Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har tilgang til denne artikkelen?

Startet av elektrolux, mandag 24. mai 2021, klokken 08:48

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.oblad.no/petter-har-eid-fem-elbiler-og-sust-i-kollektivfeltet-pa-mosseveien-na-gjor-han-oppror-ikke-er-det-gratis-parkering-og-i-bussfila-kan-man-ikke-kjore-alene-lenger/s/5-68-1007288?&session=4ac95af5-2863-42c4-baf5-a72200158f8b

Føler meg selv litt i samme kategori som overskriften indikerer og min påstand er at Norge har gått fra å være best på elektrisk mobilitet til at vi nå er det landet i verden der det er dyrest å kjøre Elbil.

- Dyr lading grunnet masse overdreven sikkerhetstenking. (Hvorfor kan ikke han som bygger Podbike eller han som har bygget om både Mini og Think til Litium batteri selv skru opp en ladestasjon? )

- Bomstasjoner på nesten hvert hjørne.

- Dyre reparasjoner

F.eks gikk min faste tur til bakeren på andre siden av bommen fra å koste meg 1 kr i strøm til 11x kostnaden, over natten til 11 februar 2020, grunnet 10 kr i bompenger i tillegg til strømutgiftene.

Selvsagt betaler jeg ikke det og kjører nå i stedet for Smart ED med alt den tilbyr av sikkerhet, til Buddy M9 og håper at det ikke dukker opp en monster batteribil i mitt kjørefelt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

paalsen


elektrolux

Takk. Ser vi deler mange argumenter. Forskjellen er at jeg aldri solgte dieselen og har brukt den når vi trenger å dra tilhenger eller kjøre langt.

Nå går jeg over på MC med ny BMW R1250RT, brukt Monotracer og en scooter for å dekke alle behov:

Langtur med bensin, regnvær inni Monotraceren og filtrering av kø med scooteren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Er elbilpolitikken på samme spor som dieselpolitikken? Dvs. først lokke og få alle over - deretter skru opp avgiftene?

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 10:34
Er elbilpolitikken på samme spor som dieselpolitikken? Dvs. først lokke og få alle over - deretter skru opp avgiftene?

Føler det, er nok ikke lenge til vi må betale fulltrafikkforsikrings avgift og bom på høyde med ice, vet at mdg ønsker at elbilene skal betale mer for bom i Oslo.
Model 3 2019 LR Rwd

Marius Kotsbak

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. mai 2021, klokken 10:01
Sitat fra: paalsen på mandag 24. mai 2021, klokken 09:25
https://motor.no/a/198448

Sansen for business den karen  :+1:

Hehe ja, når den billigste biltypen blir litt dyrere så velger han den dyreste biltypen istedet :D

Godene må jo reduseres etterhvert. Blir vel vanskelig å hevde at elbil ikke er billigst i Norge med full avgiftsfritak og momsfritak inntil videre, og billig strøm og mange offentlige ladepunkter med gratis strøm.

Ser man på TØI sine rapporter så har ikke elbil så store fordeler samfunnsøkonomisk, spesielt i byer. Selv om lufta blir bedre så bør mange vurdere elsykkel/el-lastesykkel til daglig bruk på korte distanser i byene. Det er ikke nok parkeringsplasser til at alle kan kjøre elbil til jobb, og heller ikke heldig at alle bruker kollektivtrafikk.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 25. mai 2021, klokken 09:31
Selv om lufta blir bedre så bør mange vurdere elsykkel/el-lastesykkel til daglig bruk på korte distanser i byene.
Det er ett problem med sykkel i Norge: vinter. Man kan dessverre ikke belage seg på å sykle til jobb året rundt. Har selv vært helårssyklist til jobb (1 mil hver vei) i 3 år. Det er for spesielt interesserte. Så man må ha en eller annen form for transport som beskytter mot været, er effektiv og trygg. Her faller både sykkel og kollektivt igjennom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#8
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 09:59
Man må ha en eller annen form for transport som beskytter mot været, er effektiv og trygg. Her faller både sykkel og kollektivt igjennom.

Ikke nødvendigvis. Sjekk ut https://www.podbike.com/

https://www.youtube.com/watch?v=PZdkkA2IXrg

"Dry Safe and practical and loves snow and ice"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:43
Ikke nødvendigvis. Sjekk ut https://www.podbike.com/
Ja, men denne må da nødvendigvis ut på veien (for stor til sykkelveier som de er). Og må parkeres. Og har en kostnad som nærmer seg en liten bil...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 11:15
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:43
Ikke nødvendigvis. Sjekk ut https://www.podbike.com/
Ja, men denne må da nødvendigvis ut på veien (for stor til sykkelveier som de er). Og må parkeres. Og har en kostnad som nærmer seg en liten bil...

Det kommer gjerne an på hvor du bor. Dersom du bor ved Oslo Sentralbanestasjon så skjønner jeg at det kan bli litt klønete å sykle rundt på fortauer, men den er ikke bredere enn en sykkel-tilhenger, eller en "cargo-bike", med sine 84cm i bredde. Styret på fulldempersykkelen min er bredere. Den er og definert som en sykkel (el-sykkel), slik at du kan parkere den der du parkerer sykkelen din helt lovlig. I Sandnes, hvor filmen på youtube er spilt inn, er det helt perfekte forhold for denne sykkelen. Her er det tynt med folk på fortauene, det finnes sykkelfelt, og nå kommer det og sykkel-motorvei til 1,3 milliarder (som vises på deler av filmen). 5500 Euro høres ikke så ille ut med tanke på det du kan spare...men den er jo ikke tilgjengelig for å kjøpe per i dag...er bare pre-order...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Jada, sier ikke at PodBike er ubrukelig, men i tett trafikkerte bygater vil den ikke funke noe særlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ja, den fungerer nok best i forstedene og mellom byer, men den kan jo fort bli for kjedelig og treg mellom byer siden du blir liggende i 25km/t, samtidig som den kanskje kan bli litt lite manøvrerbar i byen. Kanskje de burde laget en "moped-versjon", sånn som det er på elsykler som kan gå i 45km/t med tråkk-hjelp, mot at en setter blinklys og skilt på. Da ville det nok bli mye mer salg. En annen fordel er at de da hadde sluppet merverdiavgift, som ville gjort den billigere / fortjenesten høyere. Ulempen er at en da sikkert måtte hatt på mopedhjelm inni for å bli helt lovlig.

Fruen kjøpte en Cannondale elsykkelmoped for flere år siden, og sykler over 40km/t frem og tilbake til jobb, og har piggdekk om vinteren. Er ekstremt holdbar og ikke noe tull med den, i motsetning til tidligere elsykler hun har hatt. Dette er kvalitet. Utgått modell, men Cannondale har sikkert nye modeller for de som vil spare bompenger....
Siden hun valgte å registrere sykkelen fikk hun 8000 i rabatt pga mva-fradrag.
https://www.cannondale-parts.de/Cannondale-Contro-E-speed-2018-45km/h/en
Tesla Model Y                         2021-

1317142119

Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 10:34
Er elbilpolitikken på samme spor som dieselpolitikken? Dvs. først lokke og få alle over - deretter skru opp avgiftene?
Det sier vel seg selv at vi skal ha samme kostnader på elbiler som på dagens fossilbiler.

Å kjøpe, eie og bruke en fossilbil i dag innebærer en haug med fiskale avgifter og skatter som må dekkes når fossilbilene forsvinner. Helt åpenbart vil det bli dyrere å kjøpe og bruke elbil i fremtiden. Ellers må vi øke skattene/redusere kostnadene andre steder.

Det høres bedre ut for velgerne at elbiler må betale 70 kroner i bomringen, enn at bussbilletten må økes med noen kroner. Folk flest skjønner ikke at mye av den økte kostnaden i bomringen er det forbrukerne som må betale (også busspassasjerene), i form av økte priser på tjenester og varer.

Dampmaskin

Siden kollektivtransport er bedre for både miljø og samfunnsøkonomi enn persontransport med bil, er det best for alle at flest mulig velger det. Derfor er jeg helt med på at kollektivtransport bør være det billigste alternativet for de forbrukerne som har mulighet til å velge det. Ellers blir det tilnærmet umulig å få flest mulig over på kollektivtransport.

Hvis kollektivtransport skal være billigere enn å kjøre bil, må det nødvendigvis være dyrere å kjøre bil enn å bruke kollektivtransport. Selv om jeg bruker bil selv, mener jeg at det er sånn det bør være. Jeg regner med at når jeg endelig får råd til en elbil som dekker mine behov og som jeg kan være fornøyd med, så vil det ikke lenger være spesielt mange elbilfordeler igjen. Men det får jeg bare leve med.

Min personlige økonomi er ikke så viktig for samfunnet at det er rimelig å forvente at det er den samfunnet skal innrette seg for å optimalisere. Det finnes viktigere mål.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA