Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk til EV6

Startet av Tskab, torsdag 13. mai 2021, klokken 13:50

« forrige - neste »

Tskab

I tilbudet fra forhandler står vinterdekk oppført til en pris på 23 900kr. Burde man heller kjøpe vinterdekk et annet sted?

Når vi kjøpe e-niro så fikk vi beskjed fra forhandler om at det var lurt å kjøpe dekk fra forhandler grunnet sensorene som sier fra når dekktrykket er for lavt.

Limodriver

Dekktrykksensorene er ikke noe problem å selv om en kjøper dekk fra alternative forhandlere. Her er det snakk om at en har den rette typen TPMS-sensorer.

Dersom en kjøper hjul fra alternative leverandører vil en måtte betale mva på hjulene uten at det nødvendigvis blir dyrere av den grunn. Vinterhjul levert sammen med elbil er fritatt for mva, men jeg har en sterk mistanke om at mva fritaket ikke reflekteres i prisen, men øker fortjenesten til forhandler.

Det er sikkert som å "banne i kjerka", men jeg tror elbilkjøpere ville fått billigere vinterhjul om det ikke var mva fritak dersom de ble levert sammen med bilen. Mange tror det er gunstig å kjøpe vinterhjul fra forhandleren sammen med bilen mens en regelrett blir ranet på høylys dag.

Dersom du finner felger du liker og er fornøyd med kvaliteten på ville jeg kjøpt av alternativ forhandler, da bidrar du til fellesskapet med mva og stapper ikke penger ned i lommen til familien Steen (eier BOS). Sensorer for TPMS er ikke noe problem. Dersom dette var et problem ville det jo bety kroken på døren for alle dekkforhandlere som ikke var knyttet til bilmerker.

Ved å kjøpe alternativt er vi med på å fremme konkurranse.

Tskab

Sitat fra: Limodriver på fredag 14. mai 2021, klokken 14:52
Dekktrykksensorene er ikke noe problem å selv om en kjøper dekk fra alternative forhandlere. Her er det snakk om at en har den rette typen TPMS-sensorer.

Dersom en kjøper hjul fra alternative leverandører vil en måtte betale mva på hjulene uten at det nødvendigvis blir dyrere av den grunn. Vinterhjul levert sammen med elbil er fritatt for mva, men jeg har en sterk mistanke om at mva fritaket ikke reflekteres i prisen, men øker fortjenesten til forhandler.

Det er sikkert som å "banne i kjerka", men jeg tror elbilkjøpere ville fått billigere vinterhjul om det ikke var mva fritak dersom de ble levert sammen med bilen. Mange tror det er gunstig å kjøpe vinterhjul fra forhandleren sammen med bilen mens en regelrett blir ranet på høylys dag.

Dersom du finner felger du liker og er fornøyd med kvaliteten på ville jeg kjøpt av alternativ forhandler, da bidrar du til fellesskapet med mva og stapper ikke penger ned i lommen til familien Steen (eier BOS). Sensorer for TPMS er ikke noe problem. Dersom dette var et problem ville det jo bety kroken på døren for alle dekkforhandlere som ikke var knyttet til bilmerker.

Ved å kjøpe alternativt er vi med på å fremme konkurranse.


Takk for svar!

Jeg er enig med deg i alt du skriver. Jeg kan ikke skjønne at vinterdekk skal koste 23900kr inkl. mva fritaket. Det vil jo i realiteten innebære at dekken egentlig ville ha kostet nærmere 30 000kr. Vi satser på at vi får tak i billigere dekk inkl. mva :-)

Dette er sikkert noe vi kan finne ut av når det nærmer seg levering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA