Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte 3 år gammel Zoe inn i ny?

Startet av Svein_H, lørdag 15. mai 2021, klokken 16:32

« forrige - neste »

Svein_H

Vurderer å bytte inn min 2018 Zoe Intens i en ny ZE50 R135 nå som det er kampanje på lagerbiler, og har mottatt et tilbud. De har ikke taksert bilen min ennå, men i tilbudet estimerer de en innbyttepris på 118.500. Det tilsvarer et verditap på nesten 60 prosent over 3 år, og det var overraskende mye.

Jeg forstår godt at forhandler skal ha litt avanse for å selge gamlebilen min videre, men gjennomsnittlig verditap over 3 år ligger på rundt 40% etter hva jeg har googlet meg fram til, så dette var litt i overkant syns jeg. Hva tenker dere?

Jeg har ikke prøvekjørt nye Zoe ennå, men har avtalt lån av bil til uka. Får ha den i et døgn slik at jeg får testet den ut litt, er det noen markante forskjeller fra min bil som jeg bør være ekstra obs på?

Er også usikker på hjemmeladingen, og om det vil fungere godt med ny Zoe. Har i dag IT-nett med CEE-rundstikk på egen 16A kurs i garasjen, og Zaptec-lader med adapter for både 10A Schuko (brukt et par ganger) og 16A rundstikk (fast bruk). Denne løsningen har fungert utmerket for meg.

Har fått beskjed om at Zaptec vil fungere på ny bil, så hvis jeg kan beholde denne er det kjekt. Samtidig står det at bilen leveres med Ucase ladesett, hva betyr dette? Vil denne være en god erstatning for min Zaptec slik at jeg kan bytte inn den sammen med bilen, eller bør jeg beholde min nåværende løsning og prøve å fjerne Ucase-ladesettet fra tilbudet? Jeg trenger vel ikke begge deler?

Jeg lader kun hjemme, har aldri brukt bortelading, og vil nok fortsette med det. Kunne beholdt Zoe'en min i mange flere år, men innrømmer at nesten 100 km økt rekkevidde er fristende.

Takknemlig for alle tips og anbefalinger i denne saken! :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

As you can see in my signature, I also changed my 2018 R110 Zoe for the new one as soon as it came out.
I did not regret it for a minute :)

The new one is just so much better, especially inside. You will see when you test drive it. And the 135 hp engine is definitely punchier.
But  you also get CCS and fun fact, it also charges faster on 22 kW AC towards the end of the charge.
Make sure the car you buy has all the updates.
I tried to gather a lot of info in this thread: https://elbilforum.no/index.php?topic=49981.0

Regarding the price you get for yours, it is a bit low and it also depends in the mileage, but 2018 Zoes don't sell for much more than 150/160k these days, if you are lucky. So you will have to decide how much the hassle and time to sell it yourself is worth :)

Regarding charging, if I were you, I would keep the Zaptec since you are happy with your set-up.
The main pro for the Raydiall is that it comes with both the Type 2 and Schuko adapters, but it does not support the CEE plug and can be a bit slow even when using 16A/Type 2 (unless there is a firmware I am missing. Some people seem to have manage 3 kW charging but I never got more than 2.2 kW from the Raydiall).
Then you can either get a discount on the new car, or sell your old one with the Raydiall and get more money for it :)

The app works also better in the sense that you can see where you car is, and can send the address you want to go to from the app to the car.
And you have the back seats with 1/3 2/3 folding, which you might not have in yours.

If you have more specific questions, shoot! :)

P.S: keep on writing Norwegian, no problem ;)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

#2
Takk for svar. Der var det mye spennende jeg må lese gjennom ja! :+1:

Min er R90 da, Ikke R110, men jeg har den ekstra utstyrspakken med bl.a. midtarmlene, innstegsbeskyttelse og bagasjeromsmatte, i tillegg til en nesten ny LED-bar til over 8000,- som ble montert i vinter og 2 nye Continental VC7 vinterdekk. KM-stand 75'. Jeg kunne nok kanskje fått litt mer for bilen hvis jeg solgte privat, men da blir det mer styr, og jeg kan også risikere å bli sittende med ansvar hvis det blir reklamasjon i ettertid. I så måte er det jo veldig lettvint og bekvemt å ta den i innbytte hos forhandler, selv om man da får igjen litt mindre.

Interessant det du skriver om Ucase (Raydiall?) ladeløsningen. Var ikke klar over at den ladet så dårlig på 16A, men hvis den ikke støtter CEE er den uansett helt uaktuell for meg. 10A holder ikke hvis jeg skal klare meg med hjemmelading, hvertfall ikke når pandemien går over og vi er tilbake til vanlig jobbpendling igjen. Og jeg er heller ikke interessert i å få en elektriker til å gjøre endringer på det oppsettet jeg har nå, og som fungerer så fint. Det får jeg ta videre med selger til uka, og se hva jeg klarer å få til.

Har du 16" eller 17" på sommerdekkene dine? Leser at rekkevidden blir litt redusert med 17", men ikke hvor mye. Jeg er også redd for at bilen vil bli enda mer stumpete å kjøre enn den er i utgangspunktet, hvis den får 17" sommerdekk, så jeg er usikker på om jeg skal ta med de.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Yes, UCase = Raydiall.
I saw in another thread today (https://elbilforum.no/index.php?topic=56167.0) that some UCase adapters need to be sent back to France to get an update and a better output. But maybe the ones they sell now are up to date. I would test to make sure anyway :)
But it still does not support CEE out of the box.

I have 16" wheels so I can not comment on how 17" affects the range. But it looks like it is a clear cut case that it does.
Having higher side tires is also better for the rims, it is then not so easy to damage them when you drive into potholes...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

OK, jeg kommer nok til å holde meg til 16" som er det jeg har i dag, syns de felgene var mer enn fine nok.

Jeg skal sjekke opp det med Ucase nærmere, og kanskje jeg får låne med en hjem det døgnet jeg skal ha lånebilen.

Også, hvilket versjonsnummer må det være på softwaren for at den skal være oppdatert? Da jeg hentet min Zoe for 3 år siden skulle alt være oppdatert fikk jeg beskjed om, men likevel kom den med flere år gamle kart i navigasjonen. Jeg krangla med Renault i lang tid uten at noe skjedde og ga til slutt opp, men fredag denne uka betalte jeg 50 euro og kjøpte en manuell kartoppdatering, i tillegg til gratis fornyelse av My Z.E. Connect with navigation og ZE Trip.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

For the UCase I do not know, but here are the versions I had after my yearly service in January (works quite well, and I got a better SoH after the upgrade. Some versions might be newer since...):

ECU, Version Type, Version data
ABS-VDC, diagVersion:04
ABS-VDC, supplier:BOSCH                                                         
ABS-VDC, soft::95631                         
ABS-VDC, version::_H0tGq551EemukKybLBoDTA       
APB, diagVersion:04
APB, supplier:TRW   Carl-Spaeter-Str. 8   56070 Koblenz   Germany           
APB, soft::S01_02                         
APB, version::001_000E0C04S102               
BCB-OBC, diagVersion:07
BCB-OBC, supplier:JF2
BCB-OBC, soft:0210
BCB-OBC, version:0A40
UCH, diagVersion:90
UCH, supplier:CONTINENTAL AUTOMOTIVE
UCH, soft::142902                         
UCH, version::0750                           
HVAC, diagVersion:09
HVAC, supplier:B517
HVAC, soft::SW12.C.13-B047-14.0-F07.00
HVAC, version::F00C298
E-ACT-EBA, diagVersion:04
E-ACT-EBA, supplier:BOSCH                                                         
E-ACT-EBA, soft::95977                         
E-ACT-EBA, version::_cpjV1qPkEemukKybLBoDTA       
EPS, diagVersion:18
EPS, supplier:4AG4
EPS, soft::D100_106.22.01.09             
EPS, version::106.22.01.09                   
FCAM, diagVersion:08
FCAM, supplier:AFK
FCAM, soft::SW0ST13
FCAM, version::1334388612000000
HFM, diagVersion:05
HFM, supplier:CONTINENTAL
HFM, soft::142A02                         
HFM, version::0630                           
IDM, diagVersion:20
IDM, supplier:A701
IDM, soft::RCA1006
IDM, version::02
INV-ME, diagVersion:07
INV-ME, supplier:BGP
INV-ME, soft:0220
INV-ME, version:A500
LBC, diagVersion:17
LBC, supplier:e2cad                                                         
LBC, soft:: 543
LBC, version::ZL00
LBC2, diagVersion:07
LBC2, supplier:E2CAD                                                         
LBC2, soft:: 540
LBC2, version::ZL00
TDB, diagVersion:22
TDB, supplier:10VisteonPalmela--EV                                           
TDB, soft::EV_V06.17
TDB, version::1932
MIU, diagVersion:08
MIU, supplier:
MIU, soft::
MIU, version::SW07.10
Navigation-UCC-ITM, diagVersion:B1
Navigation-UCC-ITM, supplier:BOSCH
Navigation-UCC-ITM, soft::I_PRJ_RN_AIVI_19.11V24
Navigation-UCC-ITM, version::3524_200728
Parking-Sonar, diagVersion:09
Parking-Sonar, supplier:VALEO                                                         
Parking-Sonar, soft::USA2_0664                     
Parking-Sonar, version::SYS_RENAULT-NISSAN_CMF-B_DEV_070
PLC-PLGW, diagVersion:04
PLC-PLGW, supplier:CONTINENTAL_ENGINEERING_SERVICES                               
PLC-PLGW, soft::283G86078R
PLC-PLGW, version::REX10_0u0_430_002
S-GW3, diagVersion:06
S-GW3, supplier:B408
S-GW3, soft::F005VT1779                     
S-GW3, version::SW0006.0003.0002               
USM, diagVersion:40
USM, supplier:414
USM, soft:BA65
USM, version:6560
EVC-HCM-VCM, diagVersion:08
EVC-HCM-VCM, supplier:CONTINENTAL_ENGINE_SYSTEM
EVC-HCM-VCM, soft::0A10
EVC-HCM-VCM, version::69B0
VSP, diagVersion:04
VSP, supplier:U2F
VSP, soft:0005
VSP, version:0004
WCGS, diagVersion:04
WCGS, supplier:LGE_CHINA
WCGS, soft::SW05.00
WCGS, version::M1.0.02_C1.0.01


And have a look at tips #13 from https://elbilforum.no/index.php?topic=49981.0 to get the Info Energy menu if you do not have it.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Hvordan er vindusspylerne i nye Zoe? Funker de bra, eller er de like elendige som i min bil? Jeg fikk byttet dysene kostnadsfritt ved første service, og de ble litt bedre, men fortsatt må jeg kjøre rundt med en sprayflaske i bilen og dusje ruta mens viskerne går og bilen står parkert, spyling under kjøring i høyere hastighet er helt håpløst..!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

#8
The windshield washer nozzles are better in the sense that they send a cloud of small drops covering a bigger area.
So they are better IMO... But mine were a bit tuned too low for high speed so a tweaked them a *very* little bit to get them to aim a little higher. But it is difficult to have them to work well at low speed (40-50 km/h) and high speed (100+).
So give them a try :)

I tweaked them on my previous Zoés as well. A flat screw driver does the trick. But you have to be very very precise as a very little turn can make a biiiig difference.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA