Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finner ikke den elbilen jeg vil ha. 4WD og god rekkevidde.

Startet av tepe2, mandag 24. mai 2021, klokken 00:10

« forrige - neste »

tepe2

Nærmeste Jaguarforhandler ser ut til å være Trondheim. (Jeg bor i nord, 90 mil unna)
Nærmeste verksted Tromsø. 24-25 mil unna. Samme som Tesla.

Wisd0m

Sitat fra: tepe2 på mandag 24. mai 2021, klokken 18:58
Jaguar - veldig fin bil. Men har den 4WD? Prises ikke den laaaaangt over 600.000,-?

Tesla - som sagt stoler ikke på Tesla. Hørt om litt for mange feil. Og hva med rustbeskyttelse under? Så høres det litt for lite brukervennlig ut å skulle navigere på en skjerm, uansett hva du vil gjøre. Men bilen er fin. Og antakelig best på batteri av alle. Men som sagt, kjøper jeg Tesla så må jeg kjøre 24-25 mil hver vei for service/reparasjoner.
Får du et mandagseksemplar er det selvfølgelig surt, men det er søren ikke ofte jeg har vært inne med bilen. Var kun får  å få stilt et panser og litt småtteri. Ellers har jeg fått smørt bremsene, men det kunne "hvem som helst" ha gjort. Neste service er 2. år service, og det er strengt tatt ikke noe der heller som ikke hvem som helst klarer å gjøre bare de følger serviceprogrammet.

Det går over 26000 Model 3 på norske veier: https://teslastats.no/. At en og annen kunde er misfornøyd er ikke så veldig rart

turfsurf

Sitat fra: tepe2 på mandag 24. mai 2021, klokken 18:42

Jeg leser hva dere skriver, men stiller meg fortsatt litt skeptisk til bil uten bakrutevisker. Blir det aldri snø, regn eller skitt på bakruta? Aldri? Er det alltid like god sikt uansett vær og føre?

Dette er ikke akkurat noe nytt. Men bevares, bare ikke tro på folk som har erfaring med slike biler.

Personlig vil jeg heller ha bil med skrå bakrute og tape den ekstra plassen enn bil som må ha visker bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Jeg forstår trådstarter veldig godt, og det er mange som har  kommet opp vanskelig dillemma hvis man trenger 4-hjulstrekk.

Koreanerane høres spennede ut, men jeg kjenner ikke til når det blir bygd ut ladere på 800V Nordpå.

Polestar har 30% høyere forbruk enn Model 3, så der blir rekkevidda kortere og ladetidene lengre, og kostnadene høyere.

Det jeg ikke liker med Model 3, er at sjåføren umyndigjøres og teknikken tar overhånd. Eieren umyndigjøres også, og det er ikke bare å gå til ett lokalt verksted hvis det er noe som skal fikses. Men bilen er nok uslåelig på langkjøring med sine ladestasjoner og ladehastighet. Jeg liker selskaper som hele tida optimaliserer produktene.

Bedrifter som ikke klarer å få til fungerende sw, skal man være skeptisk til: Da kan det være fundamentale problemer i organisasjonen. Jeg tenker på VW. Men det kan være bryet vært å følge med på om Enyaq blir bra, men den er foreløpig for dyr.

Bor du langt fra verksted, så står du vel igjen med Ariya. På Nissan sine sider, er det antyda lansering i starten av 22 som er skuffende.  Det er bare å melde sin interresse, og se hva som kommer av nyheter:
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/ariya.html
Min erfaring med Leaf, er at det er en bil som bare går og går, men jeg stoler ikke fullt så mye på Nissan lengre, etter at de sparka Carlos på en stygg måte.


Wisd0m

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 24. mai 2021, klokken 22:02
Det jeg ikke liker med Model 3, er at sjåføren umyndigjøres og teknikken tar overhånd. Eieren umyndigjøres også, og det er ikke bare å gå til ett lokalt verksted hvis det er noe som skal fikses. Men bilen er nok uslåelig på langkjøring med sine ladestasjoner og ladehastighet. Jeg liker selskaper som hele tida optimaliserer produktene.
Er det noe som må inn hos Tesla så er det garantiarbeid. Tesla stiller ikke krav til at du bruker de, ei heller at du utfører servicene. I tillegg har de et minimalt serviceopplegg som er foreslått.

- Bytte av bremsevæske er ikke noe spesielt for Tesla. Det kan hvem som helst gjøre
- Filter kan du bytte selv evt verksted. Lett
- Bremsevæske kan hvem som helst ordne. Finnes på enhver bil.
- Hjulstillingskontroll kan tas "hvor som helst".

Så den påstanden er rettet mot feil leverandør. Tesla er leverandøren som binder deg minst opp i 2. håndsmarkedet. Nissan hadde mange år hvor de tvang inn sine Leafer på meningsløse servicer (gjør vel det fortsatt). Lurer fortsatt på hva de driver med der inne når bilene er på service.

batterimannen

#20
Ville vurdert Enyaq, i hvert fall lest om den eller helst prøvekjørt. Den er ikke like sær som ID.3/ID.4 med mangel på knapper og bruk av touch-knapper (rattet på ID-bilene). ID-bilene har også rare løsninger som f.eks hev-senk på vinduer. En knapp for å velge foran/bak og en for hver av venstre/høyre side...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

z4rd

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 24. mai 2021, klokken 22:02
Det jeg ikke liker med Model 3, er at sjåføren umyndigjøres og teknikken tar overhånd. Eieren umyndigjøres også, og det er ikke bare å gå til ett lokalt verksted hvis det er noe som skal fikses. Men bilen er nok uslåelig på langkjøring med sine ladestasjoner og ladehastighet. Jeg liker selskaper som hele tida optimaliserer produktene.

Her tar du ordentlig feil. Wisd0m svarte godt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tepe2

Skoda er sikkert grei nok. Men ser litt stor og klumpete og kjedelig ut. Men i motsetning til ID-bilene, har dem ihvertfall ei naturlig plassering av "girvelger". På ID-bilene har de valgt å plassere denne foran rattet, slik at man må strekke seg etter den, istedetfor tradisjonell plassering som har fungert i alle år.

Da jeg prøvde ID3 fikk jeg ikke justert speilene. Slet med å komme inn i menyer. Bakhjulsdriften i lav hastighet på glatt føre var ikke noe å skryte av. Minimalt gasspådrag sørget for at ESP-funksjonen måtte gripe inn med tilhørende nykking i bilen. I en mannsalder har det å slå på parklys vært gjort i en operasjon på bilene jeg har eid. Nemlig vri på en bryter. Kun en gang. På ID3 må man trykke på en touchknapp først for å få opp valg av hvilke lys man vil ha. Deretter må man trykke en gang til for å flytte markøren over til parklys. Rett og slett latterlig at VW går med ræva først inn i fremtiden. Eller skal vi si fortiden?

Foreløpig tenker jeg at EV6, I5 og eventuelt Mustangen, er de tre som høres mest aktuell ut akkurat nå. Men jeg kommer nok til å bruke en del tid på dette.

carlings

Du har ikke vurdert Audi Q4 E-tron? Første bilen som slo meg da jeg leste preferansene i ditt opprinnelige innlegg.

Wisd0m

Sitat fra: carlings på onsdag 26. mai 2021, klokken 22:47
Du har ikke vurdert Audi Q4 E-tron? Første bilen som slo meg da jeg leste preferansene i ditt opprinnelige innlegg.
Hva blir prisen på en brukbart utstyrt utgave? Er jo godt mulig å få Enyaq til å bli ca. 550 kNOK.

batterimannen

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 27. mai 2021, klokken 08:02
Sitat fra: carlings på onsdag 26. mai 2021, klokken 22:47
Du har ikke vurdert Audi Q4 E-tron? Første bilen som slo meg da jeg leste preferansene i ditt opprinnelige innlegg.
Hva blir prisen på en brukbart utstyrt utgave? Er jo godt mulig å få Enyaq til å bli ca. 550 kNOK.

Ser inne under diskusjoner på Q4 så oppgir flere at rundt 100 000 mer enn ID.4/Enyaq for å få godt utstyrt bil.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Elbileier fra Sandnes

Jeg vil jo anbefale å teste ut Volvo XC40. Passe kompakt størrelse utvendig men romslig inni. God kjørekomfort og permanent 4-hjulstrekk. Fjerde mest solgte elbil i år så langt.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

lars667

Det er dessverre ikke mange alternativene til TM3 LR. Men jeg ville aldri anbefalt den til en venn som bor lenger unna servicesenter enn 3-4 mil. Har hatt kjerra siden desember, og vært 3 ganger på sc 18 mil unna. Har booket ny time et stykke uti juni. Alt grunnet sloppy verkstedarbeid (og det på "NORGES BESTE TESLA-SC", Brumunddal!) og manglende kvalitetskontroll i produksjon. Har ikke hatt 1 sekund driftsstans, det er stort sett lakk/knirk/ladedeksel/dørjustering og "bagateller", men det er jo slikt som skal være på stell på en så ny bil. Spesielt hvis du skal videreselge er det kjedelig om paneler spriker hit og dit, steinsprutskader på alle tenkelige og utenkelige steder osv. Hadde jeg kjøpt ny TM3 igjen? Nei, tror ikke det, gitt avstand til sc. Hadde jeg bodd nærme, hadde det stilt seg annerledes. 8 av 10 opplever kanskje ikke det samme som meg, men det er vanskelig å gardere seg mot å bli en av de to uheldige uten å ha prøvd bilen noen dager.

Enyaq ser ellers ut som et bra alternativ hvis den hadde vært å få i awd ennå, men den er også noe dyrere. Personlig har jeg blitt vant til den minimalistiske layouten til Tesla, så knappebetjeninga til Skoda virker noe gammeldags (vanskelig å rengjøre dessuten, der har du et stort pluss med Tesla).

Bakrutevisere er som sies over ikke noe problem med sedan-type biler som denne. Varmetråder tar det meste av nysnø som en visker kunne tatt (er uansett noe herk med viskere, isdannelse og alt det). Ellers bygger det seg ikke opp noe der under kjøring. Bakstussen, derimot...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

advale

Tesla er best på mye ting, men så og si dårligst når det gjelder støy. De lager bilene barebone med minimal støyisolering for å spare vekt og økt rekkevidden virker det som. Om du greier deg med eGolf i dag ser jeg ikke hvorfor du har krav om lang rekkevidde.

Men Audi har blitt nevnt, hva med BMW og Mercedes? Kommer mange biler på løpende bånd. Stort sett alle kommer med 450km+.

Polestar 2, VW etc kom ut med mange SW-problemer. Men de har blitt utbedret. Så jeg ville ikke tenkt så mye over det lenger. Du får evt poste innlegg i Polestar 2 gruppen og høre der. Ganske sikker på du vil få tommelen opp.

tepe2

#29
Kan nesten virke som om det bare er Golfen og Leafen det ikke har vært mye problemer med. Golfen er bra. Men skal man av og til litt lengre enn til/fra jobb, så er rekkevidden litt dårlig. På lengre turer må det hurtiglades. Og det tar tid med Golfen. Vektfordelinga med for mye vekt på bakaksel, og forhjulsdrift er ikke akkurat optimalt på vinteren. Men softwarefeil, og andre feil har jeg ikke opplevd med Golfen. Jo forresten appen har vært dårlig til tider. Ellers bare ladeluka som er av dårlig kvalitet.

Polestar er absolutt ikke friskmeldt. Hverken på det ene eller det andre. Så bare å glemme. Dessverre. Og Skodaen ser jævla kjedelig ut.

Audi Q4 E-Tron har jeg lyst å ta en liten titt på. Må sjekke pris for godt utstyrt bil. Må også da kjøre noen mil for service. Ca 10 mil. Men det gjør jeg også idag med Golfen. Og det har jeg gjort med mine 3 siste biler. Grunnen er serviceinnstillinga til min lokale VW-forhandler, uten å gå nærmere inn på det.

Volvo er uaktuell. Aldri likt Volvo. Også der er det visse betenkeligheter med lokal forhandler. Er også en del feil med den. Det har den lokale forhandler bekreftet også. Nærmeste svenske Volvoforhandler skal visstnok være utrolig bra.

BMW og Mercedes - kommer de snart med 4-hjulsdrevne biler i aktuell prisklasse?

Må si jeg er litt tvilsom til kvaliteten når det gjelder både Audi, Skoda og VW. Uansett kommer jeg ikke til å være prøvekanin. Vil følge med i forum og kanskje FB for å se hvordan bilene er etter at de er tatt i bruk. Det er helt forferdelig hvordan noen produsenter gir faen i kvalitet for å få spydd bilene fortest ut i markedet, antakelig for ikke å tape markedsandeler. Eller hva vet jeg.

Er Kia, Hyundai og Mustang som er mest akutelt foreløpig. Skal visst komme en Ioniq 6 også etter hvert. Men den vet jeg ingenting om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA