Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elhybrider...absolutt bare dritt..eller?

Startet av Roy Aasen, onsdag 19. mai 2021, klokken 13:11

« forrige - neste »

Roy Aasen

Ifølge denne artikkelen som er linket til, det er forøvrig også min mening.

https://dinside.dagbladet.no/motor/ladbare-hybrider-en-klima-skandale/73778168

Er vel en biltype som passer for de som ikke kjører særlig mye.

elektrolux

Eller til folk som bor i sameie med Omnia ladesystem.  :D

Da trenger de ikke betale dyre ladeabonnement hjemme men kan lade om de kommer over en ladestasjon hos svigers.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

daktari

Nuvel, klima eller lokalmiljø?

Mens jeg venter på ny bil låner jeg en gammel. På all småkjøring går motoren, i alle lyskryss, i all kø. Ingen start/stopp, ingen strøm. Dis3lpartikler og Nox hele tiden.

De jeg kjenner med ladehybrid derinot bruker ikke drivstoff når de bare driver bykjøring. Fyller drivstoff hver 3. Måned. Så for lokalmiljøet er det positivt.
PS avhenger noe av biltype og kjørestil
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Tja, det er litt både og med ladbare hybrider.

Om det er problem med WLTP, noe det utvilsomt er, så bør det forbedres.
WLTP målingene er ikke så gode som de amerikanske EPA tallene.
De oppgir både forbruk med EV modus og hybrid modus.
Og resultatene er både realistiske og oppnåelige.
Man kan da sammenligne forbruket mellom tilsvarende/lignende biler med andre drivverk og gjøre ett opplyst valg.
https://www.fueleconomy.gov/

Om ladehybridene ikke var så godt subsidierte så hadde flere kjøpt mer forurensende hybrid, bensin og dieselbiler. Uten tvil om at ladehybridene gir mindre CO2 reduksjon enn elbil, men de gir flere mulighet til å kjøre elektrisk deler av tiden. Man må også ha i bakhodet at saken som trådstarter lenker til er basert på europeiske forhold og ikke norske hvor elbilen konkurrerer ut alternative drivverk veldig raskt. Timingen med 100% elbil-salg i 2025 kunne vel ikke kommet tidligere vel? Jeg tror ikke det.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

espenri

Dette er veldig avhengig av bruken, men også bilmodellen. Jeg har hatt Outlander PHEV. Å få den til og gå på strøm når det er under 10grader i luften er for spesielt interesserte. Da må man enten skru av hele klimaanlegget, eller man må blåse kaldluft inn i kupeen.

Min samboer gadd aldri fikle med slikt, og kjørte den som hun ville gjort med en hvilken som helst annen bil, da lå den alltid på 0.8-1.2l/m på typisk hverdagskjøring, et par km tur-retur barnehage / butikk etc.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

elektrolux

Sitat fra: espenri på torsdag 20. mai 2021, klokken 09:28
Jeg har hatt Outlander PHEV. Å få den til og gå på strøm når det er under 10grader i luften er for spesielt interesserte. Da må man enten skru av hele klimaanlegget, eller man må blåse kaldluft inn i kupeen.

Akkurat det problemet har vi løsning på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. mai 2021, klokken 10:53
Sitat fra: espenri på torsdag 20. mai 2021, klokken 09:28
Jeg har hatt Outlander PHEV. Å få den til og gå på strøm når det er under 10grader i luften er for spesielt interesserte. Da må man enten skru av hele klimaanlegget, eller man må blåse kaldluft inn i kupeen.

Akkurat det problemet har vi løsning på.

Kunne ikke dette også gjøres ved å trykke raskt på EV knappen når bilen ble startet - og samtidig se til at en eller annen innstilling på varmapparatet var skrudd av. Mener det var noe en kunne gjøre selv for å redusere sansynligheten for at bilen startet opp motoroen.

Ser at Hyundai har samme problemstilling ved sine hybdrider. f.eks Tucson - den er vanskelig å tvinge i ren EV modus pga fabrikkens ønske om å spare slitasje på motor deler - det er visstnok tøft å få en flying start i 50 km/t for motoren om jeg forstår det rett. Sånn sett er hybrider ikke egnet for et kaldt klima - da måtte de i så fall ha en slags motorvarmer som kunne varme opp både batteri og motor før start i kaldt vær. Det kunne de sikkert laget, men blir vel for dyrt å lage slike løsninger om samme bilen skal selges world-wide - ikke alle som bor der det er kaldt.......

espenri

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. mai 2021, klokken 10:53
Akkurat det problemet har vi løsning på.

Alt har en løsning, min var å selge bilen. Installasjon av 3.parts styringsboks burde være helt unødvendig og noe 98% av brukerne ikke ønsker å gjøre.

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. mai 2021, klokken 11:31
Kunne ikke dette også gjøres ved å trykke raskt på EV knappen når bilen ble startet - og samtidig se til at en eller annen innstilling på varmapparatet var skrudd av. Mener det var noe en kunne gjøre selv for å redusere sansynligheten for at bilen startet opp motoroen.

Ikke før på 2017, jeg hadde 2016.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

turfsurf

Argumentet for ladbar hybrid er å kunne kjøre elbil med følgende komfort i hverdagen, og slippe lading på langtur (enten grunnet lange strekk eller kjøring med henger). Hvis man ikke bryr seg så mye om klima og vedlikeholdskostnader etter hvert er jo det ett forståelig valg. F.eks er jo GLE 350de en nydelig bil å kjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

#9
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. mai 2021, klokken 11:31
Ser at Hyundai har samme problemstilling ved sine hybdrider. f.eks Tucson - den er vanskelig å tvinge i ren EV modus pga fabrikkens ønske om å spare slitasje på motor deler - det er visstnok tøft å få en flying start i 50 km/t for motoren om jeg forstår det rett. Sånn sett er hybrider ikke egnet for et kaldt klima - da måtte de i så fall ha en slags motorvarmer som kunne varme opp både batteri og motor før start i kaldt vær. Det kunne de sikkert laget, men blir vel for dyrt å lage slike løsninger om samme bilen skal selges world-wide - ikke alle som bor der det er kaldt.......

Samme utfordring på min Kia Niro på vinteren. Men den gir bedre forbruk hele året enn den mindre Ford Focus 1.0 liter Ecoboost som jeg hadde tidligere. Motoren putrer bare i sitt eget tempo (2000 rpm) uten særlig belastning mens elmotoren driver hjulene ved moderate minusgrader i nærområdet. Det hjelper å lade selv om det psykologisk ikke føles slik når bensinmotoren starter i EV modus. Tucson og Outlander er begge større og tørstere biler dog, det er stort sett på korte turer i vinteren jeg ser over 6.0 l/100km. Ellers varierer det mellom 0 og 5.5 l/100km på enkelt-turer gjennom året (ev og hybrid modus).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

trulst

Problemet med å kjøre på bare eldrift når det er kaldt er vel avhengig av bilmerke, BMW sin X5 45e har ingen problemer med bare eldrift langt ned på gradestokken.

elektrolux

Typisk scenarie med en ladbar hybrid er gjerne kjøring ut fra boligområdet og inn på motorvei.

Tenk det sjokket det er for eksosmotoren å bli vekket til live for umiddelbart å hjelpe til med å aksellerere opp i motorveishastighet. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. mai 2021, klokken 14:19
Typisk scenarie med en ladbar hybrid er gjerne kjøring ut fra boligområdet og inn på motorvei.

Tenk det sjokket det er for eksosmotoren å bli vekket til live for umiddelbart å hjelpe til med å aksellerere opp i motorveishastighet. ::)

Jo - det er et sjokk for motoren.
Men om det er typisk vet jeg nå ikke - mange som aldri, eller svært sjeldent, kjører på motorvei i det daglige.
Så ikke gitt at en trenger kjøre opp i mer enn 50 km/t - men ser problemet med kald motor ja

vinterdekk

Kia/Hyundai skal visstnok ha valgt oppvarming av bensinmotor i begynnelsen av kjøreturen for å redusere slitasje på motoren, men det er nok også fordi de tradisjonelt lager enklere biler. BMW X5 45e koster fra 800K+ og veier 2,5 tonn, i det sjiktet kan man påkoste seg litt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Miri

#14
Hadde politikerne ikke blandet seg inn, så ville hybrid vært det opplagte valget for folk flest i dag: Null utslipp lokalt, null rekkeviddeangst nasjonalt.

For klimaet er det derimot best å beholde den gamle bilen, uansett drivstoff. Fordi å produsere ny bil har et voldsomt klimaavtrykk. MDG-profilen Rasmus Hansson har skjønt det, han sier han skal beholde dieselpurka til den faller fra hverandre.

Når historien skal skrives av kommende generasjoner, vil de nok se tydeligere at hele den politikerdrevne klimaomstillingen har vært en total katastrofe nettopp for klimaet. Den førte til den høyeste utskiftningstakten av biler noensinne, noe som forårsaket topper i klimautslipp verden aldri tidligere hadde vært i nærheten av.

Hvordan kan en politikk som gir økt forbruk, være klima- eller miljøvennlig? Nei, det henger ikke på greip.

Men utgifter for noen, gir inntekter for andre. Og det var kanskje drivkraften?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA