Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elhybrider...absolutt bare dritt..eller?

Startet av Roy Aasen, onsdag 19. mai 2021, klokken 13:11

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Miri på fredag 21. mai 2021, klokken 23:31
For klimaet er det derimot best å beholde den gamle bilen, uansett drivstoff. Fordi å produsere ny bil har et voldsomt klimaavtrykk.

Neida, produksjonsutslipp er svært lavt sammenlignet med utslipp under drift. Det er forbrenning av fossilt vi må unngå. Break Even er etter kanskje 15.000 - 30.000 km. Stadig høyere andel fornybar kraft gjør det enda bedre. Legg så til at batteriet kan gjenbrukes etter at det er ferdig i bilen, så blir regnestykket ytterligere bedre. Det er antagelig ikke fair å tillegge alt utslippet fra produksjon av batteriet til bilen.

vinterdekk

Sitat fra: Miri på fredag 21. mai 2021, klokken 23:31
For klimaet er det derimot best å beholde den gamle bilen, uansett drivstoff. Fordi å produsere ny bil har et voldsomt klimaavtrykk. MDG-profilen Rasmus Hansson har skjønt det, han sier han skal beholde dieselpurka til den faller fra hverandre.

Men han sier i tillegg:

«Hovedsaken er ikke hva slags bil du har, men hva du bruker den til. Og hvis man sykler og bruker kollektivtransport så mye man bare kan, så kan man kjøre bil av og til.»

https://www.nettavisen.no/nyheter/rasmus-hansson-skal-kjore-min-gamle-dieselbil-til-den-detter-fra-hverandre/s/12-95-3424120473

Kjører man mindre så forurenser man mindre.. men med elbil kan man kjøre som før uten at det blir så ille.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA