Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[solved] Lading på 230V?

Startet av EppaTo, lørdag 22. mai 2021, klokken 21:24

« forrige - neste »

EppaTo

Hei,
Tenkte jeg skulle teste å lade litt (første gang). Jeg har bestilt ladeboks, men foreløpig tenkte jeg bruke redusert ladestrøm.
Anlegget her er 230V IT, på 16A kurser.

Jeg frant fram "universal boksen", og koblet denne til, men ser ut som noe er galt.
Etter kjapp self-check der alle lysene lyser grønt, begynner de 3 øverste lysene å lyse rødt. (Stikkkontakt, hus og bil). De to siste lampene lyser ikke.
Kobler jeg til bilen, blinker bilen hvit en stund før den så begynner å lyse rødt. Ser ingen endring på "unversal boksen".

Jeg finner ikke denne lyskombinasjonen i manualen, det har heller ingen effekt i å trykke på noe på universal boksen (manualen sier de øverste og nederste ikonene er knapper, men det har ingen effekt å prøve å holde de inne for å tvinge lav/høy lade strøm osv)

Er det noen som vet hva den lyskombinasjonen betyr?

Jeg ser at skruen på baksiden, som skal holde "vippedekselet" på plass over schuko kabelen, mangler, kan det være noe med at den mangler som gjør at det ikke funker?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Apple

Hei!

Jeg har hatt samme problemet som deg og stusset veldig over dette.

Har forsøkt i mange ulike stikk nå, og i enkelte fungerer det fint; i andre ikke.

I enkelte stikk har det faktisk betydning hvilken orientering kontakten har i stikket   :o

Du kan lade ved å skru av den jordvakten i boksen (Hold inne øverste og nederste "knapp" til det blinker 6 ganger - slipp i 1 sekund - hold inne til det blinker 6 ganger - da skal det lyse Grønt - gult - gult). Dette er ikke anbefalt å gjøre...

(Jeg har forøvrig lånt med meg en ekstra nødlander fra møller og testet begge - de oppfører seg helt likt)
2018 Nissan Leaf Tekna 40Kwh
2021 Skoda Enyaq iV80

EppaTo

Sitat fra: Apple på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:30
Hei!

Jeg har hatt samme problemet som deg og stusset veldig over dette.

Har forsøkt i mange ulike stikk nå, og i enkelte fungerer det fint; i andre ikke.

I enkelte stikk har det faktisk betydning hvilken orientering kontakten har i stikket   :o

Du kan lade ved å skru av den jordvakten i boksen (Hold inne øverste og nederste "knapp" til det blinker 6 ganger - slipp i 1 sekund - hold inne til det blinker 6 ganger - da skal det lyse Grønt - gult - gult). Dette er ikke anbefalt å gjøre...

(Jeg har forøvrig lånt med meg en ekstra nødlander fra møller og testet begge - de oppfører seg helt likt)

Tusen takk, når jeg slo av jordvakten, så virket det. Steike jeg misliker "touch" knapper for slike ting, boksen reagerer jo ikke idet hele tatt, jeg hadde allerede prøvd å holde de to "knappene" inne samtidig mange ganger uten reaksjon, men plutselig gikk det. (men bare av og til), kanskje jeg ikke er svett nok i henda? :D
Prøvde ca 6 ganger før jeg klarte å få den til å blinke på nytt igjen etter de første 6 :D (triks: slippe begge, og trykke på begge helt samtidig...)

Jeg må få elektrikeren til å se på dette når de kommer for å montere ladeboksen, jeg var av oppfatning av at jeg hadde god jord her i huset. Kan det være siden dette er standard jordet stikk på vanlig sikring (men en jordfeilbryter pr etasje), og ikke slik type B det skal være for permanent lading på 230v schuko?

Orbit

Dette er pga IT-nett. Der er jordnivået ikke forutsigbart slik som på TN. Det er derfor normalt at du må slå av jordovervåking slik du har gjorde. 230 V på TN-nett trenger ikke dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EppaTo

Sitat fra: Orbit på lørdag 22. mai 2021, klokken 22:07
Dette er pga IT-nett. Der er jordnivået ikke forutsigbart slik som på TN. Det er derfor normalt at du må slå av jordovervåking slik du har gjorde. 230 V på TN-nett trenger ikke dette.
Ah, det var jo litt greit å vite.
Vil dette kunne føre til trøbbel med ladeboks og? (Wallbox Pulsar Plus)

Apple

Sitat fra: Orbit på lørdag 22. mai 2021, klokken 22:07
Tror noen bør ringe og fortelle dette til Møller  :laugh: Takk for info!
2018 Nissan Leaf Tekna 40Kwh
2021 Skoda Enyaq iV80

Orbit

Møller har vært igjennom akkurat det samme med e-tron og ID.3/4 som bruker samme ladekabel (kun annen logo). Så det er merkelig at de ikke har fortalt sine søsken i Škoda om dette. IT er uansett et problem relativt isolert til Norge.

Jeg har ikke selv noen erfaring med Wallbox Pulsar Plus, men de sier på nettsidene sine at denne er kompatibel både med TN og IT distribusjonsnett. Så dette burde være kurant, men det må tilkobles riktig samt konfigureres i app at du har IT.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kramzz

Svigerfar har Etron, der måtte boksen programeres ved å trykke på 2 knapper samtidig i en gitt sekvens, dette brukte vi 1 time på å få til, utrolig vanskelig å time sekvensen så måtte begynne på nytt X antall ganger!

Har dere gjort dette, dere som bruker den?

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

EppaTo

Sitat fra: Kramzz på søndag 23. mai 2021, klokken 11:27
Svigerfar har Etron, der måtte boksen programeres ved å trykke på 2 knapper samtidig i en gitt sekvens, dette brukte vi 1 time på å få til, utrolig vanskelig å time sekvensen så måtte begynne på nytt X antall ganger!

Har dere gjort dette, dere som bruker den?
Det var dette jeg måtte gjøre. Og jeg og brukte som sagt lang tid på å få det til. Lengst tid pga at det ikke stod noe om den feilkombinasjonen av lysene i manualen. Det var Apple over i tråden som fortalte meg om det.

Det andre som tok tid, var at det er "touch" knapper, som er ganske kresne, ikke alltid de registrer trykket.
For at sekvensen skal virke, må man også trykke de to knappene akkurat samtidig. Jeg prøvde først med at jeg holdt den ene inne, så trykket den andre (dette virker for første del av sekvensen), men det gjorde at andre del av sekvensen ikke virker. Man må altså gjøre _akkurat_ som det står:

Trykk begge samtidig, og la de blinke 6 ganger, slipp begge samtidig, og tell "tusen-og-en", og så trykk begge to samtidig igjen, og la det blinke 6 ganger.

Kramzz

Huff, det der var noe styr😅 satser på at jeg får det til igjen når bilen kommer😃👍
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA