Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD tang på vei til Norge

Startet av andre1980, fredag 21. mai 2021, klokken 19:40

« forrige - neste »

Vaduz

Virker som om salget går litt tregt, prøvde en og selger var veldig på, hadde biler stående for omgående levering og prøvekjøring, ikke helt hvetebrød, litt for dyr og overraskende lite plass i førersetene, særlig passasjer grunnet manglende høydejustering.

Discoking

#61
Sitat fra: Blitz på mandag 20. desember 2021, klokken 10:13
Dette er fra pandaily.com/:  Chinese EV and battery maker BYD has completed the Norwegian listing of its Tang EV and held a first car delivery event in Oslo on August 12.

The Shenzhen-based firm's Tang EV is equipped with blade batteries holding a capacity of 86.4 kWh, allowing for a cruising range between 505km and 565km. The subsidized price of the EV in China is 279,500-314,800 yuan ($43,152-48,602), while the price of the car in the Norwegian market is 599,900 Norwegian kroner ($68,105).

Prisen på $48.600 er med 13% moms, så uten moms og subsidier på $2800 er prisen i Kina $45800, i Norge er det som kjent ingen moms, så påslaget er ca $22700 eller ca 205 000 kr.
Jeg tviler ikke på at BYD Tang er en bra bil, men jeg tviler på at dette er marginer man kan opprettholde over tid. Vanlig margin for en bilprodusent er  9-12% mens Tesla har har ca 30% på model 3 og Y. Hvis man kan få marginer på 50-60% på å selge elbiler i Norge/Europa, vil det  føre til en  strøm av Kinesiske bilprodusenter til Norge/Europa som vil presse prisene og marginene ned, til glede for forbrukeren

Jeg tror ikke det er så enkelt som det at RSA tar en stor del av kaka. Ved nærmere undersøkelse så er prisen en ganske annen enn den du referer til. Prisen de oppgir i linken din høyst usannsynlig med mindre det er en helt ribbet bil, eller at prisen i Kina er en helt annen enn alle andre land.

Jeg gikk inn på BYD kambodsja sin facebookside, og der oppgir de prisen for en BYD tang til 66800 USD, det inkludert 10% importavgift.

Da snakker vi plutselig om en pris på rundt regnet 590.000, eller 530.000 når avgiftene er tatt vekk. Legger man på båtfrakt og noe ekstra mht. norske lønninger så er realiteten i tilfelle en ganske annen enn du referer til  :)

Blitz

#62
Det er sikkert riktig at RSA ikke stikker av med alle pengene, BYD tar sikkert sin andel også.
Mitt poeng er at disse marginene kommer sannsynligvis til falle raskt, siden økt konkurranse fra som for eksempel fra Nio ES8, og FAW Hongqi E-HS9, som begge er priset lavere i Norge enn i Kina vil presse dem ned. Som kjøper av BYD Tang bør du derfor være forberedt på langt større verditap enn normalt. Jeg vil anse både Nio ES8 og Hongqi E-HS9 som langt bedre kjøp, men det er kun min mening.

edyrli

Nå kjenner jeg ikke Nio og Hongqi så godt, men i denne testen mellom ES8 og Tang vinner nettopp Tang på gunn av prisen. Selv om de anser Nio ES8 totalt sett som en bedre bil.
Skal man ha en Nio som er sammenliknbar ender prisen på nesten 800.000. En forskjell på nesten 200.000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/01/12/195814684/test-disse-kinesiske-elbilene-mangler-kun-en-ting
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Daniel_0007

Sitat fra: edyrli på fredag 21. januar 2022, klokken 13:49
Nå kjenner jeg ikke Nio og Hongqi så godt, men i denne testen mellom ES8 og Tang vinner nettopp Tang på gunn av prisen. Selv om de anser Nio ES8 totalt sett som en bedre bil.
Skal man ha en Nio som er sammenliknbar ender prisen på nesten 800.000. En forskjell på nesten 200.000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/01/12/195814684/test-disse-kinesiske-elbilene-mangler-kun-en-ting

Med batteri leie på nio så blir jo prisen ganske lik men du må ut med 2000 kr i måneden man da inkludert 600kwh lading(hvis man bestiller før 1 mars) og 6 batteri bytter.
Model 3 2019 LR Rwd

Blitz

#65
Ikke lett å sammenligne, men med Nio ES8 får du større bil, 5.02m mot Tang 4,87m, alu karosseri i stedet for stål, luftfjæring i stedet for vanlig fjæring, lett å bytte/oppgradere batteri (5 minutter å bytte, og Nio kommer med 150 kwh pakke i løpet  av året)  skulle du ønske/måtte gjøre det, flere farger å velge mellom uten tillegg i prisen, mindre hjulstøy, varmepumpe, loungesete med elektrisk fothviler, 12-veis justering av førersete med 4-veis korsryggstøtte justering, 3-soners automatisk klimaanlegg med Ioniserende luft og Intelligent duft system, mulighet til å velge skinn/interiør-farge, bakke assistent ved stopp, bakke assistent, Nio holder på å bygge ut eget ladenettverk

BYD Tang 86 kwh koster 599 000 + lokal levering + 2500 for ladekabel
Nybilgaranti 5 år/100.000.

Nio es8 100 kwh  688 0000 ink levering
Nio es8  75 kwh   619 000  ink levering
Nybilgaranti 6 år/150.000.

Dette er priser med kjøp av standard utgave og med kjøp av batteri.  F.eks får du fortsatt ventilasjon i setene foran på standard, men du får ikke massasje-funksjon.

Noen andre ting du går glipp av ved å velge standard er:
Automatisk nedblending av sidespeil
Stereo blir nedgradert fra 12 til 7 høytalere
HUD utgår
Mister NIO Pilot oppgradert pakke (tilsvarer Teslas full selvkjøringspakke)
Ikke  Nomi Mate 2.0 assistant (som er helt unødvendig, å fint å slippe å ha)

Med 75 kwh er rekkevidden 375 km wltp, med 100 kwh er rekkevidden 500 km wltp. Tang har 400 km wltp
Oversikt over utstyr her: https://www.nio.com/no_NO/configuration/es8

Så i stedet for å la biljournalister kåre en vinner, kan du utrope din egen, basert på dine behov.
Og selv om sjefen i RSA lovte å øke prisen ved nyttår (eldste salgstrikset i boka) kommer det neppe det til å skje med 400 usolgt biler på lager, og  med en oppradert modell på vei, med ca 100 km lengre rekkvidde. Dette etter min mening Tang eneste  fordel; du kan få den på dagen, i hvilken farge du vil.


Discoking

#66
Nei, det er vel ikke lett å utrope noen "vinner", mye blir basert på preferanser. At man skal forvente et større verditap på en tang enn noen av de andre er jeg uenig i. En viktig faktor for at jeg valgte å kjøpe er blade batteriet, dersom det viser seg å være så bra på sikt som de hevder. En annen ting er forbruk. Ihvertfall sammenlignet med Hongqi e-hs9, så føler jeg meg veldig sikker på at tang er mer sammenlignbar med exclusive og premium når det kommer til rekkevidde. Nå i vintertemperaturer så synes jeg den har et snilt forbruk uten varmepumpe, bare rett over 20kwt/100km på by og landeveiskjøring. At Tang kommer neste år med den nye fronten i Norge er ikke sikkert skjer heller.

Jeg synes endel av biljournalistene er litt lite oppmerksomme når de tester biler, og gir et litt feil inntrykk. Nå kan ikke jeg kommentere på nio som du nevner, da jeg ikke har kjennskap til den, men ta f.eks Hongqi. Selv om bilen er lang og stor, så har den et veldig langt panser. Mitt inntrykk da jeg prøvesatt den var at man har lite plass foran, kjempestor plass på andrerad. Bagasjerommet igjen syntes jeg ikke skilte seg nevneverdig i størrelse fra Tang. Byggekvalitet og materialvalget i interiøret på en Hongqi comfort/premium opplevde jeg som vesentlig dårligere enn i Byd tang. Selv om interiøret har et pent design, så er det mye billig og hard Plast når man ser etter, endel slark og knirk og høyttaler griller i stanset metall som minner mer om slukrister fra Biltema, mens hos BYD er det mer minimalistisk, bedre materialer, mer soft touch og helt åpenbart bedre sammenskrudd. Jeg syntes heller ikke PVC/Alcantara setene til Hongqi var særlig gode, men det blir mer en smakssak. Selv om ikke tang har verdens beste musikkanlegg, så var hongqi sitt dårligere. Pluss for egen klimaskjerm i Hongqi

hELgenen

BYD ser nå i alle fall mye bedre ut enn Hongqi.

Så en Hongqi LIVE her om dagen - herregud hvor jeg skvatt . Trodde gravfølget var på vei.
Denne bilen,Hongqi, har et design og en fremtoning som ikke ligner noe annet på norske veier.
Dvs. den minner mest om en gravferdsbil selv om den også kan minne om en diger Rolls Royce også.

Dersom en vil ha bil som sklir inn i mengden - så er BYD et vesentlig bedre valg enn Hongqi.
NIO er heller ikke en bil som drar oppmerksomhet slik Hongqi gjør

Discoking

Må si meg enig der, Hongqi er en virkelig massiv bil med en veldig overdådig fremtoning, absolutt en bil man vil ha om man vil bli sett. Men den er et skikkelig flak, og jeg vil ikke si man får masse plass sett i forhold til bilens ytre dimensjoner. Eneste jeg savner og gjerne skulle sett på min BYD er en frunk, og det er faktisk plass til en, dog hadde den blitt ganske liten
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. januar 2022, klokken 10:17
BYD ser nå i alle fall mye bedre ut enn Hongqi.

Så en Hongqi LIVE her om dagen - herregud hvor jeg skvatt . Trodde gravfølget var på vei.
Denne bilen,Hongqi, har et design og en fremtoning som ikke ligner noe annet på norske veier.
Dvs. den minner mest om en gravferdsbil selv om den også kan minne om en diger Rolls Royce også.

Dersom en vil ha bil som sklir inn i mengden - så er BYD et vesentlig bedre valg enn Hongqi.
NIO er heller ikke en bil som drar oppmerksomhet slik Hongqi gjør

Discoking

#69
Og se her gitt, Tang vant NAF sin vintertest også  ;D Jeg er ikke overrasket, synes forbruket er veldig snilt på min :+1:

Den går jo faktisk ca. like langt som en enyaq på vinterføre, selv om enyaq har en WLTP på mer enn 10 mil mer  :)

Jeg tenker det også viser at BYD sine LFP batterier ikke leverer dårligere i lave temperaturer enn annen batterikjemi.

https://byd.no/nyhet/?title=BYD+Tang+SUV+leverte+best+i+verdens+st%C3%B8rste+vintertest%21&id=17925173

Blitz

#70
Jeg er helt enig at Hongqi ikke er for alle, men jeg tror vi kan være enig om at det er "mye" bil for pengene på godt og vondt :)
Jeg mener fortsatt at for meg virker Nio med 75 kwh pakken som koster ca det samme Tang som et langt bedre kjøp siden den den selv i standard utgave har en del utstyr og kvaliteter som Tang ikke har, som for eksempel aluminiums karosseri og muligheten til å bytte batteri.
Jeg er helt enig at Blade batteriet er er veldig bra, og har mange gode egenskaper, blant annet  koster det ca 20-30% mindre å produser, og kommer sikkert til å overleve bilen, bare synd denne besparelsen i dag  ikke kommer kunden til gode.
Skal men kjøpe en bil fra et ukjent merke, og  som ikke har noen erfaring med saltlaken som brukes på norske veier ville jeg følt meg tryggere med at bilen hadde et karosseri i aluminium.
75 kwh batterier i Nio er et hybrid batteri, en blanding av LFP og Lithium så det har noe av de sammen egenskapene (mange ladesykluser) som blade  batteriene. Nio har nå startet et samarbeid med BYD (bruker CATL idag), så man skal ikke se bort ifra at du kan få kjøpt blad batteripakke til Nio om kort tid for en rimelig penge. I dag koster 75 kwh pakken 90 000.

BYD vant ikke vintertesten, de var nærmest oppgitt rekkevidde  med 356 km -11,00%, Nio hadde 425 km -15,00%, men testen på Nio var utført på 21 tommer, mens oppgitt rekkevidde for Es8 er på 20 tommer. Med 20 tommer hadde Nio hatt et avvik på ca 8%
Dessuten skriver Motor" Og det skal understrekes at de siste 10 milene gikk med mer stigning og lavere temperatur enn BYD Tang slet med på slutten"
Men RSA reklamer nå selvsagt totalt useriøst som vanlig, at de vant Motors vintertest, som om det var en test på hvilken bil som er best, og ikke kun en  test som kun måler forskjellen  mellom  oppgitt rekkevidde og målt.
Men jeg synes det er veldig bra av Tang å kjøre så langt på 22 tommer.

Excellent Low-Temp Range Performance With 25% Less Range Loss

NIO has designed a complete thermal management software and hardware system for the standard-range battery (75 kWh), which reduces the range loss in low temperature by 25% compared to its LFP counterpart.

The comprehensive environment shielder applies low-thermal conductivity materials and innovative structural design for the source of heat loss in extremely cold environments to improve passive thermal insulation performance effectively. The intelligent thermal system coupling battery heat generation dynamically adjusts thermal control targets with battery heat to balance the drive experience and energy consumption. The radiant thermal compensation heater uniformly heats the battery cells to maintain the working temperature of the battery while taking into account the energy consumption. Furthermore, the hybrid layout of ternary lithium cells and LFP cells makes full use of the low-temp performance advantage of ternary lithium cells to improve the overall battery performance in low temperatures. The dual chemistry control algorithm precisely controls the performance of ternary lithium and LFP cells in cold temperature to improve the low-temp energy efficiency of the whole battery system.

SoC Estimation as Accurate as That of Ternary Lithium Battery

NIO's self-developed hybrid-cell battery SoC estimation system integrates the innovation of software algorithm and hardware application, which reduces the estimation error to less than 3%, reaching the ternary lithium battery SoC estimation level. The dual chemistry SoC algorithm fully utilizes ternary lithium and LFP battery systems to realize constant battery SoC estimation and guarantee accuracy. In addition, a high-power DCDC within the battery ensures fast, real-time, and balanced SoC calibration.

Application of the New-Generation CTP Technology

In addition, the 75 kWh standard-range battery is equipped with the new-generation CTP technology, which simplifies manufacturing and assembly by 10%, increases volume utilization by 5%, and increases energy density by 14% to 142 Wh/kg.

Starting today, the standard-range hybrid-cell battery (75 kWh) and the long-range ternary lithium battery (100 kWh) are available for new NIO car orders. The prices of NIO models with the new 75 kWh battery and their BaaS subscription remain the same as those with the previous 70 kWh battery.

Discoking

#71
Sitat fra: Blitz på fredag 28. januar 2022, klokken 12:00
Jeg er helt enig at Hongqi ikke er for alle, men jeg tror vi kan være enig om at det er "mye" bil for pengene på godt og vondt :)
Jeg mener fortsatt at for meg virker Nio med 75 kwh pakken som koster ca det samme Tang som et langt bedre kjøp siden den den selv i standard utgave har en del utstyr og kvaliteter som Tang ikke har, som for eksempel aluminiums karosseri og muligheten til å bytte batteri.
Jeg er helt enig at Blade batteriet er er veldig bra, og har mange gode egenskaper, blant annet  koster ca 20-30% mindre å produser, og kommer sikkert til å overleve bilen, bare synd denne besparelsen i dag  ikke kommer kunden til gode.
Skal men kjøpe en bil fra et ukjent merke, og  som ikke har noen erfaring med saltlaken som brukes på norske veier følt meg tryggere at bilen hadde et karosseri i aluminium.
75 kwh batterier i Nio er et hybrid batteri, en blanding av LFP og Lithium så det har noe av de sammen egenskapene (mange ladesykluser) som blade  batteriene. Nio har nå startet et samarbeid med BYD (bruker CATL idag), så man skal ikke se bort ifra at du kan få kjøpt blad batteripakke til Nio om kort tid for en rimelig penge. I dag koster 75 kwh pakken 90 000.


Excellent Low-Temp Range Performance With 25% Less Range Loss

NIO has designed a complete thermal management software and hardware system for the standard-range battery (75 kWh), which reduces the range loss in low temperature by 25% compared to its LFP counterpart.

The comprehensive environment shielder applies low-thermal conductivity materials and innovative structural design for the source of heat loss in extremely cold environments to improve passive thermal insulation performance effectively. The intelligent thermal system coupling battery heat generation dynamically adjusts thermal control targets with battery heat to balance the drive experience and energy consumption. The radiant thermal compensation heater uniformly heats the battery cells to maintain the working temperature of the battery while taking into account the energy consumption. Furthermore, the hybrid layout of ternary lithium cells and LFP cells makes full use of the low-temp performance advantage of ternary lithium cells to improve the overall battery performance in low temperatures. The dual chemistry control algorithm precisely controls the performance of ternary lithium and LFP cells in cold temperature to improve the low-temp energy efficiency of the whole battery system.

SoC Estimation as Accurate as That of Ternary Lithium Battery

NIO's self-developed hybrid-cell battery SoC estimation system integrates the innovation of software algorithm and hardware application, which reduces the estimation error to less than 3%, reaching the ternary lithium battery SoC estimation level. The dual chemistry SoC algorithm fully utilizes ternary lithium and LFP battery systems to realize constant battery SoC estimation and guarantee accuracy. In addition, a high-power DCDC within the battery ensures fast, real-time, and balanced SoC calibration.

Application of the New-Generation CTP Technology

In addition, the 75 kWh standard-range battery is equipped with the new-generation CTP technology, which simplifies manufacturing and assembly by 10%, increases volume utilization by 5%, and increases energy density by 14% to 142 Wh/kg.

Starting today, the standard-range hybrid-cell battery (75 kWh) and the long-range ternary lithium battery (100 kWh) are available for new NIO car orders. The prices of NIO models with the new 75 kWh battery and their BaaS subscription remain the same as those with the previous 70 kWh battery.

Enig i at det er genialt å kunne bytte batteripakke, men at Nio 75kwt med kjøpt batteripakke skulle være et bedre kjøp enn Tang vil jeg umiddelbart si meg uenig i, uten at jeg har sittet i en Nio. Ser nettopp at Nio får trekk i lyd&bilde sin test for høyt forbruk https://www.lydogbilde.no/test/biler/nio-es8/, og at den også er med i NAF sin vintertest hvor Tang ble vinner på avvik i forhold til oppgitt WLTP på vinterføre. Forbruk begrenser seg jo til konstruksjonen på bilen, og ikke batteripakken. At du mener avviket på Nio vil bli nærmest halvert fra 15% til 8% på 20 tommere blir jo spekulasjoner, men nok om det.

Tar man utgangspunktet i den billigste ES8 med minste batteripakke (kjøpt), så kommer du ut på ca. 680.000 ferdig levert med 21" sommerhjul, 20" vinterhjul og hengerfeste. Da har du omtrent det samme utstyret som på en Tang med ubetydelige forskjeller her og der. Det er 20-30.000 mer enn en Tang, og i tillegg har du dårligere rekkevidde. Tang har unødvendig brede dekk på sommer og vinter, så jeg ville tro smalere dekk ville gitt noe mer rekkevidde også.

At bilen har varmepumpe spiller jo ingen rolle dersom det totale forbruket uansett er høyere. Jeg har elbil i tillegg til min Tang som har varmepumpe, og ville heller valgt PTC varmer om jeg kunne. Ingenting er som å kunne blåse varme på full effekt med en gang man setter seg i bilen og ikke har tenkt på å forvarme på vinteren.

Jeg har hatt flere Land rover og Mercedes med luftfjæring, og kan konstatere at Tang har veldig bra understell som er fast og fint, samtidig som det er behagelig, og bilen krenger veldig lite. Det føles som luftfjæring uten alle ulempene som luftfjæring har når ting begynner å gå galt. Alt i alt veldig imponert over hvor bra den klarer seg på all slags underlag.

Ladehastigheten er også dårligere hos Nio, og basert på hva jeg leser ennå dårligere enn hva Nio selv oppgir.

Tang har forøvrig hill descent assist og bakkestart assistent også med holdefunksjon.

Hvis det er noe jeg har å utsette på, så må det i tilfelle være at RSA har fått agenturet på BYD, er ikke sikker på hvor lurt det er. De har reklamert dårlig for bilen, og jeg har et par ting jeg vil få fikset med min bil, så får se om de svarer til mine forventninger og ordner opp.

Blitz

#72
Jeg har også inntrykk av Tang har veldig bra hjuloppheng, så nytten av luftfjæring er langt mindre enn man skulle tro.
Jeg personlig ville ikke brukt penger på større hjul en det som tilbys på standardmodellen, på grunn av mer støy, kortere rekkevidde, mye dyrere å bytte dekk osv, men skjønner at det kan se fint ut.
Kjører du mye er det fordel at Nio har ett år og 50% (50 000 km) lengre km garanti.
Bakgrunnen for estimert 8% avvik er at Nio har oppgitt rekkevidde på 460 km med 21 tommer og den ble 425 dvs ca 8 lavere

edyrli

Siden vi er i gang og sammenlikner Tang og ES8. 75 kwh es8 er jo den som har sammenliknbar pris selv om den også koster mer enn tang. Nå vi ser på rekkvidden kan vi anta at 25% mindre batteri gir 25% kortere rekkevidde. Da er vi nede i 318km i vinter teste. Kun 75 kwh i en så stor og tung bil vil nok nærme seg smertegrensen for mange.
Ser også RSA Bil også får litt pes innimellom. Jeg har ingen negative erfaringer med RSA Bil Forus iallfall. Jeg er mer skeptisk til NIO som skal stable på beina et helt eget forhandler nettverk og jeg vil tro de fort kan støte på de samme problemene Tesla slet med i starten.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Blitz

#74
Ikke direkte sammenlignbart da 75 kwh batterier veier mindre og har mindre hjul. Så riktigere estimat blir å anta at vinterrekkevidden er som for 100 kwh, ca 8% lavere enn oppgitt dvs 375*0.92 som er 345 km, ikke langt unna Tang sine 356 km. Fasiten får vi kanskje hvis teslabjørn gjør  en rekkeviddetest på begge.
.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA