Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen interesse for V2G ?

Startet av kncra, lørdag 22. mai 2021, klokken 11:29

« forrige - neste »

kncra

Hei, jeg undrer meg på om noen har funnet produsent / leverandører på hjemmeladere med v2g? Skuffende lite interesse fra media og bilimportør om denne gøye funksjon..

turfsurf

Den nye laderen fra Tesla skal etter sigende være forberedt for det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Nettet i Norge er såpass stabilt og strømbrudd så sjeldent at det blir mer som er kuriositet. Å ha den koblet til for å bruke batteristrøm i høykonjunktur/pris er vel heller ikke lønnsomt i Norge mår man trekker fra ladetap og trafotap samt slitasje på batteriet. Men litt morro er det, utviklingen går riktig vei!

Amatøren

 :-1:

Nei, enig med Vaduz. Det blir for mye tap samt slitasje på bilens batteri.

Når bilen er ladet opp så er det for at den skal være klar for ny tur.

Hvis nå strømmen går så er det i hvertfall greit at bilen ikke tømmes i tilfelle det blir langvarig.

Nå er V2G basert på å bremse belastningstoppene uten at strømmen går som en utjevning. Men skulle nå strømmen går når den har blitt utladet til for eksempel 50 % så er det ganske kjipt hvis man da ikke får ladet opp igjen med en gang. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Qbd

Det er vel usikkert om alle Ioniq 5 støtter V2G utover V2L-funksjonen på 3.6 kW?

Men jeg er veldig interessert, ikke for å spare penger, men for å ha UPS på huset. Med et lite fastmontert batteri på huset på 10 kwh+ også bilen som hovedkilde så har man jo strøm selv gjennom lengre strømbrudd. Blir det for ille så kan man jo kjøre på en hurtiglader og hente mer strøm, noen jeg syns er helt genialt!

RJK

Endelig blir det lovlig å slenge kabelen gjennom vinduet hjemme. Ikke for å lade bilen, men for å drive varmovnen på soverommet.

;-)

Til krisesituasjon ville jeg nok foretrukket et husbatteri som er koblet til solcellepaneler og/eller en privat vindmølle. Burde vel snart bli et utvalg på 24 kWh-batterier fra Leaf som er for dårlig til å drive bilen, men er perfekt for slik bruk. Alternativt, kjøp en rimelig Leaf som er på oppløpssiden for levetiden...
;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Qbd på mandag 24. mai 2021, klokken 10:48
Men jeg er veldig interessert, ikke for å spare penger, men for å ha UPS på huset. Med et lite fastmontert batteri på huset på 10 kwh+ også bilen som hovedkilde så har man jo strøm selv gjennom lengre strømbrudd.
Problemet er dog effekt. 3.6kW blir litt lite. I tillegg må man inn med en power gateway. Det er ikke uten videre lov å forsyne huset med strøm hvis det er strømbrudd.

Men kunne gjerne tenkt meg en slik løsning selv, spesielt på hytta hvor vi har vannpumpe, og strømmen går relativt ofte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jorn01

Det står litt om dette med V2G her: https://electrek.co/2021/05/24/an-exclusive-up-close-look-at-the-hyundai-ioniq-5-with-video/amp/
SitatHyundai told us the Ioniq already has fully bi-directional technology in place for vehicle to grid (V2G) capabilities... but not quite yet. There is a lot of red tape in regulations and certifications needed to proclaim V2G capabilities, including the vehicle's ability to communicate directly with the electric grid. This is something Hyundai says it is researching for the future, but cannot implement at this time.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA