Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD tang på vei til Norge

Startet av andre1980, fredag 21. mai 2021, klokken 19:40

« forrige - neste »

andre1980

BYD har visstnok nå sendt de første 100 BYD Tang til Norge, og de er vel i disse dager på et skip ikke så langt fra Kina:

https://insideevs.com/news/508431/byd-first-100-tang-norway/

Spec som er listet i artikkelen:

2021 BYD Tang (Norway) specs:

505 km (314 miles) of NEDC range
86.4 kWh battery (Blade Battery - LFP; 166 Wh/kg)
0-100 km/h (62 mph) in 4.6 seconds
top speed of 180 km/h (112 mph)
dual motor all-wheel drive
system output 380 kW and 660 Nm
AC charging up to 7 kW
DC fast charging up to 110 kW (CCS Combo 2)
weight: 2,295 kg (curb) and 2,820 kg (total)
towing: up to 1,410 kg

Moas

I gamle dager, dvs ca 2 år i ev målestokk, så virket dette som et spennende alternativ. I 2 kvartal 2021 med masse 4x4 familiebiler å velge i 400-500 k klassen så spørs det om dette blir nok en flopp.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Daniel_0007

Enig eneste fordelen er at den er en 7 seter samt akser kjappere enn enyaq og id4.
Rart å lansere ny elbil til over halv mill i 2021 med kun 7kw ac lading, ja jeg vet fleste lader over natta men noen ganger må man lade noen timer hjemme før man skal ut igjen.
Og hvorfor bruker de nedc og ikke wltp, minner meg om da maxus brukte wltp by for å "jukse" med wltp talla på en euniq 5.
Model 3 2019 LR Rwd

Radial

Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

batterimannen

Er ikke så mange andre 7-setere til prisen som har ok rekkevidde. Ser helt grei ut og har masse utstyr inkl i prisen. Men ja, sånn jeg ser det er tredje rad med plass til 2 ekstra som er største argument for å gå for en Tang. 7-seter kan være kjekt selv for de med 3 barn.

Vil tro de kommer med WLTP ganske snart. De bruker NEDC fordi det brukes i Kina. Håper RSA ikke bruker trikset med urban WLTP når rekkevidden kommer.

Har ikke lest noe om denne bilen i det siste. Hvordan ble det med varmepumpe?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Sitat fra: Radial på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:17
Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.

I forhold til Nia så har ikke troa på at batteri-bytting kommer til å slå an. Men det kan hende jeg tar feil. Nia ES8 med alt utstyr kommer vel til å koste godt over 600k?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Radial

Sitat fra: batterimannen på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:26
Har ikke lest noe om denne bilen i det siste. Hvordan ble det med varmepumpe?

Står PTC i spesifikasjonene til BYD sine norske sider ihvertfall
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: batterimannen på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:30
Sitat fra: Radial på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:17
Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.

I forhold til Nia så har ikke troa på at batteri-bytting kommer til å slå an. Men det kan hende jeg tar feil. Nia ES8 med alt utstyr kommer vel til å koste godt over 600k?

Bingoen er at man ikke vet prisen på ES8 enda...men at det ligger i ~600k skiltet tror jeg stemmer godt.
Batteribytte blir jo valgfritt, men bilen i seg selv virker bare mye mer raffinert og ferdig som el-bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nilka

Siden NIO i starten kun kommer med 100Kwh batteritror jeg vi nok nærmer oss 700000. Så tangen blir nok noe billigere i starten. Store spørsmålet er jo hvor mange av fordelene som NIO kjører i Kina som blir med over. Om de f.eks. Inkluderer gratis service og henting levering av bilen i prisen hjelper det godt på om du har planer om å beholde bilen en stund.

Synes også Tang hadde utrolig lite bagasjeplass samt at den var svært svært trang å sitte i på bakerste rad. Ikke har man mulighet for isofix bakerst heller slik det ser ut til å være på NIO. Så selv heller jeg mot NIO selv om den nok blir noe dyrere.

Det er synd at Tang som ble lansert for Norge i fjor vinter fortsatt ikke er på veien. Ja fint med nye blade batterier og annen ny teknologi. For 1 1/2 år siden hadde jeg kjøpt den med en gang. I dag er alternativene etter min mening mye bedre. I tillegg gjør RSA/BYD Samme store påslaget som Xpeng. Prøver å finne prisen på 2021 modellene og det er litt vanskelig. Men ser ut til at topspeccen ligger på ca 320.000 rmb. Dette tilsvarer ca 420.000 nok. Når man fjerner kinesiske mva og legger til subsidiene er påslaget faktisk enda større enn Xpeng sitt. Så her må det skje noe dramatisk med prisen. Om den kommer ned til 500.000 skal jeg vurdere den. Men til 600.000 er det uaktuelt

Radial

Feks 500k inkludert vinterdekk for tang, det hadde vært noe å tenke på.

Men føler BYD prøver å gjøre seg veldig premium her, uten tekniske løsninger som gjør de veldig premium eller veldig moderne i mine øyne.

Kjører MG ZS i dag, og uten at dette er sammenlignbart , så virker ikke kineserene helt i framsetet på software, effektivitet og praktiske funksjoner i hverdagen.

Til prisen av ZS kan man der akseptere litt SW bugs, mangel på effektivitet om vinteren etc, men til 600k hadde jeg nølet veldig.
Jeg tror rett og slett ikke BYD er noe spesielt bedre enn SAIC rundt dette, men det får vel testingen vise.
NIO ser jeg løser disse tingene bedre, i litt Tesla-stil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Så på 2021 PHEV som er på Norges-turne i disse dager.

Først og fremst en veldig stor og romslig bil, med god bakkeklaring og det meste utstyr.
Brunfargen i interiøret er av mørk og diskret type, kler bilen og interiøret godt.

Kongeplass i baksetet (bak meg selv, 185cm), perfekt for barneseter.
Veldig romslig bagasjerom, må være minst 7-800L med 2. Seterad i bakerste posisjon... En god klasse eller to over eTron som de sammenligner seg med.

Syns fremdeles den er dyr, men definitivt mye mer bil for pengene vs eTron feks.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#11
Sitat fra: batterimannen på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:26
...
Vil tro de kommer med WLTP ganske snart. De bruker NEDC fordi det brukes i Kina. Håper RSA ikke bruker trikset med urban WLTP når rekkevidden kommer.
...
WLTP kombinert for BYD Tang fra typegodkjenningen i Europa ble målt til på 400km.

Dessverre bruker importøren RSA fortsatt WLTP urban i angivelse av rekkevidde og fortsetter dessverre med med desinformasjon ved å forvirre kunder til å tro at WLTP kombinert er fra 400-528km ved ulike utstyrskombinasjoner.

Forøvrig: WLTP urban landet på 528km for Tang, langt over NEDC rekkevidden på 505km.
Samtidig som importør RSA sier at NEDC tallene var urealistiske  - så trekker de fram WLTP urban som er mye mer urealistisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Radial på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:17
Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.
Dette er en bil i høy klasse.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: Radial på onsdag 09. juni 2021, klokken 20:17
Så på 2021 PHEV som er på Norges-turne i disse dager.

Først og fremst en veldig stor og romslig bil, med god bakkeklaring og det meste utstyr.
Brunfargen i interiøret er av mørk og diskret type, kler bilen og interiøret godt.

Kongeplass i baksetet (bak meg selv, 185cm), perfekt for barneseter.
Veldig romslig bagasjerom, må være minst 7-800L med 2. Seterad i bakerste posisjon... En god klasse eller to over eTron som de sammenligner seg med.

Syns fremdeles den er dyr, men definitivt mye mer bil for pengene vs eTron feks.
Har du testet den ? Det har jeg, den er mye for flott til å koste 500.000.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Radial

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 17. juni 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Radial på onsdag 09. juni 2021, klokken 20:17
Så på 2021 PHEV som er på Norges-turne i disse dager.

Først og fremst en veldig stor og romslig bil, med god bakkeklaring og det meste utstyr.
Brunfargen i interiøret er av mørk og diskret type, kler bilen og interiøret godt.

Kongeplass i baksetet (bak meg selv, 185cm), perfekt for barneseter.
Veldig romslig bagasjerom, må være minst 7-800L med 2. Seterad i bakerste posisjon... En god klasse eller to over eTron som de sammenligner seg med.

Syns fremdeles den er dyr, men definitivt mye mer bil for pengene vs eTron feks.
Har du testet den ? Det har jeg, den er mye for flott til å koste 500.000.

Bare prøvesittet i utstilling, fikk ikke prøve.
Den koster forresten 599k++😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA