Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe 2021 - Fortsatt sær lader?

Startet av Carlito, lørdag 22. mai 2021, klokken 17:33

« forrige - neste »

Carlito

Hei!

Jeg kan forholdsvis lite om elbiler, men driver og ser på elbil nå. Vurderer Corsa, i3, zoe og e-208. Zoe har jo veldig god rekkevidde, selv om den lader litt treigt. Men så har jeg fått advarsler om at det er litt herk å lade en zoe - dette er årsaken til at jeg lager dette innlegget.

Jeg forstod det sånn at de gamle zoene kun kunne lade på 22kw, og at det var mye greier.. men så leste jeg at problemet var fikset med de helt nye zoene. Men her forleden ble jeg fortalt igjen at man også med de nye zoene trenger en sånn stor treflo eller lignende for å få visse ladere til å fungere.. stemmer dette? Jeg skal ikke ha egen lader hjemme, men blant annet bruke kommunale ladere osv, så veldig dumt dersom man må hele tiden ha med en ekstra dings (særlig dersom denne kan bli stjålet)

Setter pris på alle svar

minibiti

The new Zoe is the same as the old one, just with the CCS 50 KW charging added.
So unless you charge DC with CCS, you need a TN grid to be able to charge with AC.
Usually, anything above 11 kW AC is TN, hence compatible with the Zoe (which can take up to 22 kW on AC. No special option for this like on some other cars).
But you are right, if you want to use a 3.6 or 7 kW charger which is on an IT grid, then you need the so called "ladebøtte" (which you can buy e.g on nofuel.no) or the Raydiall/UCase that now comes with the new Zoe ZE 50.
If you live in Oslo, many "slow" public chargers are indeed on IT so it it not optimal/easy for the Zoe indeed :(
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Carlito

Thank you so much for responding! This was just what I was wondering! :) sad that Zoe is not for me - so much range for the money!

Carlito

Btw, quick follow-up if you have the time :) what are the disadvantages with using the 'ladebøtte' that comes with the Zoe 50/2021 model. Can people steal it if I park it in the middle of oslo and let it charge over night? And does it use much more electricity? :)


Sitat fra: minibiti på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:32
The new Zoe is the same as the old one, just with the CCS 50 KW charging added.
So unless you charge DC with CCS, you need a TN grid to be able to charge with AC.
Usually, anything above 11 kW AC is TN, hence compatible with the Zoe (which can take up to 22 kW on AC. No special option for this like on some other cars).
But you are right, if you want to use a 3.6 or 7 kW charger which is on an IT grid, then you need the so called "ladebøtte" (which you can buy e.g on nofuel.no) or the Raydiall/UCase that now comes with the new Zoe ZE 50.
If you live in Oslo, many "slow" public chargers are indeed on IT so it it not optimal/easy for the Zoe indeed :(

minibiti

My pleasure ;)
The ladebøtte, http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product (not the Raydiall UCase) looks cheap compared to the new UCase and supports only 10A/2 kW (so only 1.7 kW effectively to the battery pack, i.e sloooow) with a Schuko. And it is a bit bulky. But it is probably a bit easier to carry.
I read somewhere that this 25-30% loss is actually not a problem consumption-wise because it goes back to the grid due to some reactive effect (or something like that). The slower you charge, the less efficient the on board charger is, hence the slower it goes.

Since the Type 2 connector connected to the car is locked in place by the car itself, the only way to steal it would be to cut the cable between the ladebøtte and the car. It is very doable but would show when they would try to sell it.
But I do not know how often, or likely, that a ladebøtte would get stolen.
If you park close enough to a street charger, you can try to hide it under the car as much as possible.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Marzo

Siden du ikke skal lade hjemme ville du nok sette pris på å ha en bil som kan hurtiglade.

Når noe uforutsett skjer og du plutselig må ha mer rekkevidde er muligheten for å stoppe 15min på en hurtiglader helt unik.

Det vil også påvirke videresalget og verditapet på bilen.

Zoe ville jeg kun vurdert om jeg hadde TN nett hjemme og kunne lade den hver natt slik at den alltid stod full hver morgen.

minibiti

Sitat fra: Marzo på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:51
Siden du ikke skal lade hjemme ville du nok sette pris på å ha en bil som kan hurtiglade.
Når noe uforutsett skjer og du plutselig må ha mer rekkevidde er muligheten for å stoppe 15min på en hurtiglader helt unik.

The new Zoé is not worse than e.g the Leaf on that front. It takes around 45 kW which is ok unless you need to drive very far.

Sitat fra: Marzo på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:51
Det vil også påvirke videresalget og verditapet på bilen.

I know what you mean but disagree a bit... The car is so cheap to begin with that even if it goes down 50%, you barely lose 125 kNOK :)

Sitat fra: Marzo på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:51
Zoe ville jeg kun vurdert om jeg hadde TN nett hjemme og kunne lade den hver natt slik at den alltid stod full hver morgen.

Here it depends a bit of your use of the car, and it is not only specific to the Zoé... If you do not drive 300+ km per day, it is not necessary to have a car fully charged every morning. I think the possibility to charge it overnight to minimum 50-70% is enough.
But of course this entails that you can charge it on a street charger if you do not have your own garage.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

#7
Sitat fra: Marzo på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:51
[...] Zoe ville jeg kun vurdert om jeg hadde TN nett hjemme og kunne lade den hver natt slik at den alltid stod full hver morgen.

Litt OT, men jeg har IT-nett hjemme, jobbpendler 150 km daglig (eller, jeg gjorde det pre-corona, og vil forhåpentligvis gjøre det igjen snart), har aldri ladet min Zoe andre steder enn hjemme i garasjen på 16A CEE-stikk, og det har fungert helt utmerket for meg. Men jeg er kanskje det berømte unntaket som bekrefter regelen?

Ser at NoFuel-ladebøtta er nevnt her, og da må jeg bare si: Styr unna! Jeg fikk min bil levert med ei slik bøtte i stedet for fastmontert ladestasjon (mitt eget valg, noe jeg angret bittert på i ettertid), og må innrømme at de to første månedene slet jeg voldsomt. Fikk til slutt byttet NoFuel-bøtta i en Zaptec, og har etter det hatt null problemer. Når NoFuel-forhandleren i tillegg bretter ut min private reklamasjonssak som en offentlig skittentøysvask på forumet her inne taler det for seg selv, jeg vil aldri anbefale en forhandler som gjør noe slikt.

Men tilbake til temaet. Jeg vurderte nylig å bytte inn min 3 år gamle Zoe i en ny, mye pga økt rekkevidde og ikke minst 50 kW hurtiglading, men konkluderte med at innbytteprisen ble for lav. Da lever jeg godt i mange flere år med billig hjemmelading på min gamle Zoe, så lenge den dekker mitt behov.  :)

Apropos hjemmelading, hvorfor skal ikke TS ha egen lader hjemme? Sett i forhold til "vil" eller "kan"...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Nå har du lading hjemme, og da er det tatt høyde for problemet. Situasjonen er derfor temmelig ulik for trådstarter, som av uvisst hvilken grunn, ikke kan eller vil investere i lader hjemme.

Kanskje har han ikke fast parkeringsplass, og derved ingen sted å koble den opp. Kanskje bor han i et borettslag der de priser ut løsningen (er steder der man må betale for lader og oppkobling, og likevel betaler langt dyrere per kWh enn en som hurtiglader med avtale hos Ionity, eller får god kvantumsrabatt hos f.eks. Mer).

Dette vet bare trådstarter, så vi andre må derfor forholde oss til det, uten nødvendigvis MÅTTE vite grunnen.

Har selv en søster som lever ganske godt med en Zoe og hjemmelading, og hun har byttet inn forrige versjon med nyeste med hurtiglademulighet, som gir henne langt mere frihet.

Men hun har pga dette kunne ta enda lengre turer, og har derved kommet borti problemet, da det viser seg at laderne ved gamlehjemmet der vår mor har eldrebolig, har IT. Hun hadde bare med seg den vanlige ladekabelen (type 2), som ikke ville ta lading i det hele tatt.

Hun kjente ikke til svakheten til Zoe, men siden de fikk med seg UCase-lader (usikker på om den følger med nå, da jeg har lest motsatt), så skal hun da kunne lade på IT-nett uavhengig av om det er Schuko eller Type 2, siden den ene siden kommer med begge adapterkablene inkludert.

Den er dog temmelig kolossal, så skjønner at det ikke er noe man ønsker å dra med seg når man har begrenset med plass. Men hadde man fått flere adaptere med (f.eks. rød og blå CEE-adapter for både 1 og 3-fase, og både 16 og 32 A), så hadde dette vært veldig mye mere aktuelt.



Ser man kan få tak i en Besen ladekabel som har langt flere adaptere inkludert, men usikker på om den løser IT-problematikken, men som hadde vært glimrende for egen del. Men den er så  dyr at jeg kvier meg litt for å skaffe den, selv om jeg sikkert kan ta den med fra bil til bil etterhvert som man skifter. Spesielt siden min bil ikke støtter 3-fase-lading som kom som tilvalg i 2020.



https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

minibiti

I doubt that the Besen adapter will work with the Zoe. It does not look like it converts IT to TN.

The UCase is not always given with the car, so one has to double check. Often you get 10 000,- NOK off the price without it.
It also supports 10A with Schuko and 16A with Type 2. Never 32A.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

RJK

Sitat fra: minibiti på tirsdag 01. juni 2021, klokken 10:43
I doubt that the Besen adapter will work with the Zoe. It does not look like it converts IT to TN.

The UCase is not always given with the car, so one has to double check. Often you get 10 000,- NOK off the price without it.
It also supports 10A with Schuko and 16A with Type 2. Never 32A.

Glemte å skrive på teksten om at denne Besen-laderen kanskje ikke virker med Zoe på IT-nett. Tanken med å linke til den, var nettopp for å vise en "multilader" med "alle" tenkelige adaptere som en europeisk-eid elbil ville kunne komme ut for.

Og klar over at man kan etterhvert kunne velge å ikke få med denne, mot et avslag. Dog var det nevnt over, så tenkte det var unødvendig å skrive det. Men da søsteren min byttet til nyeste, så ble denne lagt med uten mere spørsmål.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på tirsdag 01. juni 2021, klokken 10:15
Nå har du lading hjemme, og da er det tatt høyde for problemet. Situasjonen er derfor temmelig ulik for trådstarter, som av uvisst hvilken grunn, ikke kan eller vil investere i lader hjemme.

Kanskje har han ikke fast parkeringsplass, og derved ingen sted å koble den opp. Kanskje bor han i et borettslag der de priser ut løsningen (er steder der man må betale for lader og oppkobling, og likevel betaler langt dyrere per kWh enn en som hurtiglader med avtale hos Ionity, eller får god kvantumsrabatt hos f.eks. Mer).

Dette vet bare trådstarter, så vi andre må derfor forholde oss til det, uten nødvendigvis MÅTTE vite grunnen.

Regner med det er meg du sikter til. Greit nok at vi andre må forholde oss til info gitt av TS og ikke MÅ vite hvorfor, men for å få gitt best mulig svar er det også greit med mest mulig relevant info. Kanskje er det også noen som kan foreslå muligheter TS ikke har tenkt over eller visst om, men med mangelfull info er det større mulighet for både irrelevante og feilaktige tilbakemeldinger, og derfor var jeg interessert i å vite hvorfor.

Sitat fra: RJK på tirsdag 01. juni 2021, klokken 10:15
Har selv en søster som lever ganske godt med en Zoe og hjemmelading, og hun har byttet inn forrige versjon med nyeste med hurtiglademulighet, som gir henne langt mere frihet.

Men hun har pga dette kunne ta enda lengre turer, og har derved kommet borti problemet, da det viser seg at laderne ved gamlehjemmet der vår mor har eldrebolig, har IT. Hun hadde bare med seg den vanlige ladekabelen (type 2), som ikke ville ta lading i det hele tatt.

Hun kjente ikke til svakheten til Zoe, men siden de fikk med seg UCase-lader (usikker på om den følger med nå, da jeg har lest motsatt), så skal hun da kunne lade på IT-nett uavhengig av om det er Schuko eller Type 2, siden den ene siden kommer med begge adapterkablene inkludert.

Den er dog temmelig kolossal, så skjønner at det ikke er noe man ønsker å dra med seg når man har begrenset med plass. Men hadde man fått flere adaptere med (f.eks. rød og blå CEE-adapter for både 1 og 3-fase, og både 16 og 32 A), så hadde dette vært veldig mye mere aktuelt.



(...)

Har ikke sett UCase selv, men hvis bildet ditt stemmer er den rimelig gigantisk ja! Jeg vurderte som sagt nylig å bytte inn min 2018 Zoe i en ny med 50kW hurtiglading og beholde Zaptec'en, men innbytteprisen var for lav til å forsvare rekkeviddeøkningen og hurtigladingen. Sammenlignet med min egen Zaptec som funker på IT-nett og har både 10A Schuko og 16A CEE adapter virker UCase som en utrolig krøkkete og dårlig erstatning.

Zoe er ikke akkurat "mainstream" når det gjelder lading, det er vi nok alle enige om, men hvis man er villig til å kikke litt utenfor boksen og undersøke mulighetene vil jeg påstå at den er et veldig godt kjøp og gir utrolig mye for pengene.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:32
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. juni 2021, klokken 10:15
Nå har du lading hjemme, og da er det tatt høyde for problemet. Situasjonen er derfor temmelig ulik for trådstarter, som av uvisst hvilken grunn, ikke kan eller vil investere i lader hjemme.

Kanskje har han ikke fast parkeringsplass, og derved ingen sted å koble den opp. Kanskje bor han i et borettslag der de priser ut løsningen (er steder der man må betale for lader og oppkobling, og likevel betaler langt dyrere per kWh enn en som hurtiglader med avtale hos Ionity, eller får god kvantumsrabatt hos f.eks. Mer).

Dette vet bare trådstarter, så vi andre må derfor forholde oss til det, uten nødvendigvis MÅTTE vite grunnen.

Regner med det er meg du sikter til. Greit nok at vi andre må forholde oss til info gitt av TS og ikke MÅ vite hvorfor, men for å få gitt best mulig svar er det også greit med mest mulig relevant info. Kanskje er det også noen som kan foreslå muligheter TS ikke har tenkt over eller visst om, men med mangelfull info er det større mulighet for både irrelevante og feilaktige tilbakemeldinger, og derfor var jeg interessert i å vite hvorfor.

Sitat fra: RJK på tirsdag 01. juni 2021, klokken 10:15
Har selv en søster som lever ganske godt med en Zoe og hjemmelading, og hun har byttet inn forrige versjon med nyeste med hurtiglademulighet, som gir henne langt mere frihet.

Men hun har pga dette kunne ta enda lengre turer, og har derved kommet borti problemet, da det viser seg at laderne ved gamlehjemmet der vår mor har eldrebolig, har IT. Hun hadde bare med seg den vanlige ladekabelen (type 2), som ikke ville ta lading i det hele tatt.

Hun kjente ikke til svakheten til Zoe, men siden de fikk med seg UCase-lader (usikker på om den følger med nå, da jeg har lest motsatt), så skal hun da kunne lade på IT-nett uavhengig av om det er Schuko eller Type 2, siden den ene siden kommer med begge adapterkablene inkludert.

Den er dog temmelig kolossal, så skjønner at det ikke er noe man ønsker å dra med seg når man har begrenset med plass. Men hadde man fått flere adaptere med (f.eks. rød og blå CEE-adapter for både 1 og 3-fase, og både 16 og 32 A), så hadde dette vært veldig mye mere aktuelt.


(...)

Har ikke sett UCase selv, men hvis bildet ditt stemmer er den rimelig gigantisk ja! Jeg vurderte som sagt nylig å bytte inn min 2018 Zoe i en ny med 50kW hurtiglading og beholde Zaptec'en, men innbytteprisen var for lav til å forsvare rekkeviddeøkningen og hurtigladingen. Sammenlignet med min egen Zaptec som funker på IT-nett og har både 10A Schuko og 16A CEE adapter virker UCase som en utrolig krøkkete og dårlig erstatning.

Zoe er ikke akkurat "mainstream" når det gjelder lading, det er vi nok alle enige om, men hvis man er villig til å kikke litt utenfor boksen og undersøke mulighetene vil jeg påstå at den er et veldig godt kjøp og gir utrolig mye for pengene.

Valgte å ikke sitere deg, da ditt innlegg var rett over svaret mitt. Men, ja, det var deg jeg svarte. Synes han hadde sagt ganske klart at det måtte bli gatelading, så derfor valgte jeg selv å ikke spørre. Mente det var greiest å respektere at det ikke var en del av diskusjonen.

Ja, den klossen var diger. Må sies at jeg ikke har sett den selv, men søsteren hadde nevnt at den var svær. Og det var bildene jeg fant på den.

Synd med det IT-problemet, for Zoe er grisebillig, og dekke behovet for mange. Men det er synd at bruksområdet skal begrenset på grunn en slik feil. Poenget med elbil og nødlading, er jo at så lenge det finnes en jordet stikkontakt, så skal man være "selvberget" (tross at man kanskje må låne strøm). Da er det rimelig tragisk at man risikerer å måtte få bilberging "langt uti gokk" selv om man står nært en stikkontakt.

Uten det problemet hadde de fort solgt langt mere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

minibiti

Just for info, the Raydiall is big yes, but not that bad compared to the ladebøtte...
9.8 kg for the case itself.
13.75 kg with the cables.
It is all in the user manual, here:
https://www.ohmiacharging.no/fileshare/filarkivroot/Raydiall%20brukermanual%20for%20ladekit%20Ucase%20for%20web.pdf
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA