Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Styret i TOCN bør byttes

Startet av Trond K, tirsdag 18. mai 2021, klokken 21:33

« forrige - neste »

Trond K

Jeg har skrevet et innlegg til styret i TOCN som de nekter å publisere på sidene sine. Medlemmer i TOCN bør engasjere seg mer ift hva klubben faktisk gjør for dem, hvem som representerer dem og hvordan disse tillitspersonene har tenkt å bruke klubbens etterhvert velfylte konto.
Edit: Etter presset fra meg har de nå lagt ut årsberetning for 2019/20. I desember ifjor hadde de 3,4 mnkr på konto. Hva skal vi gjette på at de har nå? 4,5?
---
Fire spørsmål til Styret i Tesla Owners Club Norway


  • Har TOCN sluttet med Generalforsamling, valg av styre og regnskapsføring?

  • TOCN rår sannsynligvis over betydelige kontoinnskudd og betydelige løpende inntekter. Hva skal disse midlene brukes til?

  • Det foregår en utstrakt sensurering av innleggene på klubbens informasjonskanal – TOCN's Facebookside. Hvem sensureres, hva sensureres, hva slags prosedyrer har man på sensuren og hvem er det som til slutt avgjør hva man får lov å postere?

  • På hvilken måte og når representerer TOCN medlemmenes interesser når det er konflikt mellom medlemmer og Tesla?

Generalforsamling
Det er Covid tider og krevende å gjennomføre fysiske møter. Men hvorfor gjennomføres det ikke en Generalforsamling på annen måte? Det er fullt mulig å få det til. Og hva skjedde i fjor? Jeg finner ikke noe på klubbens sider om verken prosess for Generalforsamling i 2020 eller hvordan styret ble videreført. Jeg finner ikke noe årsregnskap for 2019/2020 heller. Er dette greit? Iht vedtektene skal Generalforsamling avholdes innen 15. juni. Hva skjer med årets? Skal styret sitte på ubestemt tid? Kommer det årsregnskap for de siste to årene ut på hjemmesiden eller er de hemmelige nå? Generelt synes jeg transparensen rundt valg av styremedlemmer er svært dårlig. Jeg skjønner bla. ikke hvilke kriterier valgkomiteen bruker for å foreslå styremedlemmer. Jeg skjønner ikke hva dagens styremedlemmer faktisk gjør og hvorfor de er valgt. Og hvem de er valgt av. Det er i alle fall ikke av meg, for jeg har ikke sett en eneste måte å delta i valg på uten personlig fremmøte. Og det er ikke bare meg som lurer. Til Generalforsamlingen i 2019 fremmet et annet medlem dette forslaget: «Elektronisk forhåndsstemming på generalforsamling». Må si at vedkommende var ganske forutseende i dette forslaget. Vedtaket var: «Styret skal i kommende periode utrede ulike metoder for sikker elektronisk avstemning, samt se på kostnadsbildet. Styret skal deretter fremlegge en innstilling til neste generalforsamling, sommeren 2020». De begrunnet det videre slik: «Det er ønskelig med en debatt for å komme fram til riktige valg og de beste kandidatene for styreverv. Ved å forhåndsstemme får en ikke ta del i denne debatten, og styret mener derfor at forhåndsstemming ikke er bra for demokratiet. Samtidig ønsker vi at medlemmene får en mulighet til å stemme uten å fysisk møte, og vi velger derfor å utrede erfaringer og muligheter for en elektronisk avstemning i forbindelse med videostreaming av generalforsamlingen». Fint det, for sjelden har jeg sett et bedre tidspunkt for et slikt forslag og tilsvarende godt tidspunkt for å gjøre noe med det. Men hva har styret gjort? Jeg har ikke sett noe som tyder på en digital Generalforsamling i år heller.
Når skal det avholdes Generalforsamling med valg av Styre og når skal det publiseres regnskaper for de to siste regnskapsårene?

Klubbens økonomi
TOCN er en liten «pengemaskin». Det kommer inn langt større inntekter enn det forbrukes, og slik har det nå vært i flere år. Jeg finner ingen tall fra klubben etter årsregnskapet for 2018/19, så jeg kan bare gjette hva bankkontoen er nå. I mai 2019 hadde klubben ca 2,5 mnkr i banken mot ca 1,9 mnkr året før. Hva står på konto nå? 3,5 mnkr? 4 mnkr? Hva har styret tenkt å bruke disse midlene til? Jeg kan selv komme med en rekke forslag til mulige tiltak for medlemmene som er langt mer meningsfylte enn å samle pengene på konto, men jeg skal avholde meg fra det her. Men jeg synes det er legitimt å be om at styret i TOCN redegjør for hvordan de tenker ressursene brukt. Generelt synes jeg det er svært vanskelig å forstå hvilke målsettinger klubben har annet enn at de jobber for å skaffe rabatter for Tesla eiere hos diverse leverandører, for å plassere ladebokser og lade adaptere i grisgrendte strøk samt arrangere tilfeldige treff/møter. Hvis det er målsettingene bør kontingenten settes kraftig ned og helst betales delvis tilbake til dagens medlemmer. Hvis ikke, bør Styret faktisk redegjøre for hva de vil med disse midlene.
Hvor mye penger er på konto nå, hva er de løpende inntektene, og hva skal klubben bruke disse midlene til?

Klubbens sensur av FB siden
Facebooksiden til TOCN er klubbens hovedkanal for informasjon til, fra og mellom medlemmene. Alt som skrives må godkjennes av en såkalt «Moderator» før det legges ut. Innlegg blir stoppet og fjernet uten forklaring. Jeg ble klar over dette da jeg la ut et innlegg om at Tesla hadde satt ned prisen kraftig på noen lagerbiler. Innlegget ble fjernet uten forklaring. Da jeg utfordret de på hvorfor ble jeg forklart at prisene på sidene var feil. Feil for hvem? Websidene var Teslas egne og om de hadde gjort en feil i prissettingen var vel ikke det TOCN's ansvar å rette opp i? Bilene ble uansett solgt til averterte priser. TOCN nektet meg også å publisere et innlegg der jeg utfordret beslutningen deres om å avvise det originale innlegget. Jeg har siden opplevd å legge ut helt ordinære innlegg uten at de blir publisert eller at det tar dagesvis før de legges ut. Hvorfor? 14de mai la jeg ut en post om situasjonen på verkstedet på Skøyen. Det ble publisert 17de mai – etter at andre hatt lagt ut bilder av nypyntede biler til nasjonaldagen. Men de bilene var sikkert pyntet fint 14de mai og lagt ut den dagen også? Men jeg la ut en post til 14de mai. Den lød: «Det skal i henhold til vedtektene være Generalforsamling i TOCN innen 15de juni. Hva skjer med den?». Når dette skrives 18de mai er den ikke publisert. Hvorfor ikke?
Denne sensureringen har foregått i årevis, og jeg mener det er helt uholdbart at medlemmene har en administrasjon og et styre som bare fjerner synspunkter og spørsmål rundt sin egen adferd.  På grunn av dette fremmet jeg dette forslaget for Generalforsamlingen i 2019: «Styret må opprette retningslinjer og prosedyrer for håndtering av sosiale medier, herunder moderatorenes rolle». Vedtaket var «Styret skal i kommende periode lage klare retningslinjer og prosedyrer for hvordan administratorer og moderatorer håndterer innlegg på klubbens Facebook-grupper».  Det vedtaket er ikke gjennomført. Hvorfor ikke? Innlegget du nå leser ble postert 18. mai kl. 12:00 på klubbens FB sider. Blir det sluppet gjennom?
Hvilke innlegg blir stoppet, hvorfor, og av hvem?

Hvordan håndterer TOCN konflikter mellom medlemmer og Tesla?
Ett av klubbformålene i vedtektene er å «Fremme medlemmenes interesse ovenfor Tesla og klubbens samarbeidspartnere». Hvordan gjøres det i praksis? Tesla har på lik linje med andre bilfabrikanter av og til konflikter med kundene sine. Men TOCN er påfallende passiv til disse konfliktene, og det utvises svært lite engasjement for medlemmene i viktige prinsipielle saker. En sak har dreid seg om tidligere modellers ombordcomputer som sviktet lenge før de burde. Ja, det var saksinformasjon fra TOCN om problemet, men ingen tydelighet overfor medlemmene om at TOCN arbeidet for at dette skulle være Teslas økonomiske ansvar. Etter at amerikanske myndigheter krevde at Tesla tok det økonomiske ansvaret ble dette gjennomført i Norge også. Frontet TOCN noe økonomisk standpunkt overfor Tesla i det hele tatt? Hvis ja, hvordan ble det kommunisert til medlemmene?
En annen sak er pågående og er prinsipielt interessant. Tesla har strupet ladekapasiteten på tidligere modeller kraftig slik at bilene nå bruker vesentlig lenger tid på å hurtiglade. Dette har Tesla gjort gjennom programvareoppdateringer bileierne i realiteten ikke kan komme unna. Tesla endrer derved på spesifikasjonene til bilene lenge etter at de er kjøpt og markedsfører programvareoppdateringene generelt som at bilene bare blir bedre med årene. Når endringene i bilene er til gunst for forbruker er det jo bare gleden, men hva når de er til ugunst? Etter endringen av hurtigladekapasiteten ble bruksverditapet og det tilhørende pengeverditapet substansielt for eierne. Synes TOCN det er greit? Hva mener egentlig TOCN om at Tesla ensidig endrer bilenes spesifikasjoner negativt, og hva gjør de på vegne av medlemmene sine ift dette?
Forholdet til Tesla er omtalt i årsrapporten for 2017/18. Der heter det bla: «Vi har jobbet hardt for å oppnå et godt samarbeidsmiljø og gjensidig tillit og er nå så heldige å ha god kontakt med ledelsen i Tesla Norge, samt Tesla Inc. ..... Vi ønsker også å poengtere at det er mange års arbeid som er lagt ned i denne type samarbeid for å skape gjensidig tillit. Det kreves dessuten en viss finesse og diplomatiske holdninger for å opprettholde et slikt vennskap og tydelig respekt fra begge parter.» Hva disse tåkedottene av noen ord betyr i praksis er det vanskelig å forstå, for vi vet ikke hvilke konfliktsaker TOCN har vurdert, hva slags konklusjoner de har fattet eller hva de legger i begrepet «vennskap». TOCN sier simpelthen ikke noe om det. Så ved hvilke konflikter og på hvilken måte har TOCN representert sine medlemmer overfor Tesla?

Disse fire spørsmålene bør besvares på en god måte om det skal være tillit mellom styret og medlemmene. Et styre og en administrasjon som ikke evner å levere regnskaper, følge vedtektene eller følge opp egne beslutninger bør generelt sett fratre. Hvis man i tillegg gir så lite informasjon om egne aktiviteter som styret i TOCN gjør bør man fratre snarere fremfor senere. Jeg forventer at Generalforsamlingen avholdes iht vedtektene, at valgkomiteen tar ansvaret for at det blir fremmet forslag om et kompetent og etterrettelig styre og at stemmegivningen tilrettelegges slik at alle medlemmene gis anledning til å stemme.

sjokomelk

Jeg sitter ikke i styret i TOCN, og er kun et vanlig medlem, så jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men det ble holdt et digitalt informasjonsmøte 3. desember 2020 for betalende medlemmer, hvor mesteparten av det du spør om ble tatt opp.
Jeg fikk invitasjonen og linken til dette på e-post 25. november, så jeg skulle tro at du fikk den omtrent på samme tidspunkt.
Linken til infoen du jakter på er her: https://www.tocn.no/2020/11/for-vare-betalende-medlemmer-invitasjon-til-informasjonsmote/ - Men du trenger et passord fra invitasjonsmailen for å lese innholdet i artikkelen.

Opptaket fra møtet ligger derimot ute åpent på YouTube på TOCN sin egen kanal her: https://www.youtube.com/watch?v=VMU9LtWSq4A
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trond K

Pussig nok fikk jeg tilnærmet det samme forsvaret fra styrelederen i TOCN etter at jeg la ut innlegget for «sensur» på TOCNs FB sider. Det er flere ting rundt det argumentet jeg har synspunkter på, men jeg vil heller konsentrere meg om kjernespørsmålet: Hvorfor kunne ikke innlegget mitt bli lagt ut og styrelederen kommet med tilsvar i offentlighet? Det er denne kvelningen av uenighet som gjør at jeg mener styret bør gå.

turfsurf

Sitat fra: Trond K på tirsdag 18. mai 2021, klokken 22:47
Det er denne kvelningen av uenighet som gjør at jeg mener styret bør gå.
Ja, det er en usunn om ikke uvanlig holdning i diverse foreninger. Hvis man ikke kan diskutere det man jobber med, eller i det minste svare på hvorfor det ikke kan diskuteres så bør man revurdere posisjonen sin.

Det er og veldig fort gjort at ett styre jobber for ting som har personlig interesse, spesielt hvis det ikke er klare statutter.

Ikke at jeg skal påstå at TOCN gjør det ene eller det andre her, jeg er ikke veldig aktiv på FB siden. Jeg synes de får til mye bra og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond K

Klart de gjør noe bra også. Primært informasjonsdelingen for min del. Men jeg mener de har ressurser som muliggjør mye mer. De burde være mye mer åpne for innspill og prioriteringer enn de er samt kommunisere bedre hva de gjør og ikke minst hva de ønsker å få til. Noen av mine forslag ville vært:

  • Roger Kolbu bruker sikkert halve dagen på å sensurere og andre halvdelen på besvare spørsmål han har besvart før. De burde prøve å få til en annen plattform for informasjonsdeling enn Facebook for unngå de endeløse repetisjonene av poster samt tidsbruken til RK.

  • TOCN er antagelig de eneste som kunne arrangert en «TESLA dag» der eiere og potensielle eiere kunne møtt Tesla og leverandører som eksvs Bilkomponenter og BeGood. Det kunne TOCN eksvs gjort i kombinasjon med sin egen GF for både markedsføre seg selv, Tesla, og de andre leverandørene. Er helt sikker på at det ville trukket mange entusiaster om de fikk vise frem alt det rare de gjør med bilene sine.

  • TOCN må avklare hvilke konfliktsaker de vil engasjere seg i og på hvilken måte. 85 bilene er det helt påkrevet at de mener noe om mht erstatning til eierne.
    Det er en rekke større og mindre forbrukersaker mot Tesla de burde strukturert i grupper og tydelig hatt råd om. En gjenganger er garanti ift reklamasjon. Et tiltak kunne vært «advokatens time» en gang i måneden live på FB eller evt som en månedlig kronikk.

  • Det er bare et tidsspørsmål før datainnhentingen i bilene blir brukt mot en eier i en sivilsak eller straffesak. Vi har sett antydninger allerede men en dag kommer det en sak der bilens data blir helt sentrale. Vanskelig å planlegge for men verdt å ha tenkt en tanke på forhånd og konkretisert det skriftlig som råd eller posisjon fra klubben.

  • Det er uholdbart at styrelederen ikke jevnlig avgir en liten rapport om status. Kvartalsvis i alle fall. Han er jo bortimot helt stum.

  • Teslaene har et delvis fortjent rykte som upålitelige. I alle fall S og X. Det presser ned bruktverdiene på bilene. I tillegg er det veldig vanskelig å vite alle endringene som er gjort løpende i bilene. Her er det mange tiltak de kunne bidratt med. Både bedre oversikt over hvilke endringer gjennom modellseriene som er gjennomført og hvilke punkter i bilene som er svake og hva de typisk koster å reparere. De kunne også hjulpet med deletilgang og råd til selvhjelp. Masse annet man sikkert kunne lagt inn her også.

  • Det er uholdbart at de ikke tar en posisjon mot å klarlegge hva det vil koste å reparere/bytte batteri på Teslaer utenfor garantiperioden. Og bidra til at det kommer flere reparasjonsmuligheter enn Tesla inn i markedet - eller i alle fall opplyse om det.

Jeg er ikke motivert til å diskutere kvaliteten i forslagene mine. Min kompetanse er ikke perfekt, og det vil være deler av forslagene mine som er lite hensiktsmessige eller kanskje for dyre. Poenget mitt er at TOCN kan gjøre mye mer enn de gjør og burde ha forum for innspill - både positive og negative. Men de må altså slutte med sensuren. Dette styret verken vil eller er i stand til å ta i mot noe som helst av innspill pga mangelen på åpenhet og villighet til å endre seg.

o.b.lix

Du hadde mye punkter som jeg skal prøve å opplyse det jeg vet.

Jeg er et medlem uten annen tilknytning til styret enn at jeg er blitt godt kjent med noen av dem (og mange andre TOCN-medlemmer) gjennom MASSE TOCN-treff opp gjennom årene.

Det som er greien, er at TOCN har kun en ansatt (Roger Kolbu), men alle de andre i TOCN driver dette på fritiden, uten betaling. De har alle et lønnet arbeid, familie og venner som må ha prioritet foran dette.

Men når det er sagt, så gjør TOCN utrolig mye. De har møter med Tesla, både i Norge, Europa og USA, både via Team/telefon, men også personlig oppmøte, ofte som mye som hver uke og måned.

Det er mange problemstillinger TOCN får gehør for og mange de tilsynelatende ikke blir hørt på.

På informasjonssiden har TOCN trykket opp informasjonsskriv som de får lov å dele ut på service-senter, og de pleier delta på store utleveringsdager hos Tesla for å hjelpe nye Tesla-kjøpere med spørsmål.

TOCN arrangerer masse treff både lokalt og sentralt, med bane-kjøring, is-banekjøing, kurs etc.
På noen av treffene er det i samarbeid med leverandører som kurser og viser hva de kan tilby.

Alt dette uten å få betalt.

Om du er misfornøyd med styret er det lett å få lov til å være med å hjelpe, bare ta kontakt med de, og de nok glad for alle som vil overta en del av byrdene. Mange av de som nå er i styret gjorde slike frivillig oppgaver som vanlige medlemmer, så andre medlemmer fikk bli kjent med de og de ble så valgt inn i styret.

For øvrig er facebook er verdens dårligste forum - fordi søkefunksjonen er drittdårlig. De har prøv å lage et bedre forum på  https://forum.tocn.no/ , men alt for mange foretrekker den mer lettvinte FB, og derfor tar FB mesteparten av tiden til Roger. Mye av informasjonen forsvinner på FB. Bruk forum.

Så har corona gjort årsmøter ikke lett å gjennomføre - fordi reglene for hva som er lov endrer seg hele tiden, og planlegging er umulig. Ikke en gang statsministeren forstår reglene.
Men for meg som har vært med på de fleste årsmøtene opp gjennom årene - så ser jeg at det er ikke mange som "gidder" å komme, de fleste fortrekker å bare kjefte på alt som er gjort galt.


Slik er det i de fleste klubber, ikke bare i TOCN er jeg redd.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Trond K

Jeg er enig med deg. Det er aldri svart/hvitt, og at det er mye frivillighet er utvilsomt riktig. Men jeg verken kan eller vil bidra inn i en kultur jeg overhodet ikke vil være en del av. Jeg forventer og forlanger at de aksepterer åpne fora om klubbens og styrets virksomhet. Nå agerer de som de vil sitte der til evig tid. Jeg tenker også at de ville få flere interessenter om de var mer åpne med hva de ønsket hjelp til å oppnå.
Forøvrig lurer jeg på om de i det hele tatt har grunnlag for å signere på fakturaer og fatte beslutninger samt om de sitter i personlig ansvar når de gjør det. De er i brudd med vedtektene, har ikke fullmakter fra en GF og kan ikke skyve Corona foran seg nå - spesielt ikke når GF vedtok i 2019 å tilrettelegge for digital stemmegivning. Men jeg er ikke jurist.
Til slutt - dette er ikke noen liten klubb lenger. Det er en millionbutikk. Det setter andre krav.

automat

Har du vurdert alternativet å melde deg ut av klubben, siden du virker så misfornøyd med hvordan den drives?

Er det verdt å bruke tid og krefter på å krangle med dem?

(Er medlem, men kjenner ingen i styret).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trond K

#8
Ja, selvfølgelig har jeg vurdert å melde meg ut. Men jeg bryr meg og synes flere skal det. Det betyr faktisk litt for Tesla eiere at det er en funksjonsdyktig klubb som ivaretar interessene deres. Og jeg er en Tesla eier. Men erfaringen jeg har personlig og den aktiviteten jeg ser utvist av klubben er at de bryr seg for mye om Tesla og for lite om medlemmene. Det er ikke i medlemmenes interesse å ha et styre som skal være «venn» med Tesla. Klubben skal samarbeide med Tesla der det er hensiktsmessig, men det må være helt stålklart at i eksvs prinsipielle forbrukertvister skal klubben tale medlemmenes sak. Det gjør denne klubben ikke.

automat

Jeg meldte meg ikke inn i TOCN med forventning om at de var en forbrukerorganisasjon som forvalter mine personlige rettigheter ovefor Tesla. Det andre ytterpunktet for slike klubber er at de er en ren fanklubb, som dyrker og beundrer et merke.

Hvilke forventninger kan man ha til TOCN?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 20. mai 2021, klokken 08:28
Jeg meldte meg ikke inn i TOCN med forventning om at de var en forbrukerorganisasjon som forvalter mine personlige rettigheter ovefor Tesla. Det andre ytterpunktet for slike klubber er at de er en ren fanklubb, som dyrker og beundrer et merke.

Hvilke forventninger kan man ha til TOCN?
De bør være ut i fra dette: https://www.tocn.no/vedtekter-tesla-owners-club-norway/

Så kan man ha som mål å få endret på de om man vil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: Trond K på onsdag 19. mai 2021, klokken 23:55
Klubben skal samarbeide med Tesla der det er hensiktsmessig, men det må være helt stålklart at i eksvs prinsipielle forbrukertvister skal klubben tale medlemmenes sak. Det gjør denne klubben ikke.

Se vedtektene:
§ 2 Klubbens formål
1. Arbeide for å samle eiere og entusiaster av Tesla Motors sine kjøretøy.
2. Fremme et godt miljø for medlemmene.
3. Fremme medlemmenes interesse ovenfor Tesla og klubbens samarbeidspartnere.
4. Arbeide for økt interesse og kunnskap om Tesla Motors sine kjøretøy.
5. Arbeide for god trafikkultur og etikette
6. Organisere sosiale arrangement.
7. Jobbe for enklere lading for medlemmer

Der er det 1 av 7 punkt som dekker det du sier.

At Tesla evt ikke er enig når TOCN taler medlemmenes sak, skal ikke TOCN klandres for. Alle medlemmer kan be om få sin sak fremmet. Jeg har to ganger måtte be TOCN om hjelp og i begge tilfeller har Tesla avvist - og begrunnet sitt avslag.

Om du trenger juridisk hjelp, har TOCN forhandlet frem rabattavtale med et advokatfirma. https://www.tocn.no/medlemsfordeler-advokatfirmaet-hammervoll-pind-as/

Så etter min mening er det ikke mye å klandre TOCN for her?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Trond K

For det første er vedtektenes para 1, 2 og 6 så like at et tiltak mot det ene vel nesten alltid vil bli et tiltak mot de to andre. Å måle styret i TOCN på hvor mange av vedtektene de oppfyller og at et treff eksvs over 50% er bra - tja. De bør møte alle og noen er viktigere enn andre. De treffer sikkert OK på 1 og 6, men jeg tror altså man kan få mer ut av en så stor medlemsmasse enn de gjør. Men punkt 2 mener jeg de svikter på. Det blir absolutt ikke noe godt miljø for medlemmene ved å sensurere vekk meninger styret ikke liker. Men det blir sikkert et bedre miljø i styret.
Jeg mener de kan være mye bedre og mer systematiske i punkt 4 - ref neste siste bulletpunkt fra 13:32 i går. Her går det an å fylle inn en enda lengre ønskeliste om man vil. Punkt 5, javel - vet ikke hva de gjør der og punktet er mindre viktig enn de andre. Punkt 7 begynner å gå ut på dato.  Vedtektene kan man vel uansett si er modne for en overhaling?
Styret er bortimot fraværende i punkt 3, og i tillegg mener jeg de prioriterer relasjonene til Tesla foran medlemmenes interesser.

Er man uenig med meg og er fornøyd med hva TOCN gjør anbefaler jeg engasjement for å få ned kontingenten. De trenger ikke å spare penger på våre vegne.

o.b.lix

du mener sikkert §2-1, 2-2 osv.

Men som sagt - vil du bytte styret, er årsmøtet forumet. Årsmøtet kommer. Men Covid19-situasjonen gjør ikke ting like normalt som før.

Så kan du gjerne lese TOCN "code of conduct" som du som medlem har sagt deg enig til å følge.

spesielt vil jeg fremheve under "respekt"
SitatAlles meninger er verdifulle, men når en beslutning er tatt, støtter alle beslutningen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Trond K

Jeg har spurt om når årsmøtet kommer på FB men de vil verken publisere spørsmålet eller besvare det. Styreleder svarte meg privat på mitt offentlige spørsmål at de skulle besvare det etter et styremøte 19de mai.  Kanskje du kan forklare meg hvorfor et spørsmål om når GF skal avholdes ikke kan publiseres på klubbens FB sider? Og hvorfor ikke Styrelederen kan gi det svaret han ga til meg i en kommentar slik at alle kan se det? Hvis det er så enkelt å forklare, så hvorfor ikke bare gi svaret på spørsmålet også? Men posten min ligger altså fremdeles i Facebook  køen - sensurert og ubesvart.

Jeg vet ikke hvilken beslutning du mener jeg skal respektere. Om du mener beslutningen om å utsette GF på ubestemt tid så er ikke det en beslutning styret bare kan fatte selv. Min vurdering er at de agerer uten fullmakt fra GF og mangler legitimitet i alle beslutningene sine.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA