Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona er død

Startet av Navl1, søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: TB på fredag 30. juni 2023, klokken 19:20I en norsk video presentasjon av nye Hyundai Kona 2023 ble det omtalt en knapp som gir nødstart selv ved tomt 12 v batteri.

Ikke så komplisert å bygge inn en funksjon som aktiverer hovedbatteriet og dermed gir strøm til 12 v systemet i bilen. Bare nevnt kort i videoen, kjenner ikke nøyaktig virkemåte.

Har også sett flere artikler om elbiler har 12 v som årsak for forholdvis ofte.

Nå er det enkelt å løse selv, men jeg har forstått den allmenne løsningen er å ringe Viking, NAF eller andre bilberger.
Skulle du komme over denne videoen igjen, eller noe annet som omtaler den funksjonen, så del gjerne. Det høres nemlig veldig interessant ut. Og en løsning som kan være gull verd for flere bilprodusenter. Er kanskje også noe for "hobbymek" for en med gode kunnskaper innen bilelektronikk, og firmaer som elbilmek.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#106
Sitat fra: RJK på lørdag 01. juli 2023, klokken 16:16Skulle du komme over denne videoen igjen, eller noe annet som omtaler den funksjonen, så del gjerne. Det høres nemlig veldig interessant ut. Og en løsning som kan være gull verd for flere bilprodusenter. Er kanskje også noe for "hobbymek" for en med gode kunnskaper innen bilelektronikk, og firmaer som elbilmek.

Jeg husket feil, det var ikke en norsk video. Virker som bilen av seg selv kobler ifra 12 V batteriet før det tømmes. Trykk på knappen, da kobles batteriet til igjen i 15 sekunder. Men, er batteriet defekt er en like langt.

Her er videoen:

https://youtu.be/O8SisqTcjUc?t=633

Omtalt som "12V battery reset"

Fant også en video som beskriver litt mer:

https://www.youtube.com/watch?v=U9xvQ14DTIY
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Glimrende!

 :+1:

Takker så mye!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

Er man sikker på at det er batteriet som det er feil med og ikke ladingen?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RJK

Er vel et slags kombiproblem, slik jeg oppfatter det.

Jeg f.eks. har aldri hatt problemer utenom ettpar dumme tabber jeg må skylde på meg selv for, som å ikke påse at bagasjerommet var skikkelig lukket eller at jeg glemte å sette på utility-mode den ene gangen når datteren min ble sittende i bilen med headset på og måtte lade telefonen.

Men så kjører jeg veldig lite småkjøring, som jeg oppfatter at er endel av problemet. Andre har slitt med nettopp problemer med at bakluka ikke lukker skikkelig (skal være fikset med justeringer) og annet som stjeler strøm over tid (f.eks. glemmer å skru av taklys), og bilen da ikke lader 12V-batteriet slik det skal.

Man bør jo heller ikke drive å spille av radio/musikk eller holde døra åpen lenge, uten at bilen "går" eller som sagt uten å skru på Utility Mode. Builen vil jo gi advarsel om dette med både melding i displayet og plingplong-lyder, men det fordrer at man er nok tilstede til å se og høre de.

For de som småkjører mye, er det nok fornuftig investering i å bytte til et kraftigere 12V-batteri som noen har skrevet tidligere i tråden. Da tåler den bedre utfordringene med mye trekk fra dette batteriet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#110
Jeg vil si det er en kombinasjon av dårlig kvalitet på 12 V batteri og uheldige valg i programvare som er skyld i mange av feilene.

Slik jeg tolker videoen over er programvaren i nyere utgaver endret til å slå av alle 12 v forbrukere og dermed spare strøm til start av bilen. Det bør eliminere batteriet blir tappet av dør, lys, bakluke o.l.

I dagens utgave av programvaren vil bilen ved ein feil situasjon registrere dette og slutte å lade 12 v, men fortsatt bruke strøm fra batteriet. Det resulterer i batteriet går tomt og blir unødvendig svekket. Tanken er trolig at hovedbatteriet ikke skal tømmes.

Når det gjelder småkjøring bør ikke det påvirke 12 v på samme måte som en bensin eller dieselbil.

Kona lader 12 v batteriet automatisk ved behov. Normalt hver 4. time. Om bilen ikke brukes vil batteriet bli ladet. Problem oppstår først om bilens programvare registrerer en feil (eksempelvis bakluken) spesielt om kapasiteten på batteriet er svekket.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

For å si det sånn, vi har hatt noen Teslaer nå, over flere år, og aldri hatt driftsstans. E-Niroen, som slekter veldig på Kona, har hatt driftsstans fire ganger. Alle sammen på grunn av tomt 12V. De første tre gangene var det et defekt dørhåndtak som tappet strøm i følge Kia, og da ble batteri og dørhåndtak skiftet (et par år siden), den siste veldig nylig er vi usikre på, mulig det var fordi bilen var ulåst og nøkkelen lå inni. Pluss kanskje en del kortere kjøreturer der batteriet ikke rekker å lades skikkelig opp, og lang tid mellom hver gang den plugges til lader (opptil en uke), da lades også 12V. Teslaene har standbyforbruk fordi de har en del systemer aktive, inkludert monitorering av 12/15V, og med en gang det er behov for å lade batteriet så legger de inn kontaktoren til hovedbatteriet og lader opp det lille. I teorien kunne sikkert Teslaene omtrent uendret levd med en 12V kondensator (eller et omtrent defekt batteri), men ville hatt økt standbyforbruk. Null standbyforbruk er fint det, men jeg foretrekker Tesla sin filosofi, med en bil som alltid starter, kontra Kiaen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA