Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkslitasje opptil 30 prosent mer på elbiler?

Startet av Jambo, mandag 17. mai 2021, klokken 23:03

« forrige - neste »

Jambo

https://www.tu.no/artikler/miljoproblemet-elbileierne-ikke-snakker-om/510191

"Miljøproblemet elbileierne ikke snakker om": Nok en artikkel om elbiler med clickbait-overskrift som kunne vært skrevet av en dieselfan fra "Livets harde skole". Dersom man faktisk leser artikkelen, virker konklusjonen å være at økt slitasje kun forekommer der man har en tung elbil med kraftig akselerasjon og sjåføren ikke kjører fint, altså f.eks. akselererer hardt, gjerne fra stillestående.

Hva slags dekkslitasje har man dersom man kjører fint da? Hvor mange sesonger holder et sett dekk med vanlig kjøring på elbil?

elektrolux

Hvor mange kjøper batterikjøretøy som veier under 1200 kg vs over?

Hvor mange tenker dekkslitasje ved kjøp av kjøretøy?

Selv lot jeg være å kjøpe en Renault Alpine A310 tidlig på 90 tallet grunnet behov for kostbare dekk, og selv nå er dette min største bekymring når det kommer til Monotraceren som er kjent for god appetitt på kostbare dekk

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marius Kotsbak

Ikke merket noe til dette med Leafene ennå, men kjører ikke så mye og den har litt avdempet akselerasjon og ikke blant de tyngste elbilene (selv om 62kWh er ganske tung). Stemmer med erfaringene i artikkelen også.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

bmw2002

I-Pace sliter veldig lite dekk, i3 sliter derimot mye. Opplever at I-Pace er ganske forsiktig i akselerasjon de første meterne, mulig dette er årsaken.

THE

Har vel aldri fått så mange km ut av et dekksett som jeg gjør med TMX, bortsett fra at de originale Michelindekkene som ble levert på bilen var veldig lite slitesterke. Uansett blir det sikkert mer dekkslitasje i vekt fra en TMX med 255R20 og 275R20 dekk enn med bilene jeg har hatt tidligere med med 205R16 og 225R17. Større omkrets og mye breiere dekk medfører nødvendigvis at det slites av mer gummi per mm. man sliter ned mønsteret.

Om det er mer dekkslitasje på en TMX enn på en BMW X5, Volvo XC90 eller Audi Q7 er jeg derimot mer usikker på. Man må neste sammenligne eple mot eple. Hvis man sammenligner dekkslitasje på en Toyota Yaris med en TMX så gir ikke det så mye nyttig informasjon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jalla

Det er ganske imponerende at flere her tilsynelatende mener å vite mer om dette teamet enn hva de store produsentene av dekk gjør. Sitat fra artikkelen den linkes til:

Dekkprodusenten Goodyear har forsket på temaet, og funnet at elbiler sliter inntil 30 prosent raskere på dekkene enn det konvensjonelle biler gjør. Også Pirelli har kommet frem til samme konklusjon – og samme tall. De viktigste årsakene er elbilenes høye vekt, på grunn av batteripakken, og at elmotorene leverer et høyt moment helt fra start.

automat

Sitat fra: Jalla på torsdag 20. mai 2021, klokken 12:36
Det er ganske imponerende at flere her tilsynelatende mener å vite mer om dette teamet enn hva de store produsentene av dekk gjør. Sitat fra artikkelen den linkes til:

Dekkprodusenten Goodyear har forsket på temaet, og funnet at elbiler sliter inntil 30 prosent raskere på dekkene enn det konvensjonelle biler gjør. Også Pirelli har kommet frem til samme konklusjon – og samme tall. De viktigste årsakene er elbilenes høye vekt, på grunn av batteripakken, og at elmotorene leverer et høyt moment helt fra start.
Men hvor er motsetningen? De som opplever lav dekkslitasje er vel de som kjører pent og pyntelig. Uten å utnytte det høye momentet fra start. Dette kan jo kontrolleres 100% av sjåføren.

Høy vekt er det selvsagt ikke lett å gjøre noe med, men det spørs om ikke utnyttelse av det høye momentet er viktigste faktor her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Min lille Zoe veier omtrent det samme som Focusen min og har omtrent halvparten så mange hestekrefter, men likevel klarte den å slite ut vinterdekkene foran på 2 sesonger mens Focusen ikke sliter på dekkene i det hele tatt. Dekkene var også skeivslitt, så jeg trodde kanskje det var noe galt og fikk tatt en firehjulskontroll, men alt var innenfor kravene og det var heller ingen slitte foringer o.l.. Bakdekkene så forøvrig fine ut i fjor høst, så de ble satt foran nå sist vinter, og nå er også disse slitt ned til slitasjemerket og må byttes til vinteren. Det er vel noen biler som er satt opp med en hjulstilling som sliter ekstra på dekkene uten at det er noe galt, og Zoe er tydeligvis en av de.

Det kan kanskje også ha noe med dekkene og gummiblandingen å gjøre? Originaldekkene var Blizzak, men jeg ble anbefalt Continental av en mekaniker på Motorforum da jeg tok kontrollen, så fra vinteren blir det VikingContact7 (som jeg også har hatt på Focusen i flere år og er kjempefornøyd med), så får jeg se om de holder lengre.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jalla på torsdag 20. mai 2021, klokken 12:36
Det er ganske imponerende at flere her tilsynelatende mener å vite mer om dette teamet enn hva de store produsentene av dekk gjør. Sitat fra artikkelen den linkes til:

Dekkprodusenten Goodyear har forsket på temaet, og funnet at elbiler sliter inntil 30 prosent raskere på dekkene enn det konvensjonelle biler gjør. Også Pirelli har kommet frem til samme konklusjon – og samme tall. De viktigste årsakene er elbilenes høye vekt, på grunn av batteripakken, og at elmotorene leverer et høyt moment helt fra start.

Dert hjelper ikke med forskning på et felt som bare undesøkelser av faktiske biler og deres bruk over fem år, gir svar på. At hard akserasjon og tunge biler gir mer dekkslitasje, behøves ikke forskning for å konstatere! Så skivebom på Jalla!

Svein_H

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 20. mai 2021, klokken 14:58
Sitat fra: Jalla på torsdag 20. mai 2021, klokken 12:36
Det er ganske imponerende at flere her tilsynelatende mener å vite mer om dette teamet enn hva de store produsentene av dekk gjør. Sitat fra artikkelen den linkes til:

Dekkprodusenten Goodyear har forsket på temaet, og funnet at elbiler sliter inntil 30 prosent raskere på dekkene enn det konvensjonelle biler gjør. Også Pirelli har kommet frem til samme konklusjon – og samme tall. De viktigste årsakene er elbilenes høye vekt, på grunn av batteripakken, og at elmotorene leverer et høyt moment helt fra start.

Dert hjelper ikke med forskning på et felt som bare undesøkelser av faktiske biler og deres bruk over fem år, gir svar på. At hard akserasjon og tunge biler gir mer dekkslitasje, behøves ikke forskning for å konstatere! Så skivebom på Jalla!

Har du lest artikkelen det linkes til? Muligens litt bråkjekt å erklære skivebom på grunnlag av et kort sitat, men du er kanskje en av de som vet bedre enn forskerne. Imøteser din egen doktorgradsavhandling på emnet, det kan bli gledelig lesning.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Tellus

Vekt alene gir ikke dekkslitasje. Vekt dividert på dekkarealet som er i kontakt med bakken er den avgjørende faktor. I tillegg kommer selvfølgelig momentet fra dekkene mot bakken igjen dividert på arealet de dekkene som er relevante.

Med andre ord. Lettest mulig bil med bredest mulig dekk. 4 hjuls trekk er bedre enn trekk på kun to hjul da du fordeler momentet under akselerasjon på fire i stedet for to dekk. Samme fordeler for firehjulsdrift under regenerering selvfølgelig.

BMW I3 trekker kun på en aksling og har veldig smale dekk. Ikke rart det slites dekk der.

Ketill Jacobsen

#11
Sitat fra: Svein_H på torsdag 20. mai 2021, klokken 19:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 20. mai 2021, klokken 14:58
Sitat fra: Jalla på torsdag 20. mai 2021, klokken 12:36
Det er ganske imponerende at flere her tilsynelatende mener å vite mer om dette teamet enn hva de store produsentene av dekk gjør. Sitat fra artikkelen den linkes til:

Dekkprodusenten Goodyear har forsket på temaet, og funnet at elbiler sliter inntil 30 prosent raskere på dekkene enn det konvensjonelle biler gjør. Også Pirelli har kommet frem til samme konklusjon – og samme tall. De viktigste årsakene er elbilenes høye vekt, på grunn av batteripakken, og at elmotorene leverer et høyt moment helt fra start.

Det hjelper ikke med forskning på et felt som bare undesøkelser av faktiske biler og deres bruk over fem år, gir svar på. At hard akserasjon og tunge biler gir mer dekkslitasje, behøves ikke forskning for å konstatere! Så skivebom på Jalla!

Har du lest artikkelen det linkes til? Muligens litt bråkjekt å erklære skivebom på grunnlag av et kort sitat, men du er kanskje en av de som vet bedre enn forskerne. Imøteser din egen doktorgradsavhandling på emnet, det kan bli gledelig lesning.

Jeg bare påpeker at en ikke kan ad teori og forsøk finne ut av hvordan folk i det virkelige liv bruker sine biler enten det er elbiler er fossilbiler. Jeg formulerte meg kanskje litt uklart eller du har kanskje gjort deg opp en mening på forhånd?

THE

Sitat fra: Svein_H på torsdag 20. mai 2021, klokken 13:50
Min lille Zoe veier omtrent det samme som Focusen min og har omtrent halvparten så mange hestekrefter, men likevel klarte den å slite ut vinterdekkene foran på 2 sesonger mens Focusen ikke sliter på dekkene i det hele tatt. Dekkene var også skeivslitt, så jeg trodde kanskje det var noe galt og fikk tatt en firehjulskontroll, men alt var innenfor kravene og det var heller ingen slitte foringer o.l.. Bakdekkene så forøvrig fine ut i fjor høst, så de ble satt foran nå sist vinter, og nå er også disse slitt ned til slitasjemerket og må byttes til vinteren. Det er vel noen biler som er satt opp med en hjulstilling som sliter ekstra på dekkene uten at det er noe galt, og Zoe er tydeligvis en av de.


Min Zoe solgte jeg med det første dekksettet både på vinter- og sommerhjul. Bilen hadde gått 3 somrer og 2 vintrer, totalt 62000 km. Sommerhjulene holdt nok minst en sesong til (ca 12-13000 km), og vinterhjul kanskje to vintre (ca 20-25000 km) før dekkene måtte byttes. Kjørte på originale sommerdekk i 16" levert med bilen og 15" Goodyear vinterdekk. Ingen skjevslitasje på noen av dekkene, og heller ikke unormalt stor differanse på dekkslitasje på fram- og bakhjul. Totalt ville nok både sommerdekk og vinterdekk klare mellom 40- og 50000 km på et dekksett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

02jan

Kjørte bilen 4 å år og 100.000 km før jeg byttet sommerhjul på min BMW i3, pga alder. Likt slitt foran og bak. Ingen mulighet for rotering pga 155 foran og 175 bak.
Kunne kjørt ut 5.sesong da det var igjen 3mm.
Anslår ca 60.000 km på sommerdekk og da 40.000 km på vinterdekk.

Vinterdekkene hold også 5 sesonger Byttet etter 4).

Byttet sommer dekk på min Passat 1.8 ton vekt 70.000 km 5 år, 4 mm dekkmønster, bytte pga alder.

Uten å være forsker vil jeg anta at faktorer som kjørestil , vekt og motorkraft hR betydning for dekk slitasje.

Nei jeg er ingen sinke i trafikken, men ser ofte biler (også el) presse bil  ut av rundkjøringer hvor jeg rolig ta de igjen hvor mange ikke klarer å holde fartsgrensen , dvs holde farten oppe uten bremsing og gassing inn og ut av kurve.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

engolf

Att tyngden och antal hk kan inverka på däckslitage är ju ganska uppenbart.
Men en kunnig person jag snackade med påstod att det är oftast bilens foringar som flexar allt för mycket under belastning/regenerering, vilket påverkar geometrin av hjulens positition, och det är det som sliter ut däcken i förtid. Och det är oftast därför allt ser bra ut vid kontroll av hjulinställning, men bilen ändå sliter ut däcken snett (oftast mest i ytterkant).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA