Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finner ikke den elbilen jeg vil ha. 4WD og god rekkevidde.

Startet av tepe2, mandag 24. mai 2021, klokken 00:10

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: tepe2 på mandag 07. juni 2021, klokken 18:51
Kan nesten virke som om det bare er Golfen og Leafen det ikke har vært mye problemer med.
Legg til Kona, e-Niro, Ioniq. Hører lite negativt om bilene fra  Kia/Hyundai.

advale

Mercedes EQA skal ha firehjulstrekk og er på størrelsen med Golf+. BMW har iX3 men uten 4hjulstrekk, så mest aktuelle blir i4 som er konkurrent til Tesla Model 3.

Hvis du har god tid ville jeg avventet og sett på Toyota bZ4X i 2022. Lekker bil og "spesial"-utviklet med tanken på Norge.

Men igjen, det var massevis av SW-krøll med e-Tron når den ble lansert. Hører ikke lenger om problemer med e-Tron. Kan ikke regne med at det blir 100 % perfekt, men ville nok ikke tenkt så mye over det ved valg av ny bil. e-Tron selger jo i bøtter og spann.

advale

Sitat fra: Wisd0m på mandag 07. juni 2021, klokken 19:26
Sitat fra: tepe2 på mandag 07. juni 2021, klokken 18:51
Kan nesten virke som om det bare er Golfen og Leafen det ikke har vært mye problemer med.
Legg til Kona, e-Niro, Ioniq. Hører lite negativt om bilene fra  Kia/Hyundai.

Foruten ladeporten og masse død 12v batteri. Men med Ioniq5/EV6 har de nok lært av alle feilene. Ladeporten er iallfall på et helt annet sted  :+1:

tepe2

Spent på Ioniq 6.
Minuser ved Ioniq 5 er dette med serviceintervall. Latterlig. Og så nevnes styringa. Men noen minuser blir det uansett hva man velger. Så den er absolutt aktuell. Ikke lenge til jeg får sett og prøvd den hos forhandler.

Mercedes: "Modellen vil etter hvert også lanseres i versjoner med 4MATIC-firehjulstrekk, kraftigere motor og en større batteripakke som vil sikre deg mer enn 500 kilometers elektrisk rekkevidde."

Høres bra ut, selv om EQA absolutt ikke er den designperlen de selv omtaler den som. Ser ut som en hvilken som helst kjedelig ordinær liten SUV, som kunne vært laget for 15 år siden. Frykter at prisen på 4-matic og 500 km blir for drøy. Om ikke, så er den aktuell. Blir isåfall min første Merce.

tepe2

Fant en ting som går i favør av EQA i forhold til alle de andre. Lengden på bilen. 4,46 m. Bare 20 cm lengre enn min lettparkerte Golf. Er trangt der jeg parkerer.

vinterdekk

EQA virker både effektiv og lader bra, vanskelig å gå feil der om bilen passer ellers. Er enig i at utseende ikke ser så spennende ut.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Har lest gjennom tråden nå - den eneste elbilen som "passer" trådstarter ser ut til være EQA, nærmere bestemt en EQA 300 4MATIC.  Synes personlig designet er helt ok - og i likhet med de fleste andre biler så blir det en tilvenning der det indre teller mer og mer ettersom bilen brukes. Og som sagt - etter å ha lest gjennom tråden tror jeg det kan være vanskelig å finne en bil som passer trådstarter bedre. Enig at at Polestar 2 er lekker, men den er fortsatt et usikkert kort selv om også den kommer med en oppgradering nå til høsten med varmepumpe og nytt innvendig design. Om de tar en Tesla og dunker inn andre forbedringer tviler jeg på - men dette vet jeg ingenting om. Men at EQA er en veldig bra "oppgradering" fra e-golf - det er jeg ikke det minste tvil om


tepe2

Takker for innspill. Ja EQA tikker mange bokser. Designet er en stor kamel og svelge, men om prisen ikke blir altfor ille....hvem vet :)

De kan oppgradere og forbedre Polestar i flere år framover. Jeg tror likevel ikke de kommer i nærheten av noe som er akseptabelt. Dessverre altfor mye å sette fingeren på. Til og med det mest elementære ved en bil. Nemlig at den kan kjøres. Og ikke fraktes på planet til Viking. De som tviler på mine ord, kan jo bare starte på begynnelsen i FB-gruppa, og lese frem til idag. Men det er definitivt den lekreste bilen av dem alle.

mroek

Sitat fra: tepe2 på tirsdag 08. juni 2021, klokken 16:50
Takker for innspill. Ja EQA tikker mange bokser. Designet er en stor kamel og svelge, men om prisen ikke blir altfor ille....hvem vet :)

De kan oppgradere og forbedre Polestar i flere år framover. Jeg tror likevel ikke de kommer i nærheten av noe som er akseptabelt. Dessverre altfor mye å sette fingeren på. Til og med det mest elementære ved en bil. Nemlig at den kan kjøres. Og ikke fraktes på planet til Viking. De som tviler på mine ord, kan jo bare starte på begynnelsen i FB-gruppa, og lese frem til idag. Men det er definitivt den lekreste bilen av dem alle.

Unnskyld, men det der er jo en voldsom overdrivelse. Som for alt mulig annet, så er det jo de som har problemer som skriker høyest og mest. Det er mange Polestar-eiere som har hatt lite problemer, og som har kjørt langt. Mener jeg så en som hadde rundet 30 000 km allerede, og det på bare omtrent trekvart år.

Jeg har hatt lite problemer med min, men har vært inne på tilbakekalling for inverterbytte, samt fått skiftet en ekstern høyttaler, ellers er det bare snakk om software-bugs. Nå har jo bilen blitt oppdatert noen ganger, og det blir hele tiden bedre.

Så skal jeg ikke underslå at det har vært altfor mange tilfeller av Polestarer på planet hos Viking av forskjellige grunner, men du får det jo nærmest til å fremstå som at dette gjelder de fleste. Det er opplagt bare tull.

Hva er det du mener ikke er akseptabelt, om vi ser bort fra å bli hentet av Viking (som åpenbart ikke er akseptabelt, det er vi enige om).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Det er mange ulike preferanser mhp feil der ute. Selv setter jeg ned foten ved ET uønsket verkstedbesøk i garantiden. De eneste merkene som har klart det for meg er BMW,Mitshubishi og Kia. Vært borte i svært mange merker og ulike modeller og kvaliteten er ofte ikke der den bør være. Hadde håpet på elbiler med mindre bevegelige deler kunne få opp kvaliteten,men nei. Noen merker kan det nesten se ut som de planlegger for feil slik at de får byttet ut modellene.

espenri

Hva er et ønsket besøk på verksted? Selv har jeg hatt to mitsubishier gjennom de siste 5 åra. Har nesten utelukkende vært på service, men hver eneste gang har det vært et eller annet, enten det er at jeg må vente flere mnd på time, eller at de skifter deler uten å opplyse meg på forhånd og krangler om det i etterkant. Kommer ikke til å handle bil som gjør at jeg må forholde meg til MotorForum igjen. Mange har samme erfaringer med andre forhandlere. Nå er jeg kunde hos Motorpool, og selv om jeg har måttet inn to ganger for utbedring av feil har det aldri vært noe krangling om hverken utbedring, lånebil eller noe annet under disse besøkene.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

tepe2

Da tar jeg opp igjen denne flere måneder gamle tråden. Treg som jeg er, så har jeg ennå ikke bestilt ny bil. Men mine tanker har endret seg en smule.

De koreanske er uaktuelle. Mustangen er heller ikke så aktuell lengre. EQA har litt for lite bakseter og litt for kort rekkevidde. Men grei bil. Volkswagen er helt uaktuelt.

Jeg har prøvd Audi Q4 e-Tron. Jeg likte bilen veldig godt. Til tross for prisen var jeg nært å bestille en. Men jeg blir skremt av å lese om feiler og stopp. Og dessuten, jeg betaler ikke 700.000 for en bil uten velfungerende app. Vi lever i 2022, og det bør Audi som hevder at forspranget ligger i teknikken ta innover seg.

Toyota har kommet med bil nå også. Suv. Men akkurat like kjedelig design som Toyota er kjent for. Og kort rekkevidde.

Så hva gjør jeg? Det er ikke så mange reelle alternativer igjen. Jo, jeg som faktisk har vært blant de største skeptikerne til Tesla, vurderer faktisk å bestille meg en TM3. Beste batteriet av alle. Over 62 mil. Vant vintertesten nylig, med over 52 mil. Imponerende! Trekk på alle fire. Og ikke minst, en velfungerende app etter hva jeg forstår. Et drawback at jeg må kjøre ca 25 mil til verksted/forhandler i Tromsø. Og så syns jeg den har litt lav bakkeklaring. Bare 14 cm, samme som min e-Golf.

Tesla kan levere i mai. Audi langt senere. Har også tenkt litt på BMW. Men også den havner rundt 700.000 og har ikke like bra rekkevidde som TM3. Dessuten har også den ei halv livstid i leveringstid.

Litt usikker på hva jeg kan forvente av en TM3. Hører jo litt om kvalitetsproblemer med lakk, støy, dører m.m. Men det ser jo ut til at alle elbiler idag er belemret med ræva kvalitet. Så da er det kanskje bedre å betale 500.000 og få 62 mil rekkevidde, enn 700.000 og dårlig rekkevidde og like dårlig kvalitet?

jkirkebo

#42
Sitat fra: tepe2 på søndag 06. februar 2022, klokken 19:29
Så hva gjør jeg? Det er ikke så mange reelle alternativer igjen. Jo, jeg som faktisk har vært blant de største skeptikerne til Tesla, vurderer faktisk å bestille meg en TM3. Beste batteriet av alle. Over 62 mil. Vant vintertesten nylig, med over 52 mil. Imponerende! Trekk på alle fire. Og ikke minst, en velfungerende app etter hva jeg forstår. Et drawback at jeg må kjøre ca 25 mil til verksted/forhandler i Tromsø. Og så syns jeg den har litt lav bakkeklaring. Bare 14 cm, samme som min e-Golf.

Hvis du vil ha høyere bakkeklaring så er det kanskje greit å ta en titt på Model Y også? Den har 16,4cm. Ulempen er selvsagt en del høyere pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radial

Jeg vil påstå Tesla 3/Y er blitt veldig bra biler.

-Full støtte for 11kW 3-fas på både IT og TN nett, det gir mulighet for svært rask hjemmelading uansett hvor du bor i Norge egentlig.
- veldig rimelige slitedeler (sjekk rockauto fra USA feks)
- ingen krav til veldikehold annet enn smøring av bremser og luftfilter (samt ett AC tørkefilter) de første 200k.
- Hengerfeste med faktisk litt vekt, Y med 1600kg er veldig kurant.
- software kommer OTA, ingen grunn til verksted besøk for software bugs.
- svært god innvendig plass, mye romsligere enn mange konkurrenter i samme størrelse.
- alt du trenger av utstyr er egentlig inkludert.

Minus er litt dårlig adaptiv cruise Control (autopilot), litt stiv fjæring, ingen rustbeskyttelse originalt og kanskje litt over snittet hjulstøy etter noens smak.

Men totalt sett, veldig god bil.
Vi er blitt veldig glad i vår Y, kona og Jr elsker den
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tepe2

Takker for svar.
Prisen på Y kan jeg sikkert leve med, men den har vel betydelig kortere rekkevidde. Kortere rekkevidde til høyere pris er ikke attraktivt for meg. Stor plass i bilen er jeg heller ikke avhengig av. Men 2-3 cm høyere bakkeklaring er klart en fordel på nordnorske vinterveier.

Jeg vil sjelden ha behov for å lade andre steder enn hjemme. Og hjemme har jeg 32 ampere på min ladeboks.

Adaptiv cruise bruker jeg svært sjelden. Jeg lever fint med at den ikke er optimal. Rustproblematikk og støy betaler jeg gjerne noen kroner for å få ordnet ved kjøp/etter kjøp. Jeg vet ikke om noen i nord som er flinke på sånt.

Slitedeler fra USA - nei takk. Jeg kommer nok til å benytte meg av nærmeste forhandler/verksted. Jeg orker ikke ordne/bestille noe selv.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA