Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er ix3 billig å forsikre?

Startet av Moas, fredag 23. april 2021, klokken 10:52

« forrige - neste »

Moas

Jeg sjekket hos ett selskap (Gjensidige) og her lå den dyreste utgaven av ix3 ca. 20% under i pris for den billigste Tesla 3 når alt annet er likt. Trodde det skulle være motsatt :police:
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

StormFurby

Skaderisiko er nok svaret. Mange solgte Teslaer, mange kjøpere som ikke er vant til de umiddelbare kreftene, mange skader, høyere forsikringspriser.

Men hvorfor du mener ix3 skulle være dyrere enn Tesla henger jeg ikke nødvendig helt med på.

Daniel_0007

Sitat fra: StormFurby på fredag 23. april 2021, klokken 11:20
Skaderisiko er nok svaret. Mange solgte Teslaer, mange kjøpere som ikke er vant til de umiddelbare kreftene, mange skader, høyere forsikringspriser.

Men hvorfor du mener ix3 skulle være dyrere enn Tesla henger jeg ikke nødvendig helt med på.


ix3 er en dyrere bil så burde vært dyrere å forsikre, bmw er ganske dyre å reparere så er litt snodig at den er rimeligere å forsikre enn model 3 men er som folk sier når det er mye skader på en model så går forsikrings prisen opp.
Model 3 2019 LR Rwd

chargedup

For mange år siden (rundt 2015) var det en artikkel med delepriser på typiske parkeringsskadedeler på elbiler. i3 kom ekstremt billig ut for denne typen deler i forhold til Leaf og andre (rimeligere enn i3) elbiler som generelt var dyre. Tror dyreste frontlykt kostet over 20.000 (før matrix osv) og det sier seg selv at det ikke koster 20' å produsere noe slikt, jeg tipper maks et par tusen kr er innkjøpsprisen. Noen har ekstrem avanse på deler (om det er hos forhandler eller alle steder på veien til forhandler), mens andre merker har kanskje større avanse på selve bilen. Delepriser er selvfølgelig endel av forsikringsprisen.

Nå har jeg ikke inntrykk av at Tesla har spesielt høye delepriser, så da vil jeg tro at det er risiko som gjør at prisen er høyere på den enn ix3.
i3 er forøvrig den rimeligste bilen jeg noensinne har forsikret med ca 3400 kr i året (12'km pr år) i årene 2015-2018.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Moas

Sitat fra: chargedup på fredag 23. april 2021, klokken 12:10
For mange år siden (rundt 2015) var det en artikkel med delepriser på typiske parkeringsskadedeler på elbiler. i3 kom ekstremt billig ut for denne typen deler i forhold til Leaf og andre (rimeligere enn i3) elbiler som generelt var dyre. Tror dyreste frontlykt kostet over 20.000 (før matrix osv) og det sier seg selv at det ikke koster 20' å produsere noe slikt, jeg tipper maks et par tusen kr er innkjøpsprisen. Noen har ekstrem avanse på deler (om det er hos forhandler eller alle steder på veien til forhandler), mens andre merker har kanskje større avanse på selve bilen. Delepriser er selvfølgelig endel av forsikringsprisen.

Nå har jeg ikke inntrykk av at Tesla har spesielt høye delepriser, så da vil jeg tro at det er risiko som gjør at prisen er høyere på den enn ix3.
i3 er forøvrig den rimeligste bilen jeg noensinne har forsikret med ca 3400 kr i året (12'km pr år) i årene 2015-2018.
Jeg har hørt at folk klager på at tesla har kunstig høye delepriser i USA. Der er de vant til at lokalt produserte biler har lave delepriser.

egolf er forøvrig den bilen jeg har hatt med billigst forsikring. Rett i overkant av 3000 kr med full kasko + veldig lav egenandel hos if og 20k km i året i de nesten 4 årene jeg hadde bilen. Nesten feilfri var den også.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

daktari

Tesla S og X har jo også hel alu som øker opprettingskostnadene veldig. Etro. Classic har en frontpanel som er superkompleks med masse spjeld og sensorer.  Kanskje iX3 er noe enklere å rekonstruere også?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vestavær

Ulempene med delt plattform med fossile biler er fremhevet bredt av mange, men kan ha fordeler også, blant annet på delepriser. Globalt er elbiler fremdeles mikroskopisk i volum og bidrar nok til høyere delepriser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA