Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

App og Forvarming av batteri + integrasjon til Tibber

Startet av LMOR, fredag 14. mai 2021, klokken 13:52

« forrige - neste »

LMOR

Har hatt 3 stk i3 siden 2014, og forvarming av batteri har vært helt avgjørende for god rekkevidde på langturer, spesielt på den første.

Men leser/hører at det ikke skjer på id.4? At den i stedet tar strøm fra batteriet de første 20min du kjører? Det er i så fall lite effektivt. Noen som vet om dette er blitt fixet eller skal bli fixet?

Synes også det er synd at den ikke fungerer like bra som i3 mot Tibber. Visstnok er problemet at APIet ikke gir ut posisjonen til bilen. Noen som vet når det blir ordnet?
Vil gjerne lade når det er billigst.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ID4

Det er riktig oppfattet.

Men, hva som kommer eller ikke kommer av forbedringer via OTA er ikke avslørt av VW, så det kan nok ingen svare på. Alt annet blir spekulasjoner.

Integrasjon med Tibber har jeg ingen erfaring med. Bruker som regel å lade om natten, da er det billigst uansett.

Jeg er helt enig i at forvarming av batteriet bør komme på plass.

hELgenen

Sitter i nesten samme situasjon. Null problem med i3,men id.4 har ikke tibber støtte for. Har 2 stk easee ladere,men har faktisk ikke orket å prøve de via tibber fordi jeg mistenker at den roter det til med 2 ladere. Noen som har erfaring med hvordan tibber kan styre lading av 2 biler  ? Hvordan vet tibber hvor mye kWh jeg trenger lade når det er 2 biler tilkoblet? I3 integrering fungerte ok når den var eneste bil på lader,men  når jeg har 2 fungerte det ikke. Alternativet var å bruke easee integrasjon men da må en vel angi enten kWh en vil lade,eller opplyse om biler tilkoblet. Noen som har tips?

Roy Aasen

VW har foreløpig ingen planer om å legge inn mulighet for forvarming av batteriet..og de holder klokelig kjeft om hva som måtte komme.

Lading gjør jeg fabelaktig enkelt. Setter inn kontakten og snur ryggen til, så det vet jeg ingenting om.



Olemann

#4
Har ikke sansen for Tibber sin samrøre mellom ladeboksen Easee og strømleveranse, så bruker min Easee ladeboks manuelt med appen og setter der på timer når jeg vil lade.

Om maks besparelse er viktig så sjekker man Nordpool sine spotpriser og setter lading til de timene.
Men som andre sier, om natten, mellom kl. 01 og 06 er det nesten alltid billigst, om man ikke orker sjekke og optimalisere maksimalt, og som meg heller ikke vil bytte strømleverandør.

Jeg testet dette en periode og med mye sjekk av Nordpool og tilpasset lading klarte jeg spare ca en kroneis pr måned, og da bruker jeg heller tiden til noe annet  ;D

Roy Aasen

Sitat fra: Olemann på fredag 14. mai 2021, klokken 15:29

Jeg testet dette en periode og med mye sjekk av Nordpool og tilpasset lading klarte jeg spare ca en kroneis pr måned, og da bruker jeg heller tiden til noe annet  ;D

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:...hvordan var det nå....mange bekker små osv??  På den annen side...hvor små skal bekkene være ;D

Olemann

Jeg er såpass voksen at jeg har merket meg at livet, eller tiden, også består av mange bekker små....

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 14. mai 2021, klokken 15:56
Sitat fra: Olemann på fredag 14. mai 2021, klokken 15:29

Jeg testet dette en periode og med mye sjekk av Nordpool og tilpasset lading klarte jeg spare ca en kroneis pr måned, og da bruker jeg heller tiden til noe annet  ;D

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:...hvordan var det nå....mange bekker små osv??  På den annen side...hvor små skal bekkene være ;D

LMOR

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. mai 2021, klokken 14:41
Sitter i nesten samme situasjon. Null problem med i3,men id.4 har ikke tibber støtte for. Har 2 stk easee ladere,men har faktisk ikke orket å prøve de via tibber fordi jeg mistenker at den roter det til med 2 ladere. Noen som har erfaring med hvordan tibber kan styre lading av 2 biler  ? Hvordan vet tibber hvor mye kWh jeg trenger lade når det er 2 biler tilkoblet? I3 integrering fungerte ok når den var eneste bil på lader,men  når jeg har 2 fungerte det ikke. Alternativet var å bruke easee integrasjon men da må en vel angi enten kWh en vil lade,eller opplyse om biler tilkoblet. Noen som har tips?
Jeg har 2 easee ladere koblet samme og en lader på hytta. Har ikke hatt noe problem så langt.
Men for meg er kobling til hovedsikringen det viktigste, og det fungerer i hvert fall uansett hvor mange som lader. Da kan jeg lade med maks fart, men så reduserer den hastigheten automatisk når jeg setter på komfyren. Genialt!
Jeg klarer meg fint uten strømpris-styring, men synes generelt at alt som ikke virker er irriterende.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann


Noen som har fått til bruk av timer for styrt lading fra ID.4 appen?
Valget avreisetider gjelder vel bare klimatisering av bilen og ikke start lading, ønsker legge inn både start og slutt tidspunkt for lading i ID.4 appen.
(Gjør det nå i Easee appen, men det fungerer jo bare hjemme i garasjen)


sk0yern

Sitat fra: Olemann på mandag 17. mai 2021, klokken 11:50
Noen som har fått til bruk av timer for styrt lading fra ID.4 appen?
Valget avreisetider gjelder vel bare klimatisering av bilen og ikke start lading, ønsker legge inn både start og slutt tidspunkt for lading i ID.4 appen.
Det er vel ikke mulig via appen (foreløpig?)
Men det går jo greit å gjøre det via infortainment i bilen: https://youtu.be/oVd4bkEsh-Y
Jeg har riktignok hatt noen issues med det, men har virket nå i det siste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA