Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Rexen på mandag 17. mai 2021, klokken 10:16
Jeg liker å kjøre med aktiv cruisecontroll og på minussiden kommer at VW (og Skoda) har gamle/fiktive fartsgrenser inne i kartbasen. Håper VW  setter inn ressurser på å korrigere feilene.
Mercedes benytter vel samme kartgrunnlag, men der fungerer ACC med automatisk hastighet veldig bra. Forstår ikke hvorfor man skal overstyre skilt langs veien med utdaterte kartdata.

LMOR

Jeg testet ikke dette så grundig i denne runden, men gjorde det for et år siden. EQC var klart best, og Audi var verst av de jeg sjekket da.
Mener å ha lest at alle bruker samme kartbase, og der jeg så forskjell var det skilt langs veien som gjalt andre veier.
Så jeg tenkte det det var software forskjell i kombinasjonen kart og kamera, og at EQC var bedre til å filtrere ut skilt.
Denne runden hadde jeg flere kart/kamera problemer med Skoda enn med VW. Men det kan ha vært tilfeldigheter.
Kjørte nettopp Volvo (ikke Google) leiebil i Oslo, og det var helt håpløst med alle enveiskjørte gater som navigasjonen ikke hadde kontroll på.
Da måtte jeg bruke CarPlay og Google, men på Volvoen fungerer ikke CarPlay med innebygget navigasjon. Det blir bra på VW!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

e-Stig

Sitat fra: LMOR på mandag 17. mai 2021, klokken 07:48
Tenkte jeg kunne dele mine vurderinger som endte med at jeg valgte ID.4 GTX og ikke Enyaq IV 80X. Da sammenligner jeg med alt utstyret valgt på begge.

Bra jobba, LMOR! Du skulle vært biljournalist og skrevet om det vanlige elbilkjøpere lurer på. Utenom rekkevidde og rekkeviddetester blir det skrevet kilometer på kilometer med artikler om ladehastigheter, ladenettverk, hurtiglading, saktelading, ladekapasitet, ladekurver, etc. Greia er at nesten alle jeg kjenner lader elbilen hjemme. Og noen på jobben. Alle har kjøpt elbil som klarer de daglige oppgavene så lenge den står fulladet hver morgen. Noen ytterst få (deriblant meg selv) har testet hurtiglading et par ganger for å se hvordan det fungerer. Utover det er det begrenset hvor mye mer informasjon vi trenger om det tekniske rundt ladingen. Da er det supert at noen tar seg tid til å skrive sine subjektive meninger om bilene.

Tipper de fleste som kjøper ny bil har en liste over utstyr som må være med. For meg er frontlysene viktig fordi jeg kjører gjennom skog uten gatelys. For den som sjelden kjører i mørke kan det være bortkastede penger. Jeg hører på musikk de 400 timene jeg sitter i bilen hvert år, og vil derfor ha god lyd. For den som ikke slår på radioen eller bare hører på nyhetene er kanskje ikke dette så viktig. Det finnes ikke to like elbilsjåfører så alt som skrives av pluss og minus her på forumet er nyttig!
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

LMOR

#183
Takk, veldig viktig poeng at det er vanskelig å prioritere riktig.

Jeg har hatt mange ting på MÅ listen som jeg aldri bruker, eller som egentlig skulle vært på leiebilen og ikke min egen.

Fjernlys bruker jeg sjeldent, men godt nærlys er viktig. Det tror jeg mange glemmer å sjekke.
Jeg hadde infrarødt kamera på MÅ listen, men gode Assist systemer er viktig, men nattkamera står langt nede på nytteverdi skalaen.

ID.4 scorer bedre på Assist enn Enyaq. F.eks ga EuroNcap Enyaq 0 poeng på overvåkning av føreren fordi det ikke var standard.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA