Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD tang på vei til Norge

Startet av andre1980, fredag 21. mai 2021, klokken 19:40

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Blitz på onsdag 15. desember 2021, klokken 16:35
Men nå blir det vel en ny importør av BYD, for i følge  RSA-sjef Frank Dunvold skal RSA  legges ned "Om vi ikke selger 1500 rimelig snart, så kan vi omtrent bare legge ned og pensjonere oss. Denne bilen er såpass god, dette er nærmest «ferdigscorede» biler," sa han på lanseringen. 

Vi får se hvor mye vi kan stole på RSA da.

A) Legge ned
B) Klare å omsette de siste 500 før nyttår.

Blir det hverken A eller B så kan man jo ikke stole på dem

Personlig liker jeg utseende  - men forbruket er høyt,rekkevidden er så som så - og service intervallene er jo en vits har jeg hørt

edyrli

Jeg klarer ikke se helt at den er priset feil dersom vi ser på det norske markedet isolert sett. Plass, Comfort, Opplevd kvalitetsfølelse og ytelse ligger godt over alle kompakt SUV'ene. Enyac, Ionic5, Mach-e osv. Mener den er nærmere (Fat)E-Tron, iX, Modell X. Bl.a.
For min egen del har jeg 4 unger, og et krav til 6 seter gjør at du sitter igjen med BYD Tang, Hongqi E-HS9, Nio ES-8 og Tesla Modell X. (Det finnes jo varebiler også med det kan heller ikke sammeliknes.)
Av disse er BYD Tang priset lavest.

Tenker at dersom salget går tregere enn forutsett er det først og fremst skepsis til nytt merke, skepsis til kinesiske biler, Politisk standpunkt og dårlig markedsføring fra RSA.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Daniel_0007

#47
Sitat fra: edyrli på torsdag 16. desember 2021, klokken 10:31
Jeg klarer ikke se helt at den er priset feil dersom vi ser på det norske markedet isolert sett. Plass, Comfort, Opplevd kvalitetsfølelse og ytelse ligger godt over alle kompakt SUV'ene. Enyac, Ionic5, Mach-e osv. Mener den er nærmere (Fat)E-Tron, iX, Modell X. Bl.a.
For min egen del har jeg 4 unger, og et krav til 6 seter gjør at du sitter igjen med BYD Tang, Hongqi E-HS9, Nio ES-8 og Tesla Modell X. (Det finnes jo varebiler også med det kan heller ikke sammeliknes.)
Av disse er BYD Tang priset lavest.

Tenker at dersom salget går tregere enn forutsett er det først og fremst skepsis til nytt merke, skepsis til kinesiske biler, Politisk standpunkt og dårlig markedsføring fra RSA.

Sant, prisen i kina er ikke så mye mindre heller selv om de har noen utgaver som er mer ribba som er billigere, er enig at promo har vært litt dårlig, har sett reklame for nio overalt, mye mindre for tang.
es8 som 7 seter og signature edition koster samme som byd tang men må betale for leie av batteriet og.

Nå har jeg ikke prøverkjørt es8 eller tang men av videoer jeg har sett så virker es8 som et bedre kjøp hvor man får et vesentlig større batteri, mulighet for batteri skifte i fremtiden, lagd på ren elbilplattform som gir større innvendig plass??
Nå har det ikke blitt utlevert så mange es8 heller men tipper det tar seg opp neste år
Model 3 2019 LR Rwd

Blitz

#48
200 0000 kr som er ca 50% påslag for å frakte en bil over fra Kina er for mye, og ikke noe de vil kunne opprettholde over tid. Det er ca 300 elbilprodusenter i Kina med stort og smått, og med slike marginer vil "alle" prøve selge biler i Europa, og konkurransen vil presse marginene ned.
Hvis det er slik at RSA ved å ta for stor margin gjør at BYD selger veldig få biler i Norge er det neppe i BYD interesse å fortsett med RSA som importør. Slik som prisingen er nå overlater de i alle falle de store volumene til Tesla.

edyrli

Sitat fra: Blitz på torsdag 16. desember 2021, klokken 12:06
200 0000 kr som er ca 50% påslag for å frakte en bil over fra Kina er for mye, og ikke noe de vil kunne opprettholde over tid. Det er ca 300 elbilprodusenter i Kina med stort og smått, og med slike marginer vil "alle" prøve selge biler i Europa, og konkurransen vil presse marginene ned.
Hvis det er slik at RSA ved å ta for stor margin gjør at BYD selger veldig få biler i Norge er det neppe i BYD interesse å fortsett med RSA som importør. Slik som prisingen er nå overlater de i alle falle de store volumene til Tesla.

Det er mye, men er det riktig? Hva er kilden for prisene? I kina kommer jo Tang med Single og Dual motor, og flere utstyrsnivå. Nesten umulig å finne oppdaterte priser. Men finner en plass: Price: 284900-384900yuan
Vi kan nesten anta a modellen RSA importerer er i det øvre området som da betyr 384900 yuan som blir 541595 nok. Vet heller ikke om dette er med eller uten kinesisk subsidie. Men det indikerer iallefall at utsalgsprisen i kina i forhold til norge ikke er 200.000.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Blitz

#50
Vanligvis oppgis prisene i Kina uten subsidier og med 13% moms, i Norge er det som kjent ingen moms. Det betyr at toppmodelen av Tang AWD i Kina koster ca 390 000 Nok uten 13% moms.
Så kommer selvsagt frakt i tillegg men jeg antar at når du kjøper 1400 stk direkte fra produsenten så får du litt rabatt fra  i forhold til utsalgspris i butikkene i Kina. I Kina selges den med 6 år /150 000 km garanti, i Norge 5 år/100 000 km.
Selger RSA alle dem 1400 bilene uten rabatt sitter de igjen med ca 280-300  millioner i margin  i tillegg kommer kommer salg av ekstrautstyr som hjul, hengerfeste, lakk og service. Så RSA kommer neppe til å legge ned og pensjonere seg, til det er dette alt for lukrativt.
Min påstand er dette er så lønnsomt, at mange vil prøve å gjøre det samme med andre bilmerker fra Kina, slik at økt konkurranse vil presse prisene og marginene ned.

geear

Sitat fra: Blitz på torsdag 16. desember 2021, klokken 12:06
200 0000 kr som er ca 50% påslag for å frakte en bil over fra Kina er for mye, og ikke noe de vil kunne opprettholde over tid. Det er ca 300 elbilprodusenter i Kina med stort og smått, og med slike marginer vil "alle" prøve selge biler i Europa, og konkurransen vil presse marginene ned.
Hvis det er slik at RSA ved å ta for stor margin gjør at BYD selger veldig få biler i Norge er det neppe i BYD interesse å fortsett med RSA som importør. Slik som prisingen er nå overlater de i alle falle de store volumene til Tesla.
Mener du det koster 100k å frakte en bil fra Kina til Norge?

Greit at det har vært spesielle tider mtp. fraktkostnader siste 1-1,5 år, men så drøyt er det ikke.

Personlig syns jeg Tang er den peneste av Kina-bilene, men den har dårlig ladehastighet, relativt dårlig rekkevidde, og jeg har begrenset tiltro til software, sikkerhet og service fra RSA, på et helt nytt merke i landet. Er redd man vil måtte gjennom en del barnesykdommer relatert til norske forhold/norsk bruk. I tillegg er det litt uheldig at det kommer en facelift rett etter de første bilene er levert..

En ting er å kjøpe en kinesisk produsert BMW eller Tesla, som hver for seg har sine styrker og svakheter, men et rent kinesisk merke er liksom ny ballgame...

Blitz

#52
Nei jeg tror ikke frakt av bil fra Kina koster mer enn 15000 kr stk. Jeg har også liten tillitt  til RSA som importør,  Maxus Euniq 5 reklamerte de først med 342 km WLTP rekkevidde, uten å opplyse om at det gjaldt bykjøring.

geear

Åja, du mente 50% av fullpris for frakt ja, skjønner. Trodde du mente at de hadde 50% påslag på fraktkosten.

Merce

Sitat fra: Blitz på torsdag 16. desember 2021, klokken 16:02
Nei jeg tror ikke frakt av bil fra Kina koster mer enn 15000 kr stk. Jeg har også liten tillitt  til RSA som importør,  Maxus Euniq 5 reklamerte de først med 342 km WLTP rekkevidde, uten å opplyse om at det gjaldt bykjøring.
Hvordan er det mulig, wltp er vel en definert std, og ikke bykjøring..?

Blitz

 Det er vanlig blant kinesiske bilprodusenter å oppgi to rekkevidder, – «WLTP urban» og «WLTP combined». Sistnevnte er den korrekte – altså rekkevidden som beregnes etter en full WLTP-syklus.  RSA  annonserte  den  nye Maxus Euniq 5 med en rekkevidde oppgitt til «342 km WLTP». Det er først da man  lastet ned PDF-dokumentet over detaljerte, tekniske opplysninger man at kunne  fikk se at oppgitt rekkevidde ikke er WLTP, men WLTP urban. Korrekt rekkevidde etter full WLTP-syklus er 260 km.

knute

#56
Fra https://maxus.no/elbil-forbruk-og-rekkevidde/

SitatWLTP-syklusen består igjen av flere forskjellige tester. Noen av disse passer ikke helt optimalt med norske forhold.

Et viktig poeng her er for eksempel at kjøresyklusen i WLTP Combined, som er mye brukt som kombinert—tall i markedsføring, også omfatter kjøring i hastigheter opptil 130 km/t, noe som er urealistisk og forbudt på norske veier.

WLTP-syklusen Urban/City er en annen variant, som erfaringsmessig stemmer bedre med et normalt bruksmønster. I våre spesifikasjoner oppgis begge rekkeviddetallene, både Combined og City/Urban.

De mener altså at på grunn av opptil 130 km/t så passer ikke WLTP combined mtp. Norge.

Vedlagt ligger graf på hastigheter i testprosedyren.
Kreditering: Jmcc500 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63735431

Av hele testsyklusen så er man over 110 km/t i ca. 2 minutter og 30 sekunder (150 sekunder av 1800 sekunder).
I hele segmentet for "extra high", så er det 323 sekunder i bevegelse + 8 sekunder stopp.

Så vidt jeg ha skjønt, så er WLTP Urban/city snittet av forbruket i low + medium, mens combined er snittet av hele syklusen.

Her går svadageneratoren til RSA på høygir.

En gammel tråd som også tar opp problemet: https://elbilforum.no/index.php?topic=40745.0
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Discoking

#57
Får inntrykk av at en del som knotter i denne tråden ikke har vært og prøvd Tang, eller i det hele tatt sett på den. Hva prisen er i Norge kontra Kina spiller vel egentlig liten rolle, men hva prisen er her kontra konkurrentene er vel hva som betyr noe?
Når man har importør og forhandlere (uavhengige også) som skal selge bil, så skal hver part ha sin del av kaka. Så må man vel kalkulere inn endel andre forutsette og uforutsette utgifter importøren har som vi ikke nødvendigvis er eksperter på.

Prisen på 52.000USD i Kina er forøvrig etter insentivene er trukket fra. Til dere som sier at model X er større, så tror jeg man bør inspisere bilene innvendig side om side. Pga. formen, så vil jeg påstå at Tang har et mer praktisk bagasjerom. Opplevd kvalitet innvendig i en Tang kontra en model X/Y er også meget langt fra hverandre synes jeg. Å sammenligne mot model Y mener jeg blir helt feil, det er en mindre bil. Et annet viktig element som blir trukket frem er at LFP batterier er billigere. Ja, de er billigere å produsere, men så blir blade batteriene trukket frem av mange som neste generasjons batterier siden de påstås å degraderes vesentlig senere enn batteriene de fleste andre elbilprodusenter benytter idag. Det er vel ikke uten grunn at Tesla nå forhandler med BYD om batterileveranser...Selv om batteriene er rimelige å produsere, så ligger det sikkert en ganske massiv investeringskostnad bak utviklingen som BYD har tatt. Ladehastigheten blir omtalt som lav, men så er det jo slik at ladehastigheten holder seg høy fremdeles der de fleste konkurrentene begynner å dabbe av, noe som betyr at du strengt tatt kan få kortere ladetid enn mange konkurrenter om du topper batteriet på hurtigladeren.

Jeg eier en Tang, og selv om det er noen småting jeg ikke er helt fornøyd med (enkelte håper jeg softwareoppdatering adresserer), så synes jeg så langt den virker å være et meget godt kjøp. Dekkstøy er vel det punktet jeg er mest misfornøyd med. Tok en forbrukstest på E18 her om dagen i temperatur mellom 5-6 minusgrader, og med snitthastighet på 100km/t og komfortable 22 grader i kupéen så havnet jeg på et forbruk på rundt 25kw/100km. Ikke teslaland, men så har ikke denne bilen en dråpeform heller.

Sist men ikke minst så er BYD på vei til å bli (hvis ikke de er?) kinas største produsent av elbiler og produserer det meste av deler in-house, noe som gir en viss kredibilitet spør du meg  :)

THE

Sitat fra: Discoking på søndag 19. desember 2021, klokken 21:13
Til dere som sier at model X er større, så tror jeg man bør inspisere bilene innvendig side om side. Pga. formen, så vil jeg påstå at Tang har et mer praktisk bagasjerom. Opplevd kvalitet innvendig i en Tang kontra en model X/Y er også meget langt fra hverandre synes jeg. Å sammenligne mot model Y mener jeg blir helt feil, det er en mindre bil

Jeg har ikke prøvekjørt BYD Tang, men har studert den ganske bra, og vært passasjer. Det jeg tenkte da jeg åpnet bagasjerommet var at dette var stusslige greier basert på det jeg hadde lest om at den er STOR. Jeg vil påstå at TMX (som jeg selv har) er en klasse over. Med tredje seterad i bruk er det neste ikke plass til noe som helst i BYD. Jeg sammenlignet Tang mot TMY som sto side om side, og mitt inntrykk var at TMY hadde bedre bagasjeplass en BYD Tang, og da har TMY frunken i tillegg. Ellers var det veldig stor forskjell på bilene, så jeg er enig i at en sammenligning av TMY og BYD Tang blir litt rar. BYD gir et mye mer eksklusivt inntrykk og TMY er mer enkel og minimalistisk. I tillegg har ikke TMY mulighet (enda) for mer enn fem seter.

For min del faller BYD gjennom pga. for kort rekkevidde og for treg lading, men jeg vet mange har andre behov, og for dem BYD passer for så er jeg ikke i tvil om at dette er en veldig bra bil. TMY er heller ikke aktuell for min del pga. flere forskjellige mangler med den som er viktig for meg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Blitz

#59
Dette er fra pandaily.com/:  Chinese EV and battery maker BYD has completed the Norwegian listing of its Tang EV and held a first car delivery event in Oslo on August 12.

The Shenzhen-based firm's Tang EV is equipped with blade batteries holding a capacity of 86.4 kWh, allowing for a cruising range between 505km and 565km. The subsidized price of the EV in China is 279,500-314,800 yuan ($43,152-48,602), while the price of the car in the Norwegian market is 599,900 Norwegian kroner ($68,105).

Prisen på $48.600 er med 13% moms, så uten moms og subsidier på $2800 er prisen i Kina $45800, i Norge er det som kjent ingen moms, så påslaget er ca $22700 eller ca 205 000 kr.
Jeg tviler ikke på at BYD Tang er en bra bil, men jeg tviler på at dette er marginer man kan opprettholde over tid. Vanlig margin for en bilprodusent er  9-12% mens Tesla har har ca 30% på model 3 og Y. Hvis man kan få marginer på 50-60% på å selge elbiler i Norge/Europa, vil det  føre til en  strøm av Kinesiske bilprodusenter til Norge/Europa som vil presse prisene og marginene ned, til glede for forbrukeren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA