Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeløsning på hytte

Startet av Toalmar, torsdag 13. mai 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: espenri på tirsdag 18. mai 2021, klokken 08:51
Jeg har et behov hvor jeg i 80% av besøkene på hytta kan parkere slik at jeg kan lade fra boks på veggen. Men de resterende 20% av tilfellene må jeg i dag ty til skjøteledning og ladekladd med redusert effekt. Jeg kunne godt tenke meg et lovlig opplegg som gjorde dette litt sikrere, uten at jeg må legge opp to forskjellige kurser som begge er sikret etter forskriftene...
Har du mulighet for å alltid bruke "20%-plassen", og etablere en forskriftsmessig løsning (kun) der?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

espenri

I praksis ikke, det er snakk om 50-60m med nedgraving av kabel over to andre eiendommer hvor vi har veirett, til en parkeringplass hvor vi har delt parkeringsrett. Sikkert den beste løsningen på lang sikt, men ikke noe jeg orker å organisere på nåværende tidspunkt.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Wisd0m

Om det er manglende brøyting e.l. resterende 20 prosent så høres det billigere å bestille brøyting  ;D

Maxwell_400

Sitat fra: Orbit på tirsdag 18. mai 2021, klokken 13:19
Etter forskriftene, skal alle stikk som settes opp for elbillading ha DC-vern i den faste delen av installasjonen - også om det er CEE-stikk.

Hvor har du det fra ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Orbit

#19
Det har vært tatt opp en del ganger her fra folk med tilgang til NEK400. Jeg har ikke NEK400, men du finner samme informasjon også andre steder, f.eks:
Sitat fra: https://www.elektroimportoren.no/lading-av-elbil/ladeutstyr-for-elbiler/Document.htmlVed etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig sted.
CEE-stikk tillater å sikre med >10A, men kravene til vern er ellers de samme. Faren for DC-feil i ladekursen som blinder andre jordfeilvern i installasjonen er den samme, uansett hvilken kontakt som brukes. (CEE har i tillegg et krav om monteringshøyde > 1,5 m, ref linken over.)

Edit: Her er samme informasjonen direkte fra Nelfo/DSB/Elbilforeningen/NEK: https://www.nelfo.no/siteassets/aktuelle-temaer/elbillading/elbil_installatoer.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Maxwell_400

#20
Sitat fra: Orbit på onsdag 19. mai 2021, klokken 10:00
Det har vært tatt opp en del ganger her fra folk med tilgang til NEK400. Jeg har ikke NEK400, men du finner samme informasjon også andre steder, f.eks:
Sitat fra: https://www.elektroimportoren.no/lading-av-elbil/ladeutstyr-for-elbiler/Document.htmlVed etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig sted.
CEE-stikk tillater å sikre med >10A, men kravene til vern er ellers de samme. Faren for DC-feil i ladekursen som blinder andre jordfeilvern i installasjonen er den samme, uansett hvilken kontakt som brukes. (CEE har i tillegg et krav om monteringshøyde > 1,5 m, ref linken over.)

Edit: Her er samme informasjonen direkte fra Nelfo/DSB/Elbilforeningen/NEK: https://www.nelfo.no/siteassets/aktuelle-temaer/elbillading/elbil_installatoer.pdf

Jo takk, men jeg har montert CEE stikk og skrevet samsvarserklæringer for det. Tror dere tolker forskriftene for strengt og jeg har ikke funnet noe plass hvor det står at det MÅ være B-vern på CEE stikk.

MEN: lading på CEE stikk må ha A-vern+RCD ELLER B-vern. Merk også at CEE er fjernet som offentlig ladepunkt i NEK400 uansett om den har A eller B vern.

Når det gjelder Schuko så er reglene klare, tror også de har bakgrunn for uheldigheter i forbindelse med Mode 1 lading.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Carl Anton Stenling

#21
I et en utkastversjon av NEK400:18 lå følgende bestemmelser (utdrag):

Sitat722.531.2.101 Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
For andre tilkoblingspunkt, skal strømstyrte jordfeilvern som beskytter tilkoblingspunktet i
samsvar med 722.411.3.3 være i samsvaar med kravene til strømstyrte jordfeilvern Type B, og
skal ha en merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.

Slik jeg forstår dette må altså også CEE-uttak forsynes med jordfeilvern type B dersom kursen skal benyttes for elbil - ihvertfall hvis dette er nyinstallasjon eller vesentlig endret bruk av uttaket.

Siden jeg ikke har tilgang til endelig utgave av NEK400:18 så kan dette selvfølgelig være endret i den endelige utgaven, men det er usannsynlig at hovedinnholdet er endret.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

#22
Må en ha jordfeilvern type B på et komfyrstikk?

Hvis ikke kan det være en vei rundt reglene.

Fra spøk til Halvor. Lading av elbil med unntak av tilfeldig "nødlanding" f.eks hos svigers skal være sikret mot at DC pulser på over 6mA forstyrrer det vanlige jordfeilvernet.

At ladekabelen inneholder DC vernet holder dessverre ikke.

Har en et stikk ved parkeringsplassen for f.eks motorvarmer, lading av 12V batteriet, støvsuging etc. kan en i nødsfall også bruke dette til lading av elbiler. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

#23
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 20. mai 2021, klokken 17:21
I et en utkastversjon av NEK400:18 lå følgende bestemmelser (utdrag):

Sitat722.531.2.101 Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
For andre tilkoblingspunkt, skal strømstyrte jordfeilvern som beskytter tilkoblingspunktet i
samsvar med 722.411.3.3 være i samsvaar med kravene til strømstyrte jordfeilvern Type B, og
skal ha en merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.

Slik jeg forstår dette må altså også CEE-uttak forsynes med jordfeilvern type B dersom kursen skal benyttes for elbil - ihvertfall hvis dette er nyinstallasjon eller vesentlig endret bruk av uttaket.

Siden jeg ikke har tilgang til endelig utgave av NEK400:18 så kan dette selvfølgelig være endret i den endelige utgaven, men det er usannsynlig at hovedinnholdet er endret.
Ja akkurat, det er det jeg har lest og praktisert også og som jeg skrev ovenfor; Type B eller Type A+RCD for CEE.

Problemstillingen er også ganske lik for induksjonstopper hvor det står en AC til DC omvandler, den kan også gi DC strøm som kan gi feilfunksjon på en jordfeilbryter.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Homecast

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 21. mai 2021, klokken 09:31
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 20. mai 2021, klokken 17:21
I et en utkastversjon av NEK400:18 lå følgende bestemmelser (utdrag):

Sitat722.531.2.101 Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
For andre tilkoblingspunkt, skal strømstyrte jordfeilvern som beskytter tilkoblingspunktet i
samsvar med 722.411.3.3 være i samsvaar med kravene til strømstyrte jordfeilvern Type B, og
skal ha en merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.

Slik jeg forstår dette må altså også CEE-uttak forsynes med jordfeilvern type B dersom kursen skal benyttes for elbil - ihvertfall hvis dette er nyinstallasjon eller vesentlig endret bruk av uttaket.

Siden jeg ikke har tilgang til endelig utgave av NEK400:18 så kan dette selvfølgelig være endret i den endelige utgaven, men det er usannsynlig at hovedinnholdet er endret.
Ja akkurat, det er det jeg har lest og praktisert også og som jeg skrev ovenfor; Type B eller Type A+RCD for CEE.

Problemstillingen er også ganske lik for induksjonstopper hvor det står en AC til DC omvandler, den kan også gi DC strøm som kan gi feilfunksjon på en jordfeilbryter.


Det står at tilknytningspunktet skal beskyttes. Altså selve CEE stikket

Da holder det ikke at enhetne du plugger i har beskyttelse.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Orbit

Og Type A + RCD i den faste installasjonen løses vel i praksis enklest (minst plass i sikringsskapet) og billigst med å gå rett på Type B?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Homecast

Sitat fra: Orbit på fredag 21. mai 2021, klokken 12:33
Og Type A + RCD i den faste installasjonen løses vel i praksis enklest (minst plass i sikringsskapet) og billigst med å gå rett på Type B?

Korrekt, mulig jeg quotet feil i listen over så jeg.

Men dersom det er et uttak, enten shucko eller CEE så er type B jordfeilbryter veien å gå.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA