Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EV6 eller Ioniq5 ?  (Lest 2850 ganger)

Olemann

• Gold Member
    • Vis profil
EV6 eller Ioniq5 ?
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 13:27 »
Hva mener folket er pluss og minus med EV6 vs. Ioniq5? Konsernsøsken, men likevel ulike.

Ser da for meg vurderinger av forskjeller og likheter, ikke subjektive meninger om at den ene er "penere" enn den andre etc. det har jo begrenset interesse for andre.

telcontar

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: EV6 eller Ioniq5 ?
« Svar #1 på: Fredag 23. April 2021, klokken 13:39 »
Hva mener folket er pluss og minus med EV6 vs. Ioniq5? Konsernsøsken, men likevel ulike.

Ser da for meg vurderinger av forskjeller og likheter, ikke subjektive meninger om at den ene er "penere" enn den andre etc. det har jo begrenset interesse for andre.

EV6 har skiluke, har til gode å se dette på Ioniq5. Når bilene er såpass like, så er det småting vil skille.
GT-line har også mørkt taktrekk. Ellers er det sorterammer rundt skjermene mot hvitt i Ioniq5. Smak og behag, jeg liker sort bedre enn hvitt.

Ioniq 5 har bakseter som kan skyves frem og tilbake, pluss tilt. Har ikke sette på EV6 enda.

Så var det pris da, satte opp EV6 GT-line og havnet på 580k uten noen kjekt å ha valg på siden, men valgte å droppe de siden de kom på nesten 40k.
Ioniq 5 prisen for oss som ikke fikk reservert P45 gjenstår å se.

Skulle jeg valgt en av dem uten å tenke pris, så heller det mot EV6 GT-line.

Edison

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Fredag 23. April 2021, klokken 14:00 »
Ser ut som dei er veldig likt utstyrt. 5 kWh større batteri på EV6 gir nok litt lengre rekkevidde. Ioniqen ser meir romslig ut, men begge har vel god plass både framme og bak. Ioniq har Bose-anlegg med 8 høgtalarar, mens EV6 har Meridian med 14 høgtalarar.

For min del blir det nok Ioniq 5 sidan eg likar utsjånaden mykje betre, og har reservasjon på P45 til ein (forhåpentligvis) gunstig pris. EV6 kostar 40 000 meir enn Ioniq 5 P45, inkludert lakk, vinterhjul og hengarfeste. Blir spennande å sjå om vanlig Ioniq 5 kjem til samme pris, eller om dei legg seg på 499 000.

hELgenen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Fredag 23. April 2021, klokken 14:12 »
Ser ut som dei er veldig likt utstyrt. 5 kWh større batteri på EV6 gir nok litt lengre rekkevidde. Ioniqen ser meir romslig ut, men begge har vel god plass både framme og bak. Ioniq har Bose-anlegg med 8 høgtalarar, mens EV6 har Meridian med 14 høgtalarar.

For min del blir det nok Ioniq 5 sidan eg likar utsjånaden mykje betre, og har reservasjon på P45 til ein (forhåpentligvis) gunstig pris. EV6 kostar 40 000 meir enn Ioniq 5 P45, inkludert lakk, vinterhjul og hengarfeste. Blir spennande å sjå om vanlig Ioniq 5 kjem til samme pris, eller om dei legg seg på 499 000.

Synes også Ioniq 5 er bedre utvendig - innvendig liker jeg bedre EV 6. Så uansett hvordan en vrir og vender på det blir det aldri 100% her i gården. Men skulle jeg velge nå så blir det Ioniq 5 - dog forventer jeg sedvanlig sen levering på denne - tipper dessverre vi fort bikker 2022 før det kommer ordinære ioniq5 etter at P45 er levert.

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #4 på: Fredag 23. April 2021, klokken 14:49 »
Synes også Ioniq 5 er bedre utvendig - innvendig liker jeg bedre EV 6.
Helt enig i dette. Skjermoppsettet bl.a på Ioniq 5 ser fisher-price ut. Liker dog fleksibiliteten til interiøret på I5. Må nesten se de IRL før man bestemmer seg.

Hadde EV6 GT kommet med elektriske seter med minne hadde jeg nok blitt veldig fristet av den, men uten det så er det lite interessant.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

telcontar

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Fredag 23. April 2021, klokken 15:14 »
Denne videoen viser at det er tilt på bakseteryggen ihvertfall

https://youtu.be/RsJA7YD128g?t=172

elhansen

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Onsdag 28. April 2021, klokken 14:29 »
Hva tenker man om luftmotstand på disse to? Vil det være noen forskjell på disse opp i mot forbruk? Ser Kia har noe større batteri men det som er kommet av WLTP er jo alle merket stjerne..... Altså ikke verifisert ennå. For meg er rekkevidde viktig.

Phuc

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: ſøndag 30. Mai 2021, klokken 23:23 »
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

moby666

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 10:24 »
Har nå sett begge bilene IRL. Litt overraskende så fremstår IONIQ5 vesentlig mer premium innvendig. Bedre touch/feel og mindre hardplast og "pianolakk". Litt flere valgmuligheter på EV6 er positivt.

RJK

• Gold Member
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
« Svar #9 på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 13:11 »

EV6 har skiluke, har til gode å se dette på Ioniq5. Når bilene er såpass like, så er det småting vil skille.
GT-line har også mørkt taktrekk. Ellers er det sorterammer rundt skjermene mot hvitt i Ioniq5. Smak og behag, jeg liker sort bedre enn hvitt.

Ioniq 5 har bakseter som kan skyves frem og tilbake, pluss tilt. Har ikke sette på EV6 enda.

Så var det pris da, satte opp EV6 GT-line og havnet på 580k uten noen kjekt å ha valg på siden, men valgte å droppe de siden de kom på nesten 40k.
Ioniq 5 prisen for oss som ikke fikk reservert P45 gjenstår å se.

Skulle jeg valgt en av dem uten å tenke pris, så heller det mot EV6 GT-line.

Nå er det sagt i en av videoene at dekselet til skjermene kan byttes ut, så man kan få vekk den heslige hvite plast-fargen, og byttet til langt mer spiselig svart-farge (eller grå?, plastidip eller folie kanskje om de ikke selger det) som det som leveres i Kia'en.

Liker forøvrig begge, men KIAen vokser på meg. Og spesielt GT-versjonen (ikke GT-Line).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo