Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grave ned mode 3 kabelen?

Startet av oarnoe, søndag 16. mai 2021, klokken 21:25

« forrige - neste »

oarnoe

Da får vi snart elbil nummer 2 i hus, og det skal bli bra å gå bort fra ICE bil.

Elbilen vi har i dag har sin «faste» plass i garasjen hvor ladeboksen er montert. Den nye elbilen blir henvist til uteparkering, og den er det mest hensiktsmessig å parkere på et gitt vis. Dette fører til at ladeporten på nye bilen kommer lengst unna garasjen, og at vi må passere kabelen når vi skal inn og ut av huset.

Kjenner noen til om det er lov til å trekke en mode 3, type 2 – type 2 kabel i et trekkerør under bakken slik at denne slipper å ligge på bakken? Tenker da en 10 meter kabel, hvor det er mulig å ta av stikk når en skal tre kabelen. Om en bruker et kraftig PEM vannrør burde kabelen ligge trygt uten fare for å bli klemt.


Mener vi skal greie oss med en lader, men er usikker på dette med å ha en kabel liggende på bakken til enhver tid. Er det noen som vet om det er lov/mulig å legge den i rør?
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

ok67

Du må i så fall få tak på ein kabel som er berekna på nedgraving, tvilar på om det finst.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Carl Anton Stenling

Vi vurderte samme løsning, men endte opp med heller å installere en egen veggladeboks for bilen som står et stykke unna. Da gravde vi ned kabelen frem til veggladeboksen og slisset trekkerøret inn i muren som boksen er montert på. Praktiske å kunne lade bilene samtidig hvis det skulle være nødvendig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wisd0m

Jeg hadde gått for en ladeboks til. Slik strømprisene varierer mellom dag og natt nå så sparer du endel også hvis alternativet er å lade den ene bilen på dag. Er det 10-20 øre forskjell og du bruker 2000 kWh sparer du 200-400 kroner per år.  Så det blir ikke nødvendigvis bare utgift.

Edit: Og i tillegg vil det komme en eller annen form for effekttariff. Så med to ladebokser blir det enklere å balansere forbruket.

TB

Gjøre det billig: bytte om på bilene når de skal lades - ok om en ikke trenger å lade hver dag.
Gjøre det "riktig" egen ladeboks utendørs.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Radiobil1

Kjøpte 15 meter mode3 kabel til bil 2, og det fungerer perfekt foreløpig. Selv om det er en "kinakabel"!
Har lagt den ned i singelen og inntil husvegg og trapp, og opp i Easee boksen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA