Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktbil til 40+40km pendling på motorvei 110km/t?

Startet av EW-86, søndag 16. mai 2021, klokken 21:42

« forrige - neste »

EW-86

Hei, kloke elbilhoder. Er grønn på feltet, og har googlet meg rimelig blå. Også ved å lese cirka 140 tråder på dette forumet.

Vurderer å bytte til elbil for pendling. Det er 40 km hver vei, altså 80 km til sammen. Det aller meste av turen er på motorvei 110 km/t. Har trolig anlegg for rekkeviddeangst, så det viktigste er å være helt trygg på at det holder til bruket. Må også ha litt igjen til småkjøring etter jobb.

Det blir en nr 2 bil. Må ha plass til to barn i baksetet, men ikke behov for stor plass ellers. Bilen skal lades mest mulig hjemme. Noe lademulighet på jobb er det også, men fjerner det fra regnestykket.

Budsjett på noe over 200 000 kr, men går gjerne billigere om det dekker behovet. ACC er ønskelig. Tenker brukt, men med litt nybilgaranti igjen.

Hvilke alternativer bør vi vurdere? Takker på forhånd til alle som gidder å tipse!

Daniel_0007

Leaf 40 eller mg zs burde nok dekke behovet, mulig bmw i3 og men aner ikke hvor trang den er i baksetet
Model 3 2019 LR Rwd

OleBrum2


Det kan være greit å ikke bruke mer penger enn det som dekker behovet. Spesielt med rivende teknologisk utvikling.

Forslag er at du bruker rundt 110 000 kr på en sent registrert 2017 30 kwh Nissan Leaf. Gjerne toppversjon med skinn for enkel rengjøring med barn. Da har du garanti i ca 1.5 år, og ca 190 km rekkevidde, det du trenger 80. 110 km slingringsmonn på småturer og vintertap.

Du har også en bil med et ganske bra bagasjerom, grei plass i baksete til barn, helt driftssikker og lett å kjøre. Hakket bedre enn e-golf. De 90 000 du sparer bruker du til noe fornuftig eller setter av til et nytt bilkjøp om 2-3 år.


Carl Anton Stenling

#3
30 kWh Leaf blir kanskje litt i underkant om vinteren. Spesielt hvis oppvarming midtveis kommer i tillegg til 40 + 40 km. 110 km/t drar mye strøm. Anbefaler minimum 40 kWh Leaf eller f.eks. Ioniq.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 16. mai 2021, klokken 23:13


Forslag er at du bruker rundt 110 000 kr på en sent registrert 2017 30 kwh Nissan Leaf. Gjerne toppversjon med skinn for enkel rengjøring med barn. Da har du garanti i ca 1.5 år, og ca 190 km rekkevidde, det du trenger 80. 110 km slingringsmonn på småturer og vintertap.


30kWh Leaf har ikke 190km rekkevidde i 110km/t (reel fart) på motorveien.

Motorveihastigheter knuser rekkevidde. Sørg for å ha rikelig margin i forhold til oppgitt rekkevidde
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Edison

Eg hadde omtrent same behov som deg, men 60+ 60 km på landeveg. Prøvde Leaf 40, MG, og vurderte opp mot ny Mazda MX-30. Landa på Ioniq 28 kWh 2019-modell til rett over 200 000. ACC fungerer veldig bra på den, og 110 km/h stel ikkje veldig mykje rekkevidde. God plass i baksetet. Ubegrensa km på garantien i fem år.

For 230-240k får du nok ein fint brukt MG ZS 2020-modell. Den har litt betre rekkevidde (kanskje ikkje på motorveg), større plass og lengre garanti. Ikkje fullt så god å køyre.

For ca. 280k får du ny Mazda MX-30. Best å køyre, men den har litt upraktiske bakdører. Samtidig nærmar du deg Citroen e-C4 i pris. Ca. 300k med litt rabatt (F.eks 8 % med Akademiker-medlemsskap) Der får du ein ganske romslig kupe, 35 mil wltp-rekkevidde og høg komfort.

Golf 35 kWh er eit anna alternativ som eg sjølv gjekk vekk frå grunna høge bruktprisar i fjor. Den er kanskje lettare å få tak i ned mot 200k no. ACC, gode skinnseter og føles meir moderne enn Ioniq.

Sjølv endte eg altså med Ioniq, mykje grunna lågt forbruk, veldig rask hurtiglading, god ACC, grei plass og brukbar pris.

turfsurf

I3 94 eller 120Ah med sportspakke. Evt i3S. Bekymringsfri pendlerbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Ofte er det sånn, at om man kan lade på jobb, så kan man klare seg med en bil til en brøkdel av prisen.

Svein_H

Om man ser bort fra ACC vil en brukt Zoe gi mye for pengene, men det er vel omtrent som å banne i kjerka her inne.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 18. mai 2021, klokken 19:01
Om man ser bort fra ACC vil en brukt Zoe gi mye for pengene, men det er vel omtrent som å banne i kjerka her inne.

Svein_H :+1: så laaaaangt ifra ... jeg er helt enig med deg i det.

EW-86

Takk for mange gode tips og erfaringer! Var usikker på om Leaf 40 ville funke i vinterkulda med så høy fart. Men da er den aktuell igjen. Ioniq også. Zoe virker ikke dum heller, bare litt synd at den ikke kommer med ACC. Prøvekjøring next.

Trekkoppbil

Har du batteri på 37kwt, og 80km reisevei, så blir det 2,16km/kwt.

Om du kjører ganske hardt, så kommer du mer enn 4km/kwt, så det bør være en del marginer å gå på.




Øyvind.h

Fratrukket tapt batterikapasitet pga aldring/slitasje, redusert netto kapasitet på kaldt batteri og eventuell forvarming midtveis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

02jan

Med pendlerbil ville jeg prioritert bil som tåler å brukes. Sitte å sparekjøre eller ligge 20kmt under re`ell hastighet på 100/110 motorvei og kanskje være med på å lage unødvendig kø i rush kunne jeg ikke tenke meg ga økt livsglede.

Jeg nevner ikke hvilke biltyper jeg ser slik kjøring på , men en observerer jeg ligner litt på en glad padde og en annen minner meg om litt grinete skoeske.

Legg inn at du skal ha maks komfort til og fra jobb ,med bra varme og kjøling selv på de kaldeste morgener om vinter og varmeste dager i steikende sol og kø i rushen.

Ionic , i3 120 ,muligens nyeste up/city go, er de jeg ville ha sjekket ut.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

i05L0

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. mai 2021, klokken 15:48
I3 94 eller 120Ah med sportspakke. Evt i3S. Bekymringsfri pendlerbil.

Enig. Faktisk kan i3 120 Ah Charged Plus være et utmerket valg.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA