Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken rekkevidde får du?

Startet av Roy Aasen, tirsdag 18. mai 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

TJV

Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. august 2021, klokken 16:12
Sitat fra: TJV på fredag 06. august 2021, klokken 15:41
Vi som bor på Vestlandet er ikke bortskjemt med motorvei som har høy hastighet. Her i Norges andre største by er høyeste fartsgrense 80km/t, og visst jeg ikke husker feil må man passere Stavanger sørover og godt østpå før man ser 90-skiltet eller høyere. Når jeg nylig kjørte fra Bergen mot Oslo endte vel snittfarten på 62km/t mener jeg å huske. Ofte litt veiarbeid, bobiler, et stopp eller to som drar gjennomsnittsfarten godt ned.
Dette er et litt merkelig fenomen, jeg blir aldri så mye forbikjørt som på Vestlandet. Det virker ikke som fartsgrensen er 80 der

Prøver du å hinte til at du er en av de som ikke har gjennomsnittsfart på 60 men toppfart her vestpå? Haha, just kidding 😉
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Counterpointer

Sitat fra: TJV på fredag 06. august 2021, klokken 17:33
Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. august 2021, klokken 16:12
Sitat fra: TJV på fredag 06. august 2021, klokken 15:41
Vi som bor på Vestlandet er ikke bortskjemt med motorvei som har høy hastighet. Her i Norges andre største by er høyeste fartsgrense 80km/t, og visst jeg ikke husker feil må man passere Stavanger sørover og godt østpå før man ser 90-skiltet eller høyere. Når jeg nylig kjørte fra Bergen mot Oslo endte vel snittfarten på 62km/t mener jeg å huske. Ofte litt veiarbeid, bobiler, et stopp eller to som drar gjennomsnittsfarten godt ned.
Dette er et litt merkelig fenomen, jeg blir aldri så mye forbikjørt som på Vestlandet. Det virker ikke som fartsgrensen er 80 der

Prøver du å hinte til at du er en av de som ikke har gjennomsnittsfart på 60 men toppfart her vestpå? Haha, just kidding
Halve slekta kjører TV eller UR registrerte biler og det virker som de alltid skal rekke ferga......

Dieselgubben

Erfaringer fra Norges og Sverige ferie.

I Nord-Norge og sommertemp på 8-12 grader la forbruket seg på 1,6 kwh per mil. Sommertrafikk og kanskje 70 kmt snitt. Ingen problem med å få ladet på 50 kwh ladere.

Med planlegging, kan man også kjøre i Nord-Sverige og Finland. I 100 og 110 kmt veier, blant annet E4, kom snittfatten på øvre nittitallet. 20 grader, tørre veier og 4 stk i bilen med bagasje. Forbruk  ca 1,8 kwh per mil. Kjørte pent, men 5-10 kmt over fartsgrense. På strekning på 70 mil, klarte jeg meg med en lading til 90 prosent på 50 kwh lader. Det ble rett over en time pause. For meg så det ut som om bilen ladet på 45-50 kwh også mellom 80 og 90 SOC. Startet med fulladet batteri. Siste strekk i Norge, 15 mil og med 13 grader temp med lavere snittfart.

Godt fornøyd med bilen etter 200+ mil i sommer. Veldig lite slitsom og godt lydisolert. Skal jeg trekke for noe, er det litt plagsomt med auto steer funksjonen på dårlig merkede veier. Men den kan vel skrus av? Valgte likevel å ha den på pga sikkerhet.

Har også kjørt Gardermoen-Kristiansand med fossilbil i sommer. Tviler sterkt på at man klarer snitt over 100 kmt selv om det er gode veier pga sommertrafikk og veiarbeid hvis man skal kjøre noen mil. Og en del å spare med å seile bak andre biler i tett trafikk. Med adaptiv cruise ligger jeg nok litt nærmere enn 3 sek, men systemene i Id4 er såpass bra så det er ikke snakk om å kjøre i ræva på noen.

Min erfaring er at bilen fungerer godt til feriebruk i norden. Kunne sikkert spart 1 time på 70 mil med fossil, men lever godt med pause i feriemodus.


daktari

Model 3 og S vil alltid slå ID.4 i forbrukstest. Men jeg er mer usikker på Y. Vil Y virkelig være mer effektiv enn ID.4 eller, ganske lik? Jeg tipper marginal forskjell. Y har ikke samme aero-fordel som 3ern.

Uansett får Y litt større batteri enn ID.4, men ingen toppbuffer som igjen gir noe tregere lading siste prosentene. 
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nosi1202

Sitat fra: hELgenen på fredag 06. august 2021, klokken 11:33
Hvor mange km kjører man i 110 ++ ?
Og så veldig mange km i 110 sonen  i Norge får vel de færreste i året

12 mil for min del til hytta nå. Nærmere 20 mil når veien er helt ferdig. Det er en tur vi tar flere helger i måneden.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

igniztion

Det er utrolig lite vits å sammenligne forbruket mellom en sedan og en mer høyreist modell. Sedaener vil vel alltid ha en aero-fordel i høyere hastigheter.

Om jeg kunne løst mitt behov med en Model 3 eller Model S, hadde jeg kjøpt en for lenge siden.

ID.4 har mer enn god nok rekkevidde for å dekke vårt behov. Kjører fint Kristiansand - Østlandet uten å lade med takboks på taket og uten å ligge som bremsekloss i 110-sonen. Kunne også fint kjørt Kristiansand - Bergen i sommer uten å lade, men med unger og bikkje blir det mange stopp på veien uansett og da kan man jo like godt plugge inn bilen når man først må stoppe.

Brukte 74 kWh på turen til Bergen, med 4 personer, hund og bagasje for en ukes tur (en del av det i takboksen). Turen var på 493km i en 1st Max med alt på Comfort, 21C på klima, AC på og 21" sommerdekk.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Roy Aasen

Autobahn.  (her har jeg også vært oppe i over 23 kwh/100km over 20 mil)


Langtid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA