Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX og Tabbert T@B 400 campingvogn

Startet av kodax, onsdag 19. mai 2021, klokken 10:32

« forrige - neste »

kodax

Her er en test med en TM3 LR som trekker en Tabbert T@B 320, der de sier at praktisk rekkevidde synker fra ca 500km til 220km:  https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-tesla-model-3-med-campingvogn/469210
Med samme vogn bak en TMX hadde vel ikke reduksjonen i prosent blitt like stor, da TMX er større og kanskje dermed allerede "pløyer gjennom" mer vind?
Hvordan tror dere reduksjonen hadde blitt med en TMX og den større Tabbert T@B 400?
(Ja, jeg burde nok i hvert fall bytte til en TMX 100, så dette er i hvert fall foreløpig kun en tankelek:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Stig-Arne

Vi trekker Kabe 630 som har en bredde på 250 og vekt på 2000 kg med vår Model X 75

Snittforbruk er ofte på rundt 420 wh/km, noen ganger lavere og noen ganger høyere.
maks hastighet er rundt 80 km/t

Så forbruket er doblet i forhold til kjøring uten vogn. Og en reell rekkevidde på 12-14 mil.

Så en halvering av rekkevidden stemmer nok godt.


THE

Kjørte ca 2300 km fra Vestlandet via Sverige til Horsens i Danmark for et par år siden. TMX100D og ei gammel Kabe Smaragd 540 vogn med 230 cm bredde. Snittforbruk på 380 Wh/km på den turen. Høyeste snittforbruk nedover Sverige med kraftig motvind og 94 km/t på cruisekontroll ble ca. 500 Wh/km over en strekning på ca 11 mil mellom Kungälv og Falkenberg.

T@B 400 er mer aerodynamisk, flere hundre kg. lettere, 5 cm smalere, men noen cm høyere enn min gamle Kabe-vogn. Jeg vil tippe at du havner rundt 350 Wh/km i snittforbruk på norske veier i godkjent campingvogn fart. Da ville jeg maksimalt regnet 15 mil mellom hver hurtiglading med en X75 med lading 10-90%. På mange strekninger kan du lade oftere også, slik at du ikke trenger å lade mer en til ca. 70% som går mye kjappere. Et godt tips vil være å oppgradere til CCS-lading om du ikke har gjort det allerede pga. at det blir mye mer fleksibelt hvor du kan lade. Hvis du er innstilt på litt korte etapper og hyppig lading så tror ikke jeg det vil være noe problem å komme seg rundt i hele Norge med X75 og T@B 400.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

stiAn80

Kjørte mye X75 (med 22") med t@b 400 på kroken i fjor sommer. Fant ut at dersom jeg la inn referanseforbruk på 550 wh/km @ 110 km/h i a Better Routeplanner så stemte dette godt for å planlegge turen.

For min del synes jeg det ble i overkant mye lading. Det hjalp selvfølgelig ikke på med 22" hjul.

Stig-Arne

Sitat fra: stiAn80 på torsdag 20. mai 2021, klokken 09:12
Kjørte mye X75 (med 22") med t@b 400 på kroken i fjor sommer. Fant ut at dersom jeg la inn referanseforbruk på 550 wh/km @ 110 km/h i a Better Routeplanner så stemte dette godt for å planlegge turen.

For min del synes jeg det ble i overkant mye lading. Det hjalp selvfølgelig ikke på med 22" hjul.


Selv bruker jeg å legge inn 470 wh/km som referanse, som igjen blir passelig for min bil og vogn

geear

Ingen tvil om at det går å komme seg rundt i Norge med X75 og vogn, men man skal ha en god dose tålmodighet og/eller ta korte dagsetapper, og velge veier med superladere. Å lade på 50kW lader med henger føles for min del som å se gresset gro.

Stig-Arne

#6
Sitat fra: geear på torsdag 20. mai 2021, klokken 19:40
Ingen tvil om at det går å komme seg rundt i Norge med X75 og vogn, men man skal ha en god dose tålmodighet og/eller ta korte dagsetapper, og velge veier med superladere. Å lade på 50kW lader med henger føles for min del som å se gresset gro.
Akkurat der er folk veldig forskjellig
Vi kjører som regel rundt 30 mil. pr dag. Alt etter hva målet er.
Men snitt på 2 ladinger, lading nr 1 taes som regel ilag med lunsj. Enten i vogna eller på kafe.

Hver kjøre etappe er på rundt 2 timer. Da 60 ofte er snitt farten på norske smale veier. Så da blir det pause på ca 30-45 min, alt etter om det er SuC eller 50 kW. Så ny etappe på 2 timer. Og da har vi kommet oss mellom 25-30 mil på drøye 5 - 5,5 time. Og da er det klart for middag eller geocaching eller lignende.

Når vi kjørte XC70 så var ikke tempoet allverdens høyere da heller.

Men skjønner jo de som liker å travle lengre distanser på kort tid. Å skulle selvfølgelig sett at bilen hadde 100 kWh batteri og ladet med 200 kW. Men når vi kjøpte bil var kompromisset klart, vi står gladelig å lader litt ekstra for de 160 000 kr, 100  kWh kostet den gang. Samt at vi aldri har behov for 100 kWh i det daglige

Så det funker, funker nok ikke for alle, men jeg tror mange langs veiene der ute hadde hatt godt av å roe litt ned og slappe av i blant.

Så vogn og Tesla fungerer. Er mere skeptisk til andre merker som ikke har tilgang til SuC, selv om vi her nord må belage oss mest på 50 kW.
Nå i sommer står Finnmark for tur med vogn

kodax

Det at man har med seg en vogn å henge i mens man lader er jo faktisk et poeng, selv om Elon prøver å gjøre ladeoppholdet mer spiselig med underholdning i bilen, kan det være ok å slange seg litt i vogna også.
Ladeplassene ligger jo sjeldent plassert på de mest spennende stedene, så målet blir i større grad målet når man må lade ofte og holde seg mest til de større veiene, men gøy å høre at det faktisk er mulig...dvs. kanskje ikke helt gøy, for nå kommer jeg til å begynne å leke med tanken på å kjøpe campingvogn, og den nye TMX-en frister jo også, og med kanskje moms over 600K, så blir dette fort dyrt...og hva skal vi egentlig med dette, vi som bruker omtrent alt av fritiden vår på seilbåten og er veldig fornøyd med bilen vi har...galskap:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

#8
Stig-Arne, nettopp, dermed går du i kategorien "god dose tålmodighet" i innlegget mitt. Min er oppbrukt.  :P

kodax, kanskje ikke så stas de gangene du må koble av vogna, og sette i gang å skru ned støttebein og hele pakka. Kan like godt slå leir...  :laugh:

Men for all del, for dagsetapper på for eksempel 25 mil, så er det ikke stort problem med en lang eller to korte ladinger. Irritasjonene blir større når man må koble av, skal rekke noe, eller skal kjøre enda lenger, og ladestoppene blir både fire og fem, og gjerne noe på 50kW.

Stig-Arne

Dagens tur med denne ekvipasjen. Totalvekt på 4800 kg. En del stigning på 6,5 og 11 %

Start på 79% og kom frem med 37%


kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA