Nasjonalteateret stasjon i Vika.

Så ting har skjedd nede i Oslo sentrum på disse årene.

BoS hadde lenge showroom i Parkveien ved krysset inn i Hegdehaugsveien, åpnet i 1913.

I så måte har NIO lykkes bedre enn andre bilmerkers Spaces i sentrum, det er fullt i Oslo på en lørdag, men hjelper lite når selgerne har skygget banen og utstillingsbilene brukes som klatrestativ.

Fremstår lite eksklusivt og batteribytte promoteres ikke noe sted. Ingen videoer, ingen cutouts og ingen informasjon noe sted.

Electric cars in Norway

SitatBoS hadde lenge showroom i Parkveien ved krysset inn i Hegdehaugsveien, åpnet i 1913.
Bubba.. :+1: stemmer det, hadde helt glemt det jeg. Bra du husket det. Stod ofte å sikla på biler der.

SolEL

Takk til BubbaJoFet for oppklaring om Danmark. Men økonomien ser jo ikke bra ut i Norge og ellers. Heldigvis har de Taxi dealen i Oslo (og Stockholm) som kanskje kan være med å sikre fremtiden i Scandinavia. Jeg konkluderer med at batteribytte stasjoner og baas er en genistrek.
Men dyre Nio houses er pengesluk, bra de er bra besøkt da. Før har du anbefalt meg å kjøpe batteri, Bubba, fremfor baas, Har du byttet mening?
Ifølge mr P på Youtube så er Nio all about battery swapp. Jeg er enig. Derfor vurderer jeg å Kjøpe Nio med swapp.
Pluss:
Evig batteri garanti
Ingen batteri degenerering nå du skal selge bilen
Grei bil å kjøpe eller selge brukt da en slipper å tenke på att batteri er en tikkende bombe
når nyere teknologi med bedre rekkevidde kommer så kan man swappe til det nye
fint på langtur
Minus
Dyrt med baas 2000 kr pr mnd er i dyreste laget for meg. Men nå skal prisen gå ned. Noen som vet hva ny pris blir.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA