Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Keramisk coating eller gjennomsiktig folie for lakkbeskyttelse?

Startet av Zubzero, fredag 14. mai 2021, klokken 08:40

« forrige - neste »

Zubzero

Ønsker å beskytte lakken på en sort bil best mulig mot riper. Hva anbefaler folket her? Keramisk coating eller gjennomsiktig folie? Det betyr ikke så mye for meg om bilen ser skitten ut, og er mest opptatt av å unngå riper

Radial

Folie varer 8-10år uten problemer, men koster fort 20-30kr for hele bilen?

Keramisk coating tåler ikke mer enn en støvete finger (3åring og møkkete bil) er min erfaring.
Sterkt overdrevet produkt, ble mildt sagt skuffa over flaska til 2000kr fra Wurth, og de 3 kveldene jeg brukte på behandlingen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektrolux

#2
Hysteriet rundt bevaring av lakken på bilene minner meg om 70-80 tallet når alle skulle ha setetrekk for å bevare setene i bilen.

Mang en bil ble levert huggeren med strøkne seter eieren(e) aldri fikk full glede av.

Fatteren var nesten sjokkert da jeg ikke skulle ha setetrekk i Mercen. Nå 14 år senere har både lakk og seter fått antydning til patina og bilen kan ikke lengre selges som ny, men det har vært null kostnader, og verdifallet er neppe forsterket i forhold til en tilsvarende bil der eieren har brukt store summer på å forsøke å unngå det unngåelige.

Mercen er forøvrig sort, men jeg foretrekker som regel grå metallic på kjøretøy nettopp for å se skitt og små skavanker minst mulig. ;)

Bildet er et av favoritt bildene mine av den. Knipset på tur til Sveits og Wavetrophy rally med Cree SAM på slep. Kona måtte jobbe og kom derfor etter med fly slik at vi sammen kunne "redde verden" med å kjøre på fornybar energi langs Grand tour i Sveits. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wisd0m

Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. mai 2021, klokken 08:07
Hysteriet rundt bevaring av lakken på bilene minner meg om 70-80 tallet når alle skulle ha setetrekk for å bevare setene i bilen.

Mang en bil ble levert huggeren med strøkne seter eieren(e) aldri fikk full glede av.

Fatteren var nesten sjokkert da jeg ikke skulle ha setetrekk i Mercen. Nå 14 år senere har både lakk og seter fått antydning til patina og bilen kan ikke lengre selges som ny, men det har vært null kostnader, og verdifallet er neppe forsterket i forhold til en tilsvarende bil der eieren har brukt store summer på å forsøke å unngå det unngåelige.

Mercen er forøvrig sort, men jeg foretrekker som regel grå metallic på kjøretøy nettopp for å se skitt og små skavanker minst mulig. ;)

Bildet er et av favoritt bildene mine av den. Knipset på tur til Sveits og Wavetrophy rally med Cree SAM på slep. Kona måtte jobbe og kom derfor etter med fly slik at vi sammen kunne "redde verden" med å kjøre på fornybar energi langs Grand tour i Sveits. :D
Enig. Jeg har lagt keramisk forsegling på min egen bil. Bare for at den skal være enklere å rengjøre på vinteren. Kostet meg en tusenlapp og noen timer arbeid (8-12 timer). Tviler sterkt at jeg får noe mer igjen for bilen fordi om.

Å betale 8-30 tusen for å beskytte lakken er hinsides. Det får man aldri i livet tilbake i 2. håndsmarkedet.


Jan E-28

Wrap er ganske myk for de billige, og kan lønne seg å legge forsegling på wrap uansett.
En full wrap av god kvalitet og flere lag forsegling kommer i dag fort på 50.000+ De holder seg fine i årevis. De billige falmer og blir blasse etter ganske kort tid i solen.


Sitat fra: Wisd0m på søndag 20. juni 2021, klokken 11:06

Å betale 8-30 tusen for å beskytte lakken er hinsides. Det får man aldri i livet tilbake i 2. håndsmarkedet.

Har nok noe for seg på noen biler.
Det er f.eks. opp til flere hundre tusen i forskjell i pris i dag på en velholdt klassiker og en sarva en. En som er holdt godt vedlike i lakken, er som regel tatt godt vare på ellers.
Foreløpig er det vel svært få elektriske biler som kommer til å få noe samlerverdi, og kunne øke mye etterhvert. Men i4, GT, og Taycan er nok alle noen som fort kan ligge 30.000+inflasjon mer en en tilsvarende, om eneste forskjellen er at lakken er fin på den ene.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Wisd0m

Du bekrefter vel egentlig bare det jeg skriver. Skal man ha samlebil så sett den i garasjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA