Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cruise på E18 og E6 er ubrukelig

Startet av Gribler, fredag 28. mai 2021, klokken 15:36

« forrige - neste »

Gribler

Stadig nedbremising pga feil fart i kartet gjør cruise ubrukelig på disse veien. Noen som vet om en mulighet for å slå av dette og/eller når dette blir utbedret?

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk


Tafsern

Sitat fra: Gribler på fredag 28. mai 2021, klokken 15:36
Stadig nedbremising pga feil fart i kartet gjør cruise ubrukelig på disse veien. Noen som vet om en mulighet for å slå av dette og/eller når dette blir utbedret?

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

Det er bare å skru det av. Blir bedre av det :) Første jeg gjorde når jeg prøvekjørte :)

torkildr

Samme erfaring her. Prøvekjørte med det på, og opplevde mye varierende og feil grenser. Selger anbefalte _sterkt_ å skru det av da vi hentet bil.

Bruker innebygget data og skiltlesing som veileder, men langt fra uvanlig at det ikke stemmer.

Martin Eden jr

Jeg har samme erfaring fra prøvekjøring i Møre og Romsdal på diverse mindre riksveier... på en 2-timers tur hadde jeg vel 4-5 feillesinger av skilt. Har hatt skiltlesing på Kona, og den er bedre, men ikke perfekt.

Håper man ikke må slå av adaptiv cruise for å slippe dette? Kan man kun slå av skiltgjenkjenninga?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Jambo

Det som er fint er vel at man _kan_ skru av funksjon etter funksjon, opptil alt, og kjøre helt "dum" cruise control om man vil, slik jeg forstår? De med Tesla kan velge mellom fantombremsing eller ingen cruise...

ProsjektX

Nå har man jo kjøpt og betalt for en finesse som tilsynelatende ikke virker, da hadde jeg ihvertfall krevd utbedring eller passende prisavslag fra forhandler.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

02jan

Hva er det som gjør at bilen plutselig bremser ned ?

På min 2016 VW,  så fungerer også adaptive cruice controll utmerket, bruker dette spesielt på kjedelige transportetapper 4-felts motorvei E18 og E6.
Dessverre så er systemet høflig  ovenfor bil som tverrer over i mitt kjørefelt og gjør at bilen min automatisk bremser ned for å holde 3 sekundersregel. Men dette har med kjørekultur og ikke teknologi.

Jeg har hatt bil med nervøs cruiskontroll som kuttet i ny og ne , slin at bilen min plutselig bremset uten forvarsel, kan ikke forvente at nye biler slippes ut på veien med dette idag ? Ikke bra hvis man ikke kan stole på cruiscontroll, ville rettet dett mot forhandler.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jambo

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 29. mai 2021, klokken 10:03
Nå har man jo kjøpt og betalt for en finesse som tilsynelatende ikke virker, da hadde jeg ihvertfall krevd utbedring eller passende prisavslag fra forhandler.
Dette er systemer som fungerer problemfritt noen steder og ikke fullt så problemfritt andre steder. Jeg sier ikke at man dermed ikke skal klage, men en løsning er å skru av det som forårsaker problemer hvis man kjører mye på en strekning der dette fungerer dårlig. Det er fint at man i det minste har muligheten til dette.

Husker forresten ennå videoen fra første langtur Tesla Bjørn hadde med ID3, hvor han virket genuint sjokkert over at det ikke var noen fantombremsing i en situasjon på motorveien der han ville forventet det, kanskje fra sin erfaring fra Tesla Model 3? Og i en av videoene om ID4 framhevet han også at han ikke hadde hatt en eneste fantombremsing med den, da hadde han vel kjørt over 2000 km med forskjellige ID4-er mener jeg å huske. Poenget er at systemet til VW og Skoda nok ikke er de verste i klassen akkurat. Et spørsmål her er jo forresten om disse systemene er like gode på VW, Skoda og Audi sin versjon av MEB? Skulle vel tro det, men det kan vel tenkes at det kan være visse forskjeller også.

daktari

Du kan heldigvis skru av at bilen justerer fart ned og opp automatisk basert på (det den tror er) fartsgrensen.
Den bruker en blanding av skiltgjenkjenning og spesielle kartdata for å identifisere aktuell fartsgrense. Komboen av at kart ikke er oppdatert, unøyaktig GPS og feil ved skiltlesing gjør at det blir galt.

Eldre biler hadde neppe disse funksjonene. På Tesla kan det dessverre ikke skrus av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tafsern

Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 28. mai 2021, klokken 22:03
Jeg har samme erfaring fra prøvekjøring i Møre og Romsdal på diverse mindre riksveier... på en 2-timers tur hadde jeg vel 4-5 feillesinger av skilt. Har hatt skiltlesing på Kona, og den er bedre, men ikke perfekt.

Håper man ikke må slå av adaptiv cruise for å slippe dette? Kan man kun slå av skiltgjenkjenninga?

Nei, du mister ingen andre funksjoner. Du kan bare skru av akkurat denne spesifikke funksjonen. ACC osv fungerer like bra.

lars667

Med TM3 må du skru av alt som heter sikkerhetsfunksjoner for å unngå fantombremsingene med acc (og du må skru dem av for hver tur ser det ut til). En av grunnene til at jeg vurderer Skoda hvis AWD blir å få snart. Til tross for tusen knotter og støvsamlende brukergrensesnitt, dyrt/mindre ladenettverk etc.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Apple

Jeg har så langt (18 dager) opplevd fantombremising her. Skrudde av automatisk fartsholder meget kjapt, fordi den skapte et unaturlig kjøremønster imo. Prediksjoner i form av nedbremsing før rundkjøringer fungerer allikevel :)

Det jeg dog syns er plagsomt er at den krever store utslag på rattet, eller at du holder på øvre halvdel for å ikke begynne å klage på at jeg ikke holder i rattet... der var Nissan mye snillere. Sitter som regel og holder nedre halvdel på rattet ved langkjøring... når denne funksjonen er mest verdt...
2018 Nissan Leaf Tekna 40Kwh
2021 Skoda Enyaq iV80

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA