Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Taycan mister motorkraft, tilbakekaller 43000 elbiler, hvorav 1368 i Norge

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 03. juli 2021, klokken 19:44

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Lest dette?  Dagens nyhet...
https://motor.no/bil/porsche-tilbakekaller-43000-elbiler/202970

Taycan mister motorkraft:

Porsche tilbakekaller 43.000 elbiler

Porsche tilbakekaller 43.000 elbiler av typen Taycan over hele verden som et føre var-tiltak. 1300 av dem blir tilbakekalt i Norge.

NTB-DPA
PUBLISERT 02/07 2021 - 17:44 SIST OPPDATERT 03/07 2021 - 11:50

Det er meldt om problemer med tap av kjørekraft, ifølge bilprodusenten. Det er mulig at kjøremekanismen i enkelte tilfeller feilaktig og sporadisk vil skru seg av.

Det er ikke meldt om ulykker eller skader knyttet til feilen. Man kan fortsatt trille til siden, og bremsene fungerer.
Feilen ble oppdaget på interne testkjøringer og har så langt bare blitt oppdaget i noen få biler.
– Vi vil tilbakekalle 1.368 biler i Norge, sier Morten Scheel, Norges-sjef for Porsche, til E24.

Alle som blir berørt, vil bli kontaktet innen kort tid for å få oppgradert programvaren. Selve oppgraderingen vil ta rundt en times tid, ifølge Scheel.
Taycan-modellen var den første elektriske Porschen og ble presentert for offentligheten i september 2019. Startprisen er på rundt 750.000 kroner mens den dyreste koster nærmere 1,7 millioner kroner, ifølge E24.

Kortstokk

Det har lenge vært tema på amerikanske fora. Bra de har en løsning nå


geear

Spesiell sak... lurer på om det får noen følger i form av myndighetsinnblanding for å få klarhet i situasjonen.

Syns det høres rart ut at laderen er problemet, skulle tro BMS kontrollerte at ingen celler overlades?

daktari

Den saken fra Teslarati, som forøvrig er skrevet av en die-hard Tesla fan https://twitter.com/alex_avoigt, virker jo helt sinnsyk. Oppsummert sier han: at alle Taycan har potensiale for batterifeil, 60% har allerede feilen, 1% begynner å brenne eller noe ryker så bilen ikke vil funke.
Videre at Porsche fikser dette uten å informere kunde, faktisk juger de, og viser utskrift av batterihelse fra nytt skiftet batteri og sier at det var det originale, og mot overbetaling OG fjerner alle spor etter reparasjon sik at det ikke skal synes i bilens logg. Det høres så drøyt ut at det ikke er mulig å tro på i grunn.
Enda verre; dette er hemmelig internt i Porsche, så bare en liten gruppe vet om det (mens det fremstilles som systematisk svindel)

Så  burde Taycan-eiere ta dette opp med Porsche?  Hvis det er snev av sannhet i at ombordladeren er av dårlig kvalitet, og at mange feiler, og at e-tron GT har en bedre ombordlader?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kortstokk

Det er så mye konspirasjon og hemmelighold i dette at det lukter av Zions vise...


Sent from my iPad using Tapatalk

Jalla

Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 15:51
Den saken fra Teslarati, som forøvrig er skrevet av en die-hard Tesla fan https://twitter.com/alex_avoigt, virker jo helt sinnsyk. Oppsummert sier han: at alle Taycan har potensiale for batterifeil, 60% har allerede feilen, 1% begynner å brenne eller noe ryker så bilen ikke vil funke.
Videre at Porsche fikser dette uten å informere kunde, faktisk juger de, og viser utskrift av batterihelse fra nytt skiftet batteri og sier at det var det originale, og mot overbetaling OG fjerner alle spor etter reparasjon sik at det ikke skal synes i bilens logg. Det høres så drøyt ut at det ikke er mulig å tro på i grunn.
Enda verre; dette er hemmelig internt i Porsche, så bare en liten gruppe vet om det (mens det fremstilles som systematisk svindel)

Så  burde Taycan-eiere ta dette opp med Porsche?  Hvis det er snev av sannhet i at ombordladeren er av dårlig kvalitet, og at mange feiler, og at e-tron GT har en bedre ombordlader?
Hvis det skal gjøres slik du beskriver(Videre at Porsche fikser dette uten å informere kunde, faktisk juger de, og viser utskrift av batterihelse fra nytt skiftet batteri og sier at det var det originale, og mot overbetaling OG fjerner alle spor etter reparasjon slik at det ikke skal synes i bilens logg.) så bryter dette åpenbart mot neste påstand som er (dette er hemmelig internt i Porsche, så bare en liten gruppe vet om det (mens det fremstilles som systematisk svindel)

Det kan derfor være umulig at bare en liten gruppe vet om dette, eller tror noen at denne lille "gruppen" reiser rundt på Porsche sentre rundt i hele verden?

Jon65

Sitat fra: Jalla på lørdag 04. desember 2021, klokken 10:42
Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 15:51
Den saken fra Teslarati, som forøvrig er skrevet av en die-hard Tesla fan https://twitter.com/alex_avoigt, virker jo helt sinnsyk. Oppsummert sier han: at alle Taycan har potensiale for batterifeil, 60% har allerede feilen, 1% begynner å brenne eller noe ryker så bilen ikke vil funke.
Videre at Porsche fikser dette uten å informere kunde, faktisk juger de, og viser utskrift av batterihelse fra nytt skiftet batteri og sier at det var det originale, og mot overbetaling OG fjerner alle spor etter reparasjon sik at det ikke skal synes i bilens logg. Det høres så drøyt ut at det ikke er mulig å tro på i grunn.
Enda verre; dette er hemmelig internt i Porsche, så bare en liten gruppe vet om det (mens det fremstilles som systematisk svindel)

Så  burde Taycan-eiere ta dette opp med Porsche?  Hvis det er snev av sannhet i at ombordladeren er av dårlig kvalitet, og at mange feiler, og at e-tron GT har en bedre ombordlader?
Hvis det skal gjøres slik du beskriver(Videre at Porsche fikser dette uten å informere kunde, faktisk juger de, og viser utskrift av batterihelse fra nytt skiftet batteri og sier at det var det originale, og mot overbetaling OG fjerner alle spor etter reparasjon slik at det ikke skal synes i bilens logg.) så bryter dette åpenbart mot neste påstand som er (dette er hemmelig internt i Porsche, så bare en liten gruppe vet om det (mens det fremstilles som systematisk svindel)

Det kan derfor være umulig at bare en liten gruppe vet om dette, eller tror noen at denne lille "gruppen" reiser rundt på Porsche sentre rundt i hele verden?

Jepp, og tipper at de bruker en Neuralyzer
https://youtu.be/QjMCWZnXcpc?t=116

Orbit

OM en skal ta dette for god fisk, så er det et fåtall biler som får byttet batteri. Angivelig blir det på de fleste bilene med feil i stedet koblet ut defekte celler, og så reduserer en bufferet på de gjenværende så totalkapasiteten er den samme. I så fall, skulle det være relativt lett å avsløre via diagnoseplugg at min/max cellespenning har blitt endret etter "reperasjonen".

Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 15:51
Så  burde Taycan-eiere ta dette opp med Porsche?  Hvis det er snev av sannhet i at ombordladeren er av dårlig kvalitet, og at mange feiler, og at e-tron GT har en bedre ombordlader?
Ombordladeren på e-tron GT sitter relativt lett ilgjengelig (#13 på bilde nedenfor), så det burde være mulig å finne et delenummer på denne. Dersom laderen på Taycan også er tilgjengelig, burde det gå å se om det er samme delenummer eller ikke.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Edit: Sjekket tilgjengelige vrakdeler, og fant ladere fra Taycan (men ingen e-tron GT.....). Taycan-laderen ser i alle fall slik ut (fant tre forskjellige varianter):
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.   Du kan ikke vise dette vedlegget. Du kan ikke vise dette vedlegget.

9J1-915-681 AF er 22 kW laderen til Taycan.

Modellnummere 5QE-915-684-BG/BK fra Taycan (11 kW) er mest sannsynlig en variant av laderen som brukes på e-tron 50/55 (5QE-915-684-J)....kanskje også e-tron GT bruker -J modellen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Fush

Sitat fra: Orbit på mandag 06. desember 2021, klokken 23:09
OM en skal ta dette for god fisk, så er det et fåtall biler som får byttet batteri. Angivelig blir det på de fleste bilene med feil i stedet koblet ut defekte celler, og så reduserer en bufferet på de gjenværende så totalkapasiteten er den samme. I så fall, skulle det være relativt lett å avsløre via diagnoseplugg at min/max cellespenning har blitt endret etter "reperasjonen".

Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 15:51
Så  burde Taycan-eiere ta dette opp med Porsche?  Hvis det er snev av sannhet i at ombordladeren er av dårlig kvalitet, og at mange feiler, og at e-tron GT har en bedre ombordlader?
Ombordladeren på e-tron GT sitter relativt lett ilgjengelig (#13 på bilde nedenfor), så det burde være mulig å finne et delenummer på denne. Dersom laderen på Taycan også er tilgjengelig, burde det gå å se om det er samme delenummer eller ikke.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Edit: Sjekket tilgjengelige vrakdeler, og fant ladere fra Taycan (men ingen e-tron GT.....). Taycan-laderen ser i alle fall slik ut (fant tre forskjellige varianter):
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.   Du kan ikke vise dette vedlegget. Du kan ikke vise dette vedlegget.

9J1-915-681 AF er 22 kW laderen til Taycan.

Modellnummere 5QE-915-684-BG/BK fra Taycan (11 kW) er mest sannsynlig en variant av laderen som brukes på e-tron 50/55 (5QE-915-684-J)....kanskje også e-tron GT bruker -J modellen?

Hmm interessant dette med E-Tron 55, foreldrene mine har en E-Tron 55 som fikk store problemer, (plutselig bare 170km rekkevidde fullt ladet) var 3 uker på verksted og fikk byttet lader og 3/4 batterimoduler...
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

OhmPaPa

Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 15:51
Den saken fra Teslarati, som forøvrig er skrevet av en die-hard Tesla fan https://twitter.com/alex_avoigt, virker jo helt sinnsyk.

Aner ikke om whistleblower'en har rett eller ikke. Men det er feil å kalle Alex Voigt en die-hard Tesla fan. Han er en forkjemper for elbiler - uansett merke. Utdannet ingeniør. Så hvis han er lurt rundt av varsleren her så har varsleren vært dyktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA