Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeløsning på hytte

Startet av Toalmar, torsdag 13. mai 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Toalmar

Hvilken ladeløsning bør man velge på en hytte hvor det er er 400v anlegg.
Er usikker på om vi skal montere ladestasjon fast, eller bare ha en kontakt ute så vi bare kan plugge inn ladestasjonen i når vi er der.
(Kontaktpunktet vil være beregnet for ladestasjon)

Hva gjør andre på hytta?
Hvilken ladestasjon har dere?
Er den fastmontert eller koblet via kontakt så den kan tas inn når dere ikke er der?
Har i dag Easee ladestasjon hjemme som jeg er godt fornøyd med så det er selvsagt ett alternativ

Ønsker en lovlig og økonomisk grei løsning.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Wisd0m

Har vært og sett endel på "hytter" rundt omkring, egentlig mer hjem nummer to. Mange har kjøpt seg Easee-lader også på hytta. Ser ikke noe grunn til å gjøre noe annerledes på hytta.

Orbit

Mye av kostnaden er kabling, montering, kjøring og adminkostander fra elektriker. Siden du uansett må ha egen kurs, jordfeilvern type B, evt også overspenningsvern om du ikke har det fra før, blir prisforskjellen bare materialprisen mellom en enkel ladestasjon (ca 6000 kr med innebygd jordfeilvern), og vanlig stikkontakt og jordfeilvern type B (ca 1500 kr samlet). Så en installasjon av forskriftsmessig stikkontakt på f.eks. 8000, blir ca 12500 kr med ladestasjon.

Vil anbefale å gå for ladestasjon. Dersom hovedsikringen ikke er så stor, bør du også se på en modell som kan balansere lading mot forbruket ellers på hytta.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

#3
Ville gått for Easee og lagt frem alle tre fasene når det er 400 V TN nett (faktisk Easee uansett).

Ved montering av Easee sin equalizer så slipper du å tenke på at ladingen forårsaker at hovesikring går. Har ikke studert om den krever Internett tilgang for Easee sin skytjeneste eller om den virker lokalt.

https://easee.com/no/tilbehor/equalizer/
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på torsdag 13. mai 2021, klokken 22:59
Ved montering av Easee sin equalizer så slipper du å tenke på at ladingen forårsaker at hovesikring går. Har ikke studert om den krever Internett tilgang for Easee sin skytjeneste eller om den virker lokalt.
Equalizer krever ikke nett for å virke.

Vi har hatt Easee på hytta ett år nå. Eneste grunn til å ha noe annet er IMO hvis man ønsker integrering med solcellepaneler o.l.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Toalmar

#5
Tanken om Easee også på hytta har vært der allerede, men er nå kanskje mer klar.
Trenger nok ingen Equalizer tror jeg, men skal nok ha Tibber og Puls mest sannsynlig og da løses lastballanseringen også
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Kan få billige ladestasjoner brukt med B-vern som kan brukes.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tellus

#7
Fikk montert Easee + Equalizer på vår nybygde hytte i år. Har 400V TN anlegg med 40A inntakssikring. Laderen er sikret med 40A sikring og kan levere opp til 3x32A.

Mine elbiler trekker kun fra en fase (1x32A), men jeg regner at kommende elbiler i mitt eie vil kunne lade trefase 😀
Equalizer passer på at ingen av fasene overbelastes. Har fungert plettfritt så langt.

turfsurf

Sitat fra: Toalmar på søndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Det er dog ulovlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Toalmar

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. mai 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Toalmar på søndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Det er dog ulovlig.
DA blir det ikke den løsningen i hvert fall  :(
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

espenri

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. mai 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Toalmar på søndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Det er dog ulovlig.

Det irriterer meg voldsomt at ikke er lov. Jeg har et behov hvor jeg i 80% av besøkene på hytta kan parkere slik at jeg kan lade fra boks på veggen. Men de resterende 20% av tilfellene må jeg i dag ty til skjøteledning og ladekladd med redusert effekt. Jeg kunne godt tenke meg et lovlig opplegg som gjorde dette litt sikrere, uten at jeg må legge opp to forskjellige kurser som begge er sikret etter forskriftene...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Toalmar

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. mai 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Toalmar på søndag 16. mai 2021, klokken 15:22
Har også tenkt tanken med å få elektriker til å legge opp kun en CEE stikk eller hva det heter ute som er på egendefinert kurs uten B-vern. Så kan jeg ha en ladestasjon med B-vern i boden som jeg tar frem og kobler til dette stikket når jeg er der.
Det er dog ulovlig.
Hva må eventuelt endres hvis man ønsker en ladestasjon som kobles med CEE stikk skal være lovlig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 18. mai 2021, klokken 11:15
Hva må eventuelt endres hvis man ønsker en ladestasjon som kobles med CEE stikk skal være lovlig?
DC vern på stikket. Og man må ha en portabel ladestasjon med CEE stikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Asbjornel

Dersom man antar at cee er koblet direkte fra sikringsskapet, bør vel en juice booster med innebygget dc-vern holde.
Håper dc vern og overspenningsvern på ladekladder blir standard slik at men i hvert fall kan bruke noen tilgjengelige stikk rundt om i landet uten alt det styret. Både blå og røde stikk et det jo en del av der ute. Og da kan bilen gjerne stå på 10/16A lading noen timer.

Orbit

Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 18. mai 2021, klokken 12:47
Dersom man antar at cee er koblet direkte fra sikringsskapet, bør vel en juice booster med innebygget dc-vern holde.
Etter forskriftene, skal alle stikk som settes opp for elbillading ha DC-vern i den faste delen av installasjonen - også om det er CEE-stikk. Tanken er vel at en ikke vet om alle (fremtidige) ladekladder som kobles til har eget DC-vern eller ikke. DC-vern i fastmontert ladestasjon er innenfor, nettopp da dette er fastmontert.

Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 18. mai 2021, klokken 12:47
Håper dc vern og overspenningsvern på ladekladder blir standard slik at men i hvert fall kan bruke noen tilgjengelige stikk rundt om i landet uten alt det styret. Både blå og røde stikk et det jo en del av der ute. Og da kan bilen gjerne stå på 10/16A lading noen timer.
Det er tillatt for nødlading, men lading på egen hytte kommer nok ikke under denne unntaksregelen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA