Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model 3 SR+ beste kjøpt under 400 k?

Startet av OleBrummen, tirsdag 20. april 2021, klokken 20:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

ID3 er jo relativt romslig. Hadde VW tilbudt takstativ, hengerfeste og en noe lavere pris tipper jeg den ville solgt meget bra.
Noe støy rundt sw, men sw kan fikses og det rusket på sw jeg hadde i min ID4 plaget ikke meg i hvert fall :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

ID.3 er nok ment for et annet bruksområde. Har man behov for hengerfeste og takstativ så tenker jeg det er like greit å gå en klasse opp til ID.4 m.m for kjøperen. Ingen grunn å utstyre hengerfeste og takstativ på alt av (små og middels) elbiler.


Øyvind.h

VW har tydeligvis ønske om at ID3 skal treffe et annet segment. Jeg tenker derimot at det er synd produsenten skal forsøke å diktere dette.

Hvorfor skulle ikke de med mindre plassbehov (eks voksne par) få takstativ og hengerfeste? Fordi produsenten heller vil selge dem en mye større bil?
Trenger ikke gå lenger enn til naboen for å finne første potensielle kjøper som skrinla ID3 pga manglende takstativ og hengerfeste.
Jeg ser mange grunner til at hengerfeste og takstativ bør være tilgjengelig også på mindre biler. Slik som VW eksempelvis har gjort på mindre biler (som Polo...).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wisd0m

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. mai 2021, klokken 21:19
VW har tydeligvis ønske om at ID3 skal treffe et annet segment. Jeg tenker derimot at det er synd produsenten skal forsøke å diktere dette.

Hvorfor skulle ikke de med mindre plassbehov (eks voksne par) få takstativ og hengerfeste? Fordi produsenten heller vil selge dem en mye større bil?
Trenger ikke gå lenger enn til naboen for å finne første potensielle kjøper som skrinla ID3 pga manglende takstativ og hengerfeste.
Jeg ser mange grunner til at hengerfeste og takstativ bør være tilgjengelig også på mindre biler. Slik som VW eksempelvis har gjort på mindre biler (som Polo...).
Hengerfeste og takstativ bør være standard på en hver bil. Koster minimalt og øker nytten betrakterlig.

vinterdekk

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. mai 2021, klokken 14:48
ID3 er jo relativt romslig. Hadde VW tilbudt takstativ, hengerfeste og en noe lavere pris tipper jeg den ville solgt meget bra.
Noe støy rundt sw, men sw kan fikses og det rusket på sw jeg hadde i min ID4 plaget ikke meg i hvert fall :)

De har (eller hadde) jo stasjonsvogn-variant av Golf. En «ID.3 SW» med rails og krok gir jo perfekt mening. Bedre plass til batterier, bedre plass innvendig, uten påkost av bredde og høyde som påvirker vindmotstanden. Kanskje stasjonvogn har gått av moten for bensin og dieselbiler, men jeg ville vært interessert i noe ala dette.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

advale

Legger man alt mulig til bilen blir den naturligvis mer attraktiv, men alt har en kostnad. Samt elbiler er mye tyngre.

Nå konkurrer Polo/Golf mot 100x flere biler og har 100x større marked. Nå overgår salget av elbiler i Tyskland, Nederland mv ganske lett Norge, og i Tyskland svarte nesten ingen at de vil ha hengerfeste for en stor bil som iX3.

Om noen år når konkurransen er enda hardere og markedet er mer som ICE kan det gi mening.

vinterdekk

#51
VW bør ikke la det bli en sovepute. Kineserne virker veldig tilpasningsdyktige, og alle større, etablerte, merker har modeller i ulike segmenter på vei. Om man trenger hengerfeste og takrails på en bil tilsvarende id.3 kan man bare vente litt, om dagens alternativer ikke passer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Elektro12

Sitat fra: OleBrummen på tirsdag 20. april 2021, klokken 20:50
Startpris 349.000 (reelt 360 000) for Tesla model 3 SR+ nå.

Med det får du:

-442 km WLPT
-Hurtig lading
-Varmepumpe
-Panoramatak
-Techy bil
-Frunk
-Semi-luksus
-Tilgang Tesla supercharger
-1000 kg henger (+10 000)
-75 kg taklast

Er det i det hele tatt noen andre kandidater som tilbyr dette? Tesla har med den nye prisen utkonkurrert det meste under 400k spør du meg. Dog er Mg EZ til 250 000 i særstilling, samt "minibiler" der en ikke trenger rekkevidden eller størrelsen, men Nissan Leaf etc kan legge seg. Det er per nå ingen virkelig konkurranse i denne prisklassen ut i fra hva en får for pengene. (Selvsagt; like en bare ikke Tesla er det jo ikke aktuelt med denne uansett)

Noen som tenker noe annet enn dette?

Ikke til under 400, men VW ID4 er lett å foretrekke om man ønsker en mer brukbar bil med bagasjerom, innlasting ++


turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på søndag 16. mai 2021, klokken 08:24
Ikke til under 400, men VW ID4 er lett å foretrekke om man ønsker en mer brukbar bil med bagasjerom, innlasting ++
Kanskje det, men sånn kan man jo holde på. Poenget med spørsmålet var vel nettopp i prisklassen.

IMO så er SR+ eneste direkte konkurent PS2 FWD, som fort blir mye dyrere. Er man ute etter en annen biltype så er valgene mange, men går fort ut over rekkevidde, størrelse eller pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA