Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har tilgang til denne artikkelen?

Startet av elektrolux, mandag 24. mai 2021, klokken 08:48

« forrige - neste »

bmw2002

Ser man på reisende som jobber/skal inn til bysentrum er det nesten ingen som kjører bil i dag. Må man derimot bytte buss er det veldig få som tar bussen. De fleste busslinjer går også til/fra sentrum da det aldri vil være lønnsomt å lage direkteliinjer fra alle steder til alle steder. Husk at de flere busslinjer drives med dundrende underskudd, opp til flere hundre kroner per passasjer utenom rush.

Det er en utopi å tro at man får erstattet mye av biltrafikken med kollektiv.  Bruker under 10 minutter på å dra til barnehagen med bil, sykler på 20.  Skulle jeg brukt kollektiv/gange hadde det blitt minst en time. Jeg sykler derfor når det er fint vær og bruker bil de andre dagene.

Jeg kunne sikkert brukt en PodBike dersom den hadde plass til 2 barn, men er usikker på om ting hadde vært så mye bedre dersom det var 1000 stk på samme vei med PodBike, da hadde det vært like fullt på veien som med biler i dag.

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 27. mai 2021, klokken 11:58
Ser man på reisende som jobber/skal inn til bysentrum er det nesten ingen som kjører bil i dag. Må man derimot bytte buss er det veldig få som tar bussen.
Dette stemmer kanskje for de større byene. Her i byen stemmer det absolutt ikke, og jeg kan ikke tro det stemmer for nabobyene heller.

Det går buss alt for sjelden, og uansett er det mere praktisk med egen bil. Så lenge bil kan konkurrere kostnads og tidsmessig, vil det alltid bli foretrukket. Her på bygget bruker 1 av 30 buss, og han har og nå bestilt seg bil.

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 27. mai 2021, klokken 11:58
Jeg kunne sikkert brukt en PodBike dersom den hadde plass til 2 barn, men er usikker på om ting hadde vært så mye bedre dersom det var 1000 stk på samme vei med PodBike, da hadde det vært like fullt på veien som med biler i dag.
Nei. Podbikes er mindre og tar mindre plass. Men viktigst av alt er at de går mye saktere, så man får plass til mangge flere på veien samtidig. Elsykkel fart er bortimot optimalt for å få folk ut fra og inn til bysentrum.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

#17
Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 25. mai 2021, klokken 15:20
Siden kollektivtransport er bedre for både miljø og samfunnsøkonomi enn persontransport med bil, er det best for alle at flest mulig velger det. Derfor er jeg helt med på at kollektivtransport bør være det billigste alternativet for de forbrukerne som har mulighet til å velge det. Ellers blir det tilnærmet umulig å få flest mulig over på kollektivtransport.

Gjelder på steder og tid der det er køproblematikk. At jeg skal kjøre buss når jeg skal ut i marka blir som fellesskapet skal betale personlig limo til meg. Da er det bedre at jeg tar Teslaen som kun bruker noen kWh med strøm. Slike absolutter som du skriver i første linje har medført unødvendig mye kostbar kollektivtrafikk i Norge.

ToWalkOrDrive

Og bare for å si noe om selv Kongen i artikkelen....og da mener jeg "Kongen" som en som ser på seg selv som en. Jeg synes det er helt greit at samfunnet ikke betaler mer for at han motvillig skal kjøre elbil...en middelaldrendre riking som har som sitt eneste mål om å snike i køen. Det som provoserer mest er hvor rævva han er til å regne. Han tror det blir billigere å kjøpe en gammel luksusbil til mangfoldige hundretusener hvor han må betale full bom, full årsavgift, en bil hvor garantien går ut om ikke så lenge, hvor han må betale store summer i service....girolje alene koster masse, og når bilen ny koster mellom 1 og 2 millioner pleier deler å være dyre. I till er det ikke bilen med ferrest feil. Er jo mange gode el-alternativer nå. En kan ikke ha åpent i kollektivfeltet der det er for mye elbiler, så det går ut over kollektivtrafikk. Det må han og skjønne. Kvalm fyr vil jeg gjette.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 30. mai 2021, klokken 00:01
Er jo mange gode el-alternativer nå. En kan ikke ha åpent i kollektivfeltet der det er for mye elbiler, så det går ut over kollektivtrafikk. Det må han og skjønne. Kvalm fyr vil jeg gjette.

Om han har blitt litt morgenkvalm eller fått influensa det vet jeg lite om  :D Men han velger nå å stå frem og da må han regne med å bli vurdert. Men jeg er helt enig i din vurdering om at JA, det er veldig mange gode elbil alternativer nå!

Wisd0m

Han kunne sikkert stått frem litt mer etter janteloven, men han er likevel inne på noe viktig mener nå jeg. En lavere differanse mellom elbiler og forbrenningsbiler på driftskostnadene medfører at man kan ta på lavere økte investering/avskrivningskostnader.

Dampmaskin

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 29. mai 2021, klokken 15:27Slike absolutter som du skriver i første linje har medført unødvendig mye kostbar kollektivtrafikk i Norge.
Men hvis jeg hadde formulert innlegget mitt fem ganger lenger for å få med alle forbehold, hadde det blitt kjedelig for dem som liker å kverulere. Valgets kval.

TKL

Back to track: Denne fyren artikkelen handler om må jo være helt bevisstløs om økonomi. Han ser ut til å være fullstendig blindet av at enkelte luksusbiler har et sort verdifall de første tre årene. Men den millionen han snakker om i verditap er ikke noe han tjener på om han kjøper en slik bruktbil. Når han sitter med sin Range Rover Sport til 700.000 har han ikke tjent noe som helst, han har brukt 700.000!
Og så fikk han sannsynligvis omkring 600.000 for i-Pace'en sin. (Jeg sjekket prisene for to år gamle i-Pacer på Finn.no). Da har han i utgangspunktet allerede tapt 100.000.

Så kommer han jo til å kjøre bilen. Hver km med i-Pace koster 0,25 kWh i strøm antar jeg. Det er i det området den bilen ligger ved vanlig bruk. Tilsvarende vil en stor dieselbil som Range Rover Sport ligge omkring 1 l/mil ved blandet kjøring (Mye køkjøring på Mosseveien kanskje?). Prisen pr km ved litt ugunstig strømpris på 1,50 kr/kWh gir kr 0,375 pr km kjørt med i-Pace. Tilsvarende ved 15 kr/l for diesel koster det kr 1,50 pr km kjørt med Range Rover Sport. Eller i klartekst: Han taper kr 1,125   pr. km han kjører Range Roveren. Og det er før han når første bomstasjon! Så med en kjørelengde på 20 000 km i året, noe som ikke er usannsynlig for ham, så vil hqn h

S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

TKL

(så får jeg fortsette etter en tastefeil)

..., så vil han tape minst 100.000 + 22500 i prisdifferanse + driftsutgifter det første året, og minst 22 500 årlig de kommende årene.

Dette er ikke mye god økonomi. Og mannen skal i følge artikkelen være forretningsmann.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

Wisd0m

Han har sett seg ekstremt blind ja. Gi det ti år så er den bilen tilnærmet verdiløs. 600 000 i verditap på 10 år sikkert, eller 60 000 kr/år.

Hvis det var pris han var opptatt av kunne han kjørt MG ZS EV. Ville vært mye rimeligere både på avskrivning og drivstoff. Med tanke på andre bilene han kjørte var ikke det noen statusbiler det heller:
"Det begynte med en Think for 10 år siden. Deretter en Nissan Leaf, før han, som en av de første, kjøpte den elektriske utgaven av varebilen Citroën Berlingo."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA