Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD tang på vei til Norge

Startet av andre1980, fredag 21. mai 2021, klokken 19:40

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: elektro på fredag 13. august 2021, klokken 22:25
Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 19:46
400 km rekkevidde fra 86 kWh høres veldig dårlig ut. Ser de oppgir 216 Wh/km mot f.eks. 169 Wh/km hos Model X. Tang er mye nærmere Model Y enn Model X i størrelse. Høres ut som en dårlig deal for et ukjent bilmerke. I tillegg, der andre oppgir at rekkevidden er opptil WLTP kombinert, oppgir BYD at rekkevidden er fra WLTP kombinert og opptil WLTP urban. Latterlig villedning og obfuskering.

Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten, men det nytter jo ikke å sammenligne med en bil som koster nøyaktig dobbelt så mye (Model X med 7-seter, metallic lakk og 22-tommers hjul) og som dessuten er uaktuell for veldig mange, pga. mangel av takstativ, dørene og utseende/image generelt.

I forhold til størrelse er BYD Tang helt i midten ift. Model X og Y, men BYD Tang er 12 cm. lengre enn Model Y og høyere enn Model X. Uten den skrånende taklinjen til begge amerikanerne. Jeg tipper den ligger nærmere Model X både i plass og komfort. Men altså til halve prisen, med mulighet for takstativ. Og ytelser som ligger nærmere en X90D, EQC ol. Det tror jeg kan tiltale mange.

ES8 er nok den største konkurrenten. Men det er klart, den konkurrerer også mot biler som Skoda ENYAQ, ev. BMW iX 40 (+100 til 250.000 avhengig av utstyr) ev. lett brukte e-tron 55.. Dog er plassen potensielt et kjempeargument. 7-seter like så. Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten. I kulde osv. BYD har jo laget elbiler i mange år, og har levert de fleste(?) el. bussene i Norge.. Tipper uansett noen mindre hjul gjør bilen godt.

Sammenlignet den bare med den mye større Model X for å vise hvor latterlig høyt forbruk den har. Som sagt er den nærmere Y i størrelse, med 50k høyere pris og 10 mil kortere rekkevidde. Mulig det er god plass inni den. Og det er sikkert noen kjøpere som syns den er midt i blinken. Hadde den vært priset 100k lavere hadde den vært attraktiv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

https://www.youtube.com/watch?v=f3xQuEhT9bE

Kan ikke se noen andre har postet den - har ligget der en stund så dere får bare unnskylde om jeg tar feil.
Men for de som ikke har sett den er den jo grei å få med seg

daktari

Fin gjennomgang. DNs journalist påpeker at forbruket ser lavt ut. Vi får se hva testene sier, det er ikke sikkert denne blir verre enn X i forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Maxwell_400

Stod ved siden av en i helga og ladet, synes det var en pen SUV og en fin rød farge. Litt spent på hvordan de nye batteriene klarer seg i vinterkulde.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektro

#34
Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 23:02
Sammenlignet den bare med den mye større Model X for å vise hvor latterlig høyt forbruk den har. Som sagt er den nærmere Y i størrelse, med 50k høyere pris og 10 mil kortere rekkevidde. Mulig det er god plass inni den. Og det er sikkert noen kjøpere som syns den er midt i blinken. Hadde den vært priset 100k lavere hadde den vært attraktiv.

Skjønner, men BYD Tang er altså høyere enn Model X, ontrent like bred (?) men litt kortere. Den har oppgitt 940 liter bagasjeplass uten 3. seterad oppe. (EDIT: Ser noen media skriver 655 liter, som virker mer realistisk, men her er det flere måter å måle på. I denne videoen sier forhandler i Molde 920 liter og viser målene 112x112x72 cm. https://youtu.be/8lZL2Ig596w?t=44 ) Videre kommer den på 22-tommers hjul som standard. Jeg vet ikke bredden på dekkene, men hvis rekkevidde/forbruk er oppgitt med disse kan jo det være noe av forklaringen. Tesla oppgir på sin side ikke verken netto eller brutto kapasitet på batteriene, så der har vi har ikke annet å gå etter enn det som står i instrumentene når det gjelder forbruk..

All erfaring tilser imidlertid at det ikke er så latterlig stor forskjell på Model X og nogen lunde like biler i praksis når de kjører i følge, under like forhold. Men det kan helt sikkert dreie seg om 10%, som hovedsaklig skyldes at Model X er formet som et egg og deaktiverer den største motoren under mesteparten av kjøringen. Og så har den jo naturligvis større batteri, sånn at rekkevidden på en ny Model X nok kan være minst 25% bedre. Så få hver enkelt avgjøre om det bidrar til å rettferdiggjøre dobbelt pris (før ev. moms er lagt til).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 16. august 2021, klokken 10:15
Stod ved siden av en i helga og ladet, synes det var en pen SUV og en fin rød farge. Litt spent på hvordan de nye batteriene klarer seg i vinterkulde.

Ja, hvordan batteriytelsen og forbruk er i praksis blir veldig spennende! Må nesten få sett på en for å oppleve plassen også. Jeg er ikke så veldig glad i BUILD YOUR DREAMS teksten på luka eller den blå logoen i rattet. Forøvrig litt mye pianolakk i interiøret etter min, og de fleste andre sin smak, men deter jo dessverre ikke unikt for BYD. Og MÅ man ha de 22-tommers hjulene? Hvilke dimensjoner er den godkjent for, hva slags vinterdekk leverer de f.eks?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

X LR har ca 102 kWh batteri brutto, avlest fra obd.

ES8 har dybde 110 og bredde 106 med setene i bakerste posisjon. Jeg har målt X 6-seter til 113 dyp og 101-112 bred.

Forøvrig deler jeg din analyse @elektro. Det hadde jo vært kjekt med noe mer normale dekk på en sånn suv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Det har alltid forundret meg at X/S har såpass stor buffer og likevel lader så sakte med høy SOC. Spørsmålet for å avgjøre forbruk, i den grad det er interessant, er etter min mening hvor mye man får inn i batteriet (inkl. tap, altså det som står på strømregninga) delt på antall Google maps kilometer. Da er det umulig å skjule noe..

Rekkevidden på BYD Tang ser i alle fall ikke ille ut. Størrelsen og prisen tatt i betraktning. Særlig ikke hvis man kunne fått på noen litt smalere/mindre hjul. Se uvitenskapelig test fra Nybiltester her; https://youtu.be/hPRZTOOlPbw (Spoiler alert: Estimert +/- 400 km. på blandet vei med noe motorvei og regn.) Lading 10-80% på 40 minutter, men med relativt flat kurve på over 100 kW fra 5% til 63% og 80 kW ved 80%. Det trekker litt opp. Men gjør det jo litt mindre fristende å bytte fra e-tron. Den blekner jo også litt ift. IONIQ 5, som faktisk har lavere pris og omtrent samme, høye utstyrsnivå.

Det (eneste?) som gjør bilen interessant, er etter min mening plassen. Kombinert med en grei totalpakke. Dvs. akseptable ytelser, ok støynivå og ting som ventilerte skinnseter, el. justerbart ratt m. minne som standard. Men tilbake til plassen. Tidlig i videoen over vises bagasjerommet som måles til 112 dypt og 105/113 cm. bredt. Det ser ut som det er i bredden og den rette, høye bakluka NIO ES8 kniper både BYD Tang og Model X. Ingen av dem har imidlertid noe delingsnett. Som er helt sjokkerende. En enkel og rimelig innretning som de kan kopiere fra en hvilken som helst Svensk/Tysk SUV.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

VoltWay

Mangel på delingsnett eller alternativer for sikring er noe som utelukker en bil for min del. Så mye som det er fokus på sikkerhet med NCAP-tester og greier så synest jeg det er rart at dette ikke er i det minste tilgjengelig på de fleste biler i SUV- og Crossover-klassene.

JorgenM

Var å så på denne bilen idag. Meget lekker visuelt i svart og de 22-tommerne er et stort pluss. Interiøret er absolutt lekkert også. Hadde ønsket raskere lading og bedre rekkevidde, men det blir nok å prøvekjøre ganske snart.
Positivt overrasket.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

En annen ting som bekymrer meg med BYD er at alle bilene blir like. Det er ikke mulig å velge noe ekstra  :-1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Daniel_0007

#41
15 dager igjen av 2021, rsa har hatt som mål å selge 1500 tang i 2021, men de når vel ikke målet?
Ser at 945 som er registrert per idag men er 67 til salgs på finn bla en haug med rsa forhandlere, så da var det kanskje ikke så lett som å skåre på et åpent mål som han sjefen til rsa sa tidligere i år.
Spent å se hva pris økningen blir og.
Jeg sier ikke tang er en dårlig bil men virker som nordmenn liker å gå for det de er vant med når de har valget, unntaket er tesla.
Model 3 2019 LR Rwd

torlie

Mange kvier seg for å betale såpass mye for et relativ ukjent merke her på berget.
Om det kommer prisøkning blir det vel knapt noe salg i 2022 tipper jeg, med mindre det kommer store kampanjer.

Hadde den kostet ca 100k mindre tipper jeg den hadde solgt ganske bra.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Radial

Ja 100k ned hadde gitt vanvittig mye bil for pengene, og praktisk talt gått rett i strupen på massevis av konkurrentene.

Er jo LPF teknologi i batteriet (billig), chassis er egentlig flere år gammelt fra forrige generasjon Tang (Lave utviklingskostnader), og det er ikke tilført veldig mye nytt på nye generasjonen.

Tror fortjenesten er svært god på Tang, trolig litt for god.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Blitz

Ja fortjenesten er enorm, den er priset ca 170 000 kr høyere i Norge enn i Kina hvor de har 13% moms og ca 18000 kr i subsidier fra myndigheten. Skal BYD virkelig lykkes med å selge mange biler i Norge/Europa må de kvitte seg med grådige importører og heller selge bilen direkte til kundene slik som Nio, som priser bilene  lavere i Norge enn i Kina, for å komme inn på markedet.
Men nå blir det vel en ny importør av BYD, for i følge  RSA-sjef Frank Dunvold skal RSA  legges ned "Om vi ikke selger 1500 rimelig snart, så kan vi omtrent bare legge ned og pensjonere oss. Denne bilen er såpass god, dette er nærmest «ferdigscorede» biler," sa han på lanseringen.  Det blir spennende å se hvordan de skal få solgt de siste 400-500 bilene de har på lager  til en enda høyere pris, samtidig som det kommer en oppgradert modell ganske snart, med ca 10 mil lengre rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA