Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verditap på 6 mnd

Startet av Fastlane83, mandag 24. mai 2021, klokken 18:57

« forrige - neste »

Fastlane83

Har en 2015 mod Model S 85D. Gått 130 000km. Får ny bil i okt/nov. Har fått tilbud om å leie en XC40 electric for kr 8000 pr mnd (alt inkl). Hva vil lønne seg? Beholde Tesla til ny bil kommer, inkl risiko for dyre verkstedbeløp eller selge nå å leie ny Volvo?
Teslaen er forøvrig nylig NAF-testet, med noen småfeil som blir utbedret denne uka.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Vaduz

Det vil nok absolutt ikke lønne seg nei.

turfsurf

Volvoen er en kjent fast utgift. Teslaen vil få ett lite verditap, men har IMO lite potensiale for store utgifter.

Selv synes jeg det er morro å prøve nye biler, men det mest økonomiske er nok å beholde Teslaen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Kjøperen har vel en viss beskyttelse av kjøpsloven, så hvis "risiko for dyre verkstedbeløp" skulle slå inn etter kort tid, så kan trolig kjøperen lage mye trøbbel for deg.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. mai 2021, klokken 21:36
Kjøperen har vel en viss beskyttelse av kjøpsloven, så hvis "risiko for dyre verkstedbeløp" skulle slå inn etter kort tid, så kan trolig kjøperen lage mye trøbbel for deg.
Med NAF test vedlagt kontrakten skal det veldig mye til for at det skal bli ett problem. Da må det være en mangel selger kjente til og som ikke ble avdekket på NAF testen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 06:40
Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. mai 2021, klokken 21:36
Kjøperen har vel en viss beskyttelse av kjøpsloven, så hvis "risiko for dyre verkstedbeløp" skulle slå inn etter kort tid, så kan trolig kjøperen lage mye trøbbel for deg.
Med NAF test vedlagt kontrakten skal det veldig mye til for at det skal bli ett problem. Da må det være en mangel selger kjente til og som ikke ble avdekket på NAF testen.
Hvis AC ryker etter et par måneder og Tesla presenterer en regning på 100 000 kr, og kjøperen sitter på gratis advokat gjennom forsikring og NAF, så skal du nok ikke se bort i fra at det blir trøbbel likevel.
Det er ikke sikkert at din advokat er gratis.

automat

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 25. mai 2021, klokken 08:06

Hvis AC ryker etter et par måneder og Tesla presenterer en regning på 100 000 kr, og kjøperen sitter på gratis advokat gjennom forsikring og NAF, så skal du nok ikke se bort i fra at det blir trøbbel likevel.
Det er ikke sikkert at din advokat er gratis.

Det kan jo skje uansett om han selger bilen nå eller om et halvt år.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemelle

Sitat fra: automat på tirsdag 25. mai 2021, klokken 08:20
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 25. mai 2021, klokken 08:06

Hvis AC ryker etter et par måneder og Tesla presenterer en regning på 100 000 kr, og kjøperen sitter på gratis advokat gjennom forsikring og NAF, så skal du nok ikke se bort i fra at det blir trøbbel likevel.
Det er ikke sikkert at din advokat er gratis.

Det kan jo skje uansett om han selger bilen nå eller om et halvt år.
Trådstarters argument for å selge bilen nå, var å unngå eventuelle dyre verkstedbesøk. Mitt argument er at hvis disse dyre verkstedbesøkene faktisk skulle dukke opp innen såpass kort tid, så kan det bli problematisk likevel.

Muffinman

Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. mai 2021, klokken 21:36
Kjøperen har vel en viss beskyttelse av kjøpsloven, så hvis "risiko for dyre verkstedbeløp" skulle slå inn etter kort tid, så kan trolig kjøperen lage mye trøbbel for deg.
Kjøpsloven, som regulerer handel mellom privatpersoner, er fravikelig. Det vil si at man kan avtale seg vekk fra vilkårene i loven. I tillegg gir kjøpsloven vesentlig svakere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven. Blant annet er relativ reklamasjonsfrist ekstremt mye kortere. I fkjl kan den aldri være kortere enn 2 måneder, mens det ikke er definert spesifikt i kjøpsloven. Det er imidlertid grunn til å anta at vi snakker dager heller enn uker. Det betyr at ny eier har svært kort tid å fremsette et eventuelt krav om det ikke skal tapes.

Årsaken til forskjellene er at kjøpsloven regulerer handel mellom forutsetningsvis jevnbyrdige parter.

Fastlane83

Takk for gode innspill. Hva tror dere er faktisk verditap på 6 mnd? Antar salgsverdi nå er 300k. Kjører ca 1600km pr mnd.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Rosstopher

Søk opp tilsvarende biler på Finn og sammenlign, så får du en pekepinn på verditap.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vaduz

Jeg har aldri forstått argumentet med at «jeg må kjøpe ny bil nå før den gamle blir for gammel slik at jeg ikke får noe for den». Verditapet på ny bil er jo uansett enormt mye større, så det lønner seg uansett ikke med mindre noe stort ryker.

Jejl

Dersom økonomi er det viktigste, så er mitt forslag å kjøpe en eldre Leaf eller tilsvarende til rundt 50 000 kr som ventebil.

fonberg

Sitat fra: Fastlane83 på tirsdag 25. mai 2021, klokken 11:16
Takk for gode innspill. Hva tror dere er faktisk verditap på 6 mnd? Antar salgsverdi nå er 300k. Kjører ca 1600km pr mnd.

Ca. 1% pr mnd.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA