Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Familie m 3 barn, vurderer hybrid vs elbil

Startet av vuk013, torsdag 20. mai 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

vuk013

Hei

Trenger bil til familie på 5 for:
- tre barn; 11, 8 og 5 år
- langkjøring i helger og ferier
- baksete og bagasjeplass har høy prioritet
- helst prisklasse 200' - 300'

Har fra før en egolf.

Okei, jeg tenkte selvfølgelig på ren elbil først. Vurderte Enyaq og Id4.

Men så tenkte jeg at i hverdagen brukes bilene til lokal kjøring (5-10km/dag, ikke bompenger eller byparkering eller ferge), langturer (20-40mil) skjer evt i noen helger og ferie.

Vil da ikke en hybrid være et økonomisk bra valg, da man feks får en VW passat gte til 230'-250' (rundt 60'-80' km) som kjører EL i hverdagen og fossilt i helgene? Kontra å splashe ut 450.000 på en ny Enyaq liksom?

Jada, skjønner at hybrider er uglesett; vet at batterier stjeler plass i endel av bilene, og at det er vedlikehold på fossilmotor, MEN hvis en bil kjøres så lite i hverdagen - vil ikke det kunne være lurt ØKONOMISK...?
Eller er det noe jeg ikke ser her?

Moas

Til din kjøring hadde jeg vurdert en ny elbil med full garanti. F.eks. MG5 stasjonsvogn som kommer i høst.
Prisen er antatt å bli 300k.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

MG roter litt med spesifikasjonene så man må ha litt is i magen til spesifikasjonene har landet og bilen er prøvekjørt i Norge. MG 5 har mest sannsynlig 464 liter under hattehyllen men oppgir ofte ett høyere tall (bagasjerom til taket), VW Passat har 483 liter ser jeg og jeg regner med at det er under hattehyllen. MG 5 er en liten stasjonsvogn. Men det er på den andre siden en ny bil med 7 års garanti (MG), kontra brukt bil med kanskje resterende 20-40K garanti (VW).

Jeg tror nok også jeg vil foreslå å kikke på MG 5 vs Passat GTE framfor Passat GTE vs ID.4/Enyaq. Kanskje også Citroen e-Berlingo/Peugeot e-Rifter/Opel Combo-e Life om du klarer deg med kortere rekkevidde.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

chbs

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 20. mai 2021, klokken 17:00
Kanskje også Citroen e-Berlingo/Peugeot e-Rifter/Opel Combo-e Life om du klarer deg med kortere rekkevidde.
Disse er nå priset i UK, hvorav Opel (Vauxhall) mest detaljert. Ikke overraskende legger de seg noen få k£ over de mindre elbilene fra PSA.

vinterdekk

Sitat fra: chbs på torsdag 20. mai 2021, klokken 20:31
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 20. mai 2021, klokken 17:00
Kanskje også Citroen e-Berlingo/Peugeot e-Rifter/Opel Combo-e Life om du klarer deg med kortere rekkevidde.
Disse er nå priset i UK, hvorav Opel (Vauxhall) mest detaljert. Ikke overraskende legger de seg noen få k£ over de mindre elbilene fra PSA.

Dette var svært interessant, jeg ser de tilbyr den korteste utgaven i 5 eller 7 seter. Det må være den mest kompakte syvseteren på markedet. Håper de vil tilby samme mulighet i Norge. https://www.vauxhall.co.uk/cars/combo-life/electric.html
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Tibia

Jeg hadde vurdert en brukt WV passat GT fremfor en helt ny bil med et slikt kjøremønster. Som det skrives, e-kjøring i hverdagen, suplering med drivstoff på de (få?) lengre turene.
Det store verditapet på en helt ny bil skal litt til å forsvare, og når dere ikke kjører lengre så tar det tid å "kjøre ned" en litt brukt bil.

vinterdekk

#6
Sitat fra: Tibia på fredag 21. mai 2021, klokken 14:46
Jeg hadde vurdert en brukt WV passat GT fremfor en helt ny bil med et slikt kjøremønster. Som det skrives, e-kjøring i hverdagen, suplering med drivstoff på de (få?) lengre turene.
Det store verditapet på en helt ny bil skal litt til å forsvare, og når dere ikke kjører lengre så tar det tid å "kjøre ned" en litt brukt bil.

Spørs hvor brukt brukt bil. Jeg ville forsøkt å finne en nyere brukt hybrid i så fall.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/375-skal-du-kjope-ny-eller-brukt-bil

« Kjøper man bruktbilen på 60.000 kilometer og kjører den kanskje til 150.000, og må man påregne alle de sure reparasjonene. Selv om bruktbilen har lavere verdifall og rentekostnad enn en ny bil, kan reparasjonsbølgen oppveie mye av dette.

En splitter ny bil faller om lag 50 prosent i verdi i løpet av de tre første årene. Men selv om nybilen faller 50 prosent, får ikke den neste eieren av bilen full glede av dette prisavslaget. Bruktbilkjøperen må nemlig betale både provisjon til bilforhandleren og omregistreringsavgift. Derfor er prisen bruktbilkjøperen betaler for den tre år gamle bilen, kanskje bare omlag 35 prosent lavere enn den opprinnelige nybilprisen.»

Men samtidig er de elbilene som vi har vært inne på ikke så dyre, så jeg er usikker på hva som er lurt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Wisd0m

Du har kun utbytte av besparelse av drivstoff, så PHEV er åpenbart et godt valg for deg. Vi som bor i bombelastede områder har andre regnestykker.

vuk013

Takk for alle innspill, det ser ut som passat gte eller outlander phev er mest aktuelt.

Noen som har mening om hva som gir mest mening for pengene? Får begge deler til ca samme pris/km-stand og årstall.

kaiat

Har erfaring med Outlander og 3 barn, og synes bilen er i trangeste laget da det er et relativt smalt baksete. Vi hadde riktignok to bilstoler og en pute, men det gikk ikke noe videre.

Elektro12

Sitat fra: Wisd0m på fredag 21. mai 2021, klokken 17:30
Du har kun utbytte av besparelse av drivstoff, så PHEV er åpenbart et godt valg for deg. Vi som bor i bombelastede områder har andre regnestykker.

PHEV - da må man også ta hensyn til en diesel/bensinmotor som skal vedlikeholdes og gjøres service på, samt at du må trekke på den hele tiden du kjører El.



Wisd0m

#11
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 10. juli 2021, klokken 08:29
Sitat fra: Wisd0m på fredag 21. mai 2021, klokken 17:30
Du har kun utbytte av besparelse av drivstoff, så PHEV er åpenbart et godt valg for deg. Vi som bor i bombelastede områder har andre regnestykker.

PHEV - da må man også ta hensyn til en diesel/bensinmotor som skal vedlikeholdes og gjøres service på, samt at du må trekke på den hele tiden du kjører El.
For å få samme rekkevidde som en PHEV må han doble bilbudsjettet, fra 200-300 000 til 500-600 000. Servicekostnadene på en enkel motor i en PHEV er ikke spesielt store...

Edit: Og vekt er ikke så viktig som folk tror for forbruk el/hybrid grunnet regen.

Trekkoppbil

#12
Det rasjonelle til dagligkjøring, er en el-bil i 30-50 000kr-klassa. En kortrekkeviddebil som andre ikke vil ha eller e-golfen.

Til langturen ville jeg speida etter en god og rimlig dieselbil som andre ikke vil ha.

Enkelte 2011-2013-modeller har kort rekkeviddde, og det kan være biler som få vil ha, og som selges billig. Men de kan passe utmerket til den som kjører 10km om dagen. Mange av dem går og går uten særlig vedlikehold, men man kan nok også komme bort i enkelte reparasjonsobjekter.  De varer nok  hvis man holder dem tørre og reine for å unngå rust og irr, og gjerne forebygger rust med noe oljebehandling, og man bruker AC om vinteren og lufter bilen for å holde kupeen tørr, bruker friksjonsbrembers og beveger p-brems av to til, og man først og fremst parkerer svalt.  Batteriene oksideres ved høy spenning om sommeren, men hvis man kjører 10km, så trenger man sjeldent å fullade, og når man fullader, kan man gjøre det rett før avreise.

Det går nok flere år til verden klarer å produsere BEV, etter våre bilstandarder,  til så mye som 1 prosent av befolkningen.
Foreløpig synes jeg batteridrift passer til daglig bruk, mens bensin og diesel passer til sjeldent bruk, og diesel til sporadiske langturer.


Elektro12

Ikke uenig, men kommer an på prioriteringer. Selv ville jeg mye heller kjørt El på langtur også.

Nyere biler er mer kollisjonssikre - det kan være noe å prioritere.

vinterdekk

#14
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 10. juli 2021, klokken 08:29
Sitat fra: Wisd0m på fredag 21. mai 2021, klokken 17:30
Du har kun utbytte av besparelse av drivstoff, så PHEV er åpenbart et godt valg for deg. Vi som bor i bombelastede områder har andre regnestykker.

PHEV - da må man også ta hensyn til en diesel/bensinmotor som skal vedlikeholdes og gjøres service på, samt at du må trekke på den hele tiden du kjører El.

Joda, men de to påstandene her går i mot hverandre: Bensinmotor-drivverket belastes kanskje bare 50% i en PHEV i forhold til en vanlig ikke-elektrifisert bil.  Vanlige bensin og dieselbiler bruker bensinmotoren til framdrift hele tiden, mens i en PHEV veksler drivverket gjerne mellom parallell og en form for seriehybrid modus automatisk. (Det betyr at bensinmotoren kan slåes av mens elektrisk motor driver hjulene, drive hjulene direkte og produsere strøm og varme, drive hjulene direkte med drahjelp fra elektrisk motor og produsere strøm og varme, eller produsere strøm og varme på ett optimalt turtallsområde mens den er fristilt fra framdrift av hjulene.)

Men det er vanskelig for meg å uttale meg om VW Passat GTE spesielt, det er litt ulike hybridløsninger hos de ulike produsentene. Erfaringene jeg har med min Kia Niro er nok ikke helt overførbart til andre produsenters PHEVs.

I en PHEV trekker du på endel ekstra vekt når du kjører elektrisk i form av en bensinmotor og girkasse. Men du trekker jammen også på mange hundre kilo ekstra battericeller i en ren elbil for de få gangene i året du skal dra på langtur. Det er vel nok batteri i en e-Niro med stor batteripakke til 7-8 Niro PHEVs. Begynner man å regne på bilparkens CO2 utslipp som helhet, gir det plutselig litt mer mening å sette 7 PHEVs på veien framfor 1 elbil som ikke har noe utslipp. I alle fall i en overgangsperiode fram til batteri og elbilproduksjonen virkelig får fart; det ser jo ut til å løsne dette tiåret når elbilene blir billigere enn bensin og dieselbiler.

Når alt det er sagt, og selv om jeg kan rasjonalisere og se PHEV'ens fordeler, ville jeg av subjektive årsaker sterkt vurdert å skaffe meg en elektrisk bil i 2021 om jeg måtte finne ny bil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA