Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelading Renault Zoe 2020

Startet av T_Rex, fredag 14. mai 2021, klokken 09:39

« forrige - neste »

T_Rex

Vi har noen på besøk her nå som skal lade Zoe`n på vår Easee lader. Bilen er koblet til via `støvsugeren. Laderen er innstilt på max ladestrøm 28A og Auto i valg mellom 1-fas og 3-fas.
Men vi får absolutt ikke ladestrøm over 1,78kw. Jeg hadde forventet å få teoretisk rundt 3,5kw men dette går da veldig seint. Er det noen som har en snarlig løsning på dette?

minibiti

1.78 kW where? At the charger? At the car? In the battery pack?
Type 2 cable?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

T_Rex

1,78kw Tibber readout from Easee charger, connected via type 2 cable

Radiobil1

#3
Naboen har kjøpt 2021 Zoe, og har ingen erfaring med elbil.
Så han spurte meg til råds. Har aldri hatt noe Zoe, og lest de var kilene på jording og norsk strømnett.
Han har som meg 400v anlegg i huset.

Hva følger med av kabler mm til den bilen, som nå har forlatt Chademo og er over på CCS på hurtiglading? Han viste med en svær boks fra Ryedel eller liknende som det sto kunne levere 16a, men ingenting om KW ut. Hva er denne til, og hvordan best utnytte den.
Fant dette på en test av bilen.
Muligheter for lading hjemme og ladetid:
Ladetid 2,3 kW:   34 t. 30 min.   
Ladetid 3,7 kW (veggboks 16A):   16 t. 10 min. 
Ladetid 7,4 kW (veggboks 32A):   9 t. 25 min.   
Ladetid 11 kW                             6 t. 
Ladetid 22 kW                             3 t.
Ladetid 50 kW DC (0-80%)           1. t 10 min.   

Hva må han bruke av kabler og hva må han montere av hardware i heimen for de forskjellige trinnene på AC lading?
Hva kan man max få til med et CEE uttak på huset?


minibiti

@T_Rex: we had a similar discussion in this thread:
https://elbilforum.no/index.php?topic=50828.0

1.78 kW seems a bit low. Looks like 2.5 kW is more like it.
I tested this set up recently on a 7 kW charger downtown Oslo and I got around 2.2 kW to the car (meaning the Raydiall adapter delivers that) and 1.7-ish kW to the battery pack.
You can read more in the thread.

I do not think you can to much about this right now, but I would go back to the dealership and ask them for a full firmware upgrade for the car (some good stuff can since the beginning of the year) and for the Raydiall (all some updates available for, among other things, solving the problem when it is very cold).

When was the car bought/first registered and has it been to the service since?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Radiobil1

Ok, ser at mitt innlegg i går var rotete satt opp.

       
  • Hva er og gjør den Raydiall boksen, som likner på en gammer støvsuger?
  • Følger denne støvsugeren med bilen, eller er den ekstrautstyr?
  • Hva følger med av ladekabler på en 2021 modell?
  • Noen her som har laget opplegg for 22kw hjemmeladersystem til nyeste Zoe? Hvilke komponenter brukte dere?

turfsurf

Sitat fra: Radiobil1 på fredag 14. mai 2021, klokken 12:30
Så han spurte meg til råds. Har aldri hatt noe Zoe, og lest de var kilene på jording og norsk strømnett.
Han har som meg 400v anlegg i huset.

Hva følger med av kabler mm til den bilen, som nå har forlatt Chademo og er over på CCS på hurtiglading? Han viste med en svær boks fra Ryedel eller liknende som det sto kunne levere 16a, men ingenting om KW ut. Hva er denne til, og hvordan best utnytte den.
Zoe har vel aldri hatt Chademo, men hadde tidligere kun AC hurtiglading, men har nå CCS.

Hvis han har 400V TN nett hjemme kan han få installert en standard ladeboks (Easee, ZapCharger Go m.fl.) og lade med en type 2 kabel.

Boksen som følger med er vel for å kunne lade fra stikkkontakt eller type 2 på IT nett, som Zoe ikke støtter direkte. Dvs den inneholder en trafo, som gjør den litt stor og tung.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

minibiti

Yes of course!
If the house has 400V TN, you do not need the Raydiall adapter. Your use the Type 2 to Type 2 cable and enjoy as many kW as the charger can deliver :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

T_Rex

@minibiti: Takk for svar, og link til tidligere diskusjon. Ja jeg har sett den tråden tidligere så det er tydelig at det er noe med den Raydiall`en.

I bruksveiledning til Raydiall`en står det bl.a. flg:
Maks ladeeffekt ut av wallboks ved bruk av T2 kontakt er 3,5kw. Laderen vil sakte redusere ladingen ned til et stabilt nivå på rundt 13A og ca 3kW ut av laderen. Selve ladeenheten vil i tillegg ha en reduksjon i effekten på rundt 8% før den vår inn i bilen. Laderen vil, når den har stabilisert ladingen, levere 2,6-2,8kW inn til bilen

Så det er jo tydelig at det er mye tap ute og går her, men likevel et stykke ned til 1,7kW som vi får

Nå kontaktet jeg en forhandler her igår, da fikk jeg etter endel om og men bekreftet ifra verksmester at det finnes en oppgradering til Raydiall som skal løse endel av disse problemene med for lav ladeeffekt men den må sendes inn til Renault sentralt😲

(Til info for andre så gjelder disse problemene de som må bruke Raydiall adapter på 230v IT. For de som har 400 TN anlegg så kan T2 kontakt plugges rett i ladeboks/stasjon)

minibiti

Thanks @T_Rex!
I will make sure mine gets sent to Renault so I can get more than 2.2 kW from the adapter, on top of fixing the cold weather problems :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA