Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: BYD tang på vei til Norge  (Lest 2028 ganger)

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2070
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #15 på: Tirsdag 06. Juli 2021, klokken 09:04 »
Det som gjør denne interessant for meg er bagasjerommet som skal være på 112x112 cm. (920 liter) i følge forhandler Oddvar Bjelde. Et høyt utstyrsnivå som inkluderer ting som ventilerte skinnseter til en OK pris hjelper også. Og det er en anerkjent og stor produsent, av bla. elektriske busser.

Batteribytte hos NIO er helt uinteressant for meg, men hvis ES8 er like stor eller større og ikke mye dyrere, heller jeg likevel mot den. Virker «mer premium» i mangel av et bedre uttrykk. Ting som rekkevidde, lading, lys og vinterytelse blir avgjørende. Et problem på begge er antakelig at de mangler delingsnett for sikker lasting av bagasje. Noe som gjør det vanskelig å velge noe annet enn tysk eller svensk SUV.

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Og kan den fås med noe annet men de groteske 22-tommers sommerhjulene?
« Siste redigering: Tirsdag 06. Juli 2021, klokken 09:13 av elektro »
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4910
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #16 på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 12:29 »

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Hvis den har 7,2 kW så er det antagelig ikke 3-fas. I hverdagen vil det nok funke bra, men hvis du er på tur og det bare er 3-fas ladere på 11 kW f.eks gatelangs i Oslo eller Trondheim så får du bare 3,6 kW. Det er ikke nok til å lade fullt over natten.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8589
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #17 på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 19:18 »

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Vi har TM3 (11kW) og I-Pace (7,2kW), med 30A TN trefas på hytta og 25A IT trefas hjemme. Ganske ofte bruker vi både hjemme og hytta som "springbrett" før neste dag. Da er tm3 alltid fulladet og I-Pace fra 50-70%.

11kW er stort sett nok, 7,2kW litt for lite.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 966
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #18 på: Mandag 02. August 2021, klokken 09:32 »
https://motor.no/elbil/byd-tang-far-sju-seter-og-helt-nytt-interior/205304

Litt mer info og første bilene ankommer 12 august samt prisen skal opp og, så de som skal ha bør slå til snart.
Som sagt før så tror jeg byd vil få det tøft spesielt hvis prisen blir 50k høyere, da tror jeg folk flest velger audi,bmw eller mercedes over denne. Eneste fordelen er de 2 ekstra setene som ingen av konkurrentene tilbyr utenom tesla med model y.
Model 3 LR Rwd

batterimannen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1043
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #19 på: I går kl. 12:49 »
https://motor.no/elbil/byd-tang-far-sju-seter-og-helt-nytt-interior/205304

Litt mer info og første bilene ankommer 12 august samt prisen skal opp og, så de som skal ha bør slå til snart.
Som sagt før så tror jeg byd vil få det tøft spesielt hvis prisen blir 50k høyere, da tror jeg folk flest velger audi,bmw eller mercedes over denne. Eneste fordelen er de 2 ekstra setene som ingen av konkurrentene tilbyr utenom tesla med model y.

Øker de prisen mer så priser de seg helt ut. Hadde den kostet 50-80k mindre hadde jeg kanskje gått for den og ikke Enyaq.

Tang blir nok den første i  den klassen med 7-seter. Vanskelig å si når Model Y selges med 7-seter i Europa. Honqqi kommer kanskje før Model Y med 7 seter.
Hyundai Kona electric 2019