Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken rekkevidde får du?

Startet av Roy Aasen, tirsdag 18. mai 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

TJV

Dønn enig. Er primært plassen og hengerfeste vi setter mest pris på.
Ungene liker plass, panoramatak og ambientebelysning. Hadde valgmuligheten vært der hadde vi valgt en mellomting mellom batteripakkene, trenger veldig sjelden rekkevidden på største utgave.
Men men, når er det bare å nyte biltur og forhåpentligvis massasje i setene. Det ble ikke testet ut før vi kjøpte 🤦, så litt spent på det også.
Beklager litt avsporing, skal prøve å forholde meg til temaet i tråden.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. juni 2021, klokken 22:24
Kan godt være ID4 går lenger enn S75D.
Vil tro ID.4 RWD har flere mil å gå på over S75D ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Meld tilbake hvordan det går! Et tips hvis tempen er rundt 20 er å skru av AC, men meldt steike varmt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Limodriver

Det blir spennende å høre resultatet.

Jeg er «allergisk» mot hurtiglading da det enten er andre som står i kø foran eller at det overhodet ikke passer å stoppe pga tidsnød eller vil komme til destinasjon. Derfor er rekkevidde veldig viktig og at oppgitt rekkevidde er reell. Mottoet mitt er at elbiler kun skal lades hjemme eller på destinasjonen.

Min erfaring med oppgitt WLTP rekkevidde er at en klarer å oppnå denne dersom en holder seg til fartsgrensen. Jeg har kjørt over fjelloverganger ved rundt 0 grader med slaps/regn og oppnådd WLTP. Noen ganske få km over fartsgrensen spiser godt av rekkevidden.

golo

Har nettopp kjørt 1600 km fra Oslo til Nord-Norge. 2 voksne og 1 unge, fullpakket bagasjerom. Forbruk på 15,7 kWh/100km. Temperature på 10-24 grader. Bruket enten A/C eller oppvarming det meste av turen. Lading var ikke noe problem og jeg tror ikke vi hadde brukt særlig kortere tid med fossilbil. Man må uansett ta mange pauser når man har unger i bilen.

Olemann

#35
Fine forbrukstall i dag; kjørte fra Hemsedal til Sandvika.  Rett nok vinnes høydemeter, men forbruk på denne turen på litt over 18 mil ble 11.4 kW/10 mil.
Fulgte trafikken, noen forbikjøringer, 19-20 grader inne, 13-23 grader ute. AC hele tiden. 2 voksne, litt bagasje. Varme i sete på. Tørr vei, luft 10% over anbefalt. 20" VW standardfelg.

Forbruket ville vært enda bedre om vi ikke hadde måttet stå stille i over 10 minutter pga. asfaltering 3 steder. (Gir også lavere snitthastighet selvsagt).

Skulle gi en rekkevidde på 68 mil, ikke så galt det.

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jambo

Sitat fra: LMOR på torsdag 01. juli 2021, klokken 06:31
Hva betyr 25 kWh/100km over streken?
Kan det være nåværende forbruk? I motsetning til forbrukstallet under streken, er det ikke et gjennomsnittstegn på symbolet.

Olemann


Limodriver

Imponerende forbruk selv med vunnede høydemeter.

Forbruket kunne sikkert blitt enda litt bedre dersom en enten hadde brukt varme i setene eller AC ???

Olemann

Sitat fra: Limodriver på torsdag 01. juli 2021, klokken 12:00
Imponerende forbruk selv med vunnede høydemeter.

Forbruket kunne sikkert blitt enda litt bedre dersom en enten hadde brukt varme i setene eller AC ???

Ja, det kan hende, neppe store forskjellen, varmen som ble kastet ut kom nok stort sett fra sol og varm luft, og ikke fra setene.

Uten drøyt 10 minutter stillestående kø (asfaltering 3 steder) hadde det nok blitt enda bedre.

SveinJ

Sitat fra: Olemann på torsdag 01. juli 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Limodriver på torsdag 01. juli 2021, klokken 12:00
Imponerende forbruk selv med vunnede høydemeter.

Forbruket kunne sikkert blitt enda litt bedre dersom en enten hadde brukt varme i setene eller AC ???

Ja, det kan hende, neppe store forskjellen, varmen som ble kastet ut kom nok stort sett fra sol og varm luft, og ikke fra setene.

Uten drøyt 10 minutter stillestående kø (asfaltering 3 steder) hadde det nok blitt enda bedre.

Mest interessant er det hva som vises under «Langtids».
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Limodriver

Jeg tror nok ikke forbruket hadde blitt forskjellig uten bruk av varmeseter. Det var sikkert en frossen kone som ønsket å grilles bak når det er så kaldt i bilen... Koner vil alltid være koner...

Langtidsforbruket er interessant til en viss grad, men her inkluderes også venting i bilen med klimaanlegget i drift osv. Med en elbil stopper en ikke "motoren" for å spare drivstoff på samme måte som med fossilbil osv.

Slik sett gir langtidsforbruket en inidikasjon på generelt forbruk, men forbruket målt langtur gir for meg en bedre indikasjon på rekkevidden som er oppnåelig og derfor også for å unngå ladestopp om det er mulig.

Olemann

#43
Langtidsforbruk er uinteressant. Det er jo pr def. umulig å definere premissene for dette, ettersom forbruket er summen av en rekke enkeltturer.  Som selvsagt er ulike for alle brukere.

Det interessante er forbruk under kontrollerte forhold, da bør en oppgi alle relevante parametere, noe en del slurver med. 

Har nå kjørt bilen så lenge at jeg har observert at rekkevidden er rimelig lik min tidligere eNiro.  Bedre på motorvei og dårligere på korte byturer.  Diff i forbruk på 20% kompenseres av batteri som er 20% større.

Avhengig av situasjonen/forholdene er rekkevidden mellom 28 og 68 mil.  Fornøyd med det. Noen vil sikkert mene at det er noe upresist, men sånn er det. :D

Trond.m

Sitat fra: Olemann på fredag 02. juli 2021, klokken 11:40
Langtidsforbruk er uinteressant. Det er jo pr def. umulig å definere premissene for dette, ettersom forbruket er summen av en rekke enkeltturer.
Synes ikke det er helt uinteressant. Har nå kjørt 1350 km med min id.4. på 2 1/2 uke. Stort sett feriekjøring med tørre veier og sommertemperatur. Forbruk 15,0 som tilsier snitt på 51 mil rekkevidde. Da kan jeg konkludere med at oppgitt rekkevidde på 496 km er oppnåelig under optimale forhold. Dessuten sier det en del om økonomien. Kan regne ca 2 kr/mil med en miks av hjemmelading og ionity, samtidig som jeg har spart noe hundrelapper på bomvei og ferge 👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA