Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulighet for å lade med aggregat uten vanlig jord.

Startet av spaceman, tirsdag 18. mai 2021, klokken 18:43

« forrige - neste »

spaceman

Ser at de i USA bruker en plugg de kan sette inn i den ene kontakten på aggregatet for å få «jord» slik at du f.eks kan få ladet elbilen fra et aggregat hvis man skulle trenge det en gang. Spørsmålet mitt er om det finnes et sted som selger en slik plugg vi kan bruke for aggregat her i Norge også? Her er en link til en side som selger en slik plugg jeg snakker om.

https://www.microair.net/products/generator-bonding-plug?variant=12272654155860

Hvis det ikke selges, er det mulig å lage en selv?

TB

Slik jeg tolker beskrivelsen kobles nøytral og jord sammen med denne pluggen?

Å gjøre det på schuko vil ikke være så smart, da pluggen kan vendes, så du kjenner ikke hvor nøytral er. Da vil du kortslutte ene fasen mot jord om pluggen står feil vei.

For IT nett vil du uansett kortslutte ene fasen mot jord.

Om elbil må lades fra aggregat må en velge en annen / bedre løsning enn en slik plugg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Marius Kotsbak

Noe sier meg at den pluggen der jukser unna skikkelig jording. Er det faktisk problem å lade fra aggregat da? Mulig man burde koble til et jordingsspyd til det.

Uansett, det blir vel fort billigere å lade en ekstra gang på huriglader om det er et alternativ?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ok67

Utan at eg skal vere skråsikker, men er ikkje det tatt ut jord i stikken på aggregatet?
I så fall vill eg tippe det er tatt ut som midtpunktet på generatorviklinga.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

spaceman

Takk for svar. Skjønner nå at denne pluggen ikke egner seg i schuko format da den ikke kan vendes.
Regner med at jordingsspyd blir den letteste løsningen.

Trekkoppbil

#5
Har du en europeisk EVSE, så vil jeg tippe at den fungerer uten jord, men hvis aggregatet ditt er på 110V, så er det mulig du trenger amerikansk  EVSE.
EVSEr i Europa sjekker ikke spenning mot jord, og hvis man importerer amerikansk EVSE, så er det vanlig å bygge om boksen, så man fjerner sjekk av jordledning, for at  kabelen skal fungere på TN.

Amerikanske EVSer sjekker jordforbindelsen.
Nivå 2 lading: Lader du med 240V splitfase, skal det være 120V mellom hver pol og jord, og her sjekker EVSE for jordfeil.
Nivå 1 lading: For 110-120V, så blir den ene polen på nivå med jord.

Maxwell_400

Det er egentlig ganske enkelt, du tar ut de to fasene fra generatoren og lager en jord fra den ene fasen, mye likt som et TN nett fungerer.

Men obs! det betyr at jord på generatoren og jord på bilen ikke blir det samme! Det kan være risikabelt å ta på generator og bil samtidig men det er avhengig av bil og generator.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Marius Kotsbak

Forstår ikke dette problemet (er det kun teoretisk?). Aggregatet bør jo ha en tilkobling til ekstern jord. Det er jo denne (isolert fra fasene) den burde gi på jord i stikkontakten ut (om den er laget for IT-nett).

Se f.eks. https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9641704980510.pdf (søk etter "Jordanslutning").
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA