Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da har jeg bestilt!

Startet av PMV, onsdag 12. mai 2021, klokken 21:22

« forrige - neste »

PMV

Hei, alle sammen!


Da er kjøpekontrakten signert. Levering mellom uke 30-33. 50 quattro, geysir blue. Av ekstra ting har jeg tatt AR, Matrix LED, s-line sportsseter, akustikk glass foran og på sidene, ekstra mørke ruter, vinterpakken, sideairbager, Audi drive select, elektrisk bakluke, 19' på vinterhjul, 20' på sommer.

Er det flere som kan dele sine bestillinger?
2022 Q4 50

Counterpointer


PMV

Alt for høy, dvs. fulgte prislisten. Det eneste "gratis" er service og vedlikehold i 3 år begrenset til 45 000 km. Det fulgte dog en en innbyttebil fra et annet merke og prisen for denne var "spiselig" mtp. at jeg ikke solgte denne til en privatperson.
Vil si at prisene er veldig høye. Tesla var uaktuell, de andre VAG-ene hadde flere punkter som kan omtales som dealbreakere: påklistrede skjermer, løsning for girspak (ID.4), infotainment, synlig billigere materialer. Q4, mener jeg, er også betydelig penere. Bilen jeg skal ha skal vekke glede og ikke irritasjon hver gang jeg skal kjøre denne. Det er totalt snakk om ca. 20% i prisdifferanse mellom ID.4 og min Q4 quattro. Kjedelig å bruke så mye penger, men når disse først brukes på noe så dyrt så vil jeg ha noe som vil funke for meg.
2022 Q4 50

steffone

Bare av nysgjerrighet, hva utelukker Enyaq?
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

PMV

2022 Q4 50

sjokomelk

Jeg regner med spørsmålet er "Hvorfor har du valgt Q4, og ikke ID4 eller Enyaq?"
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

atrus

Prøvekjørte id4 for et par dager siden. Hovedinntrykket er at den er «kul» på utsiden, men innsiden er langt fra imponerende for en bil til en halv million. Venter i spenning på q4. Har fått tilbud på både id4 og q4. Om q4 viser seg å være det bildene viser, er jeg villig til å bla opp tjue tusen mer for et adskillig bedre interiør.

Forøvrig har Motor en sammenligning av de tre ulike bilen

https://motor.no/elbil/q4-blir-80000-dyrere-enn-sosknene-enyaq-og-id4/196864

hELgenen

Sitat fra: atrus på søndag 16. mai 2021, klokken 20:52
Prøvekjørte id4 for et par dager siden. Hovedinntrykket er at den er «kul» på utsiden, men innsiden er langt fra imponerende for en bil til en halv million. Venter i spenning på q4. Har fått tilbud på både id4 og q4. Om q4 viser seg å være det bildene viser, er jeg villig til å bla opp tjue tusen mer for et adskillig bedre interiør.

Forøvrig har Motor en sammenligning av de tre ulike bilen

https://motor.no/elbil/q4-blir-80000-dyrere-enn-sosknene-enyaq-og-id4/196864

20 tusen var da småpenger - jeg kom til 150k mer for q4 gitt samme ustyrsgrad.
Men velger du mindre utstyr og KUN fokuserer på interiør - så er nok avstanden mindre enn 150k ja.


atrus

Sitat

20 tusen var da småpenger - jeg kom til 150k mer for q4 gitt samme ustyrsgrad.
Men velger du mindre utstyr og KUN fokuserer på interiør - så er nok avstanden mindre enn 150k ja.

Nei, ikke kun på interiør. Q4-konfigurasjonen har også metallic lakk og hengerfeste som tilleggsutstyr. Men jeg sammenligner den med en id4 tech hvor også q4 har bakhjulstrekk. Firehjulstrekk har jeg lite behov for. I tillegg til at firehjulstrekk fører til at prisen går opp, fører det også til dårligere svingradius og rekkevidde.

e-Stig

Sitat fra: atrus på søndag 16. mai 2021, klokken 21:27
Sitat20 tusen var da småpenger - jeg kom til 150k mer for q4 gitt samme ustyrsgrad.
Men velger du mindre utstyr og KUN fokuserer på interiør - så er nok avstanden mindre enn 150k ja.
Nei, ikke kun på interiør. Q4-konfigurasjonen har også metallic lakk og hengerfeste som tilleggsutstyr. Men jeg sammenligner den med en id4 tech hvor også q4 har bakhjulstrekk. Firehjulstrekk har jeg lite behov for. I tillegg til at firehjulstrekk fører til at prisen går opp, fører det også til dårligere svingradius og rekkevidde.
Ettersom budsjettet mitt i utgangspunktet var fem hundre tusen kroner "sammenligner" jeg nå ID.4 GTX og Q4 e-tron 40. Skal jeg kjøpe en ID.4 så må det i så fall være den som har litt x-faktor. Den første kommer på 496K og den andre på cirka 535K. En differanse på under 40 000 kroner. Innrømmer gjerne at det frister med firhjulstrekk og større motor som jeg får på ID.4, men Q4 ser mye bedre ut både på inn- og utsiden. Sannsynligvis vil Q4 holde seg bedre i pris ettersom designet skiller seg ut fra andre SUV'er. Etter min mening vil sportback bli enda mer ettertraktet i markedet om noen år.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

PMV

OK, skal svare så godt jeg kan, se ellers mitt innlegg litt høyere opp.

Hvorfor ikke Enyaq:
- påklistret skjerm i midten
- et mini skjerm bak rattet, dog integrert
- ikke særlig tiltalende user interface
- for mye pianolakk
- mer hard plast
- og ellers dårligere opplevd interiørkvalitet
- og sist, men ikke minst, min subjektiv mening: Q4 er mye penere

Selve ID.4 og Enyaq mener jeg ikke er så aller verst utvendig, spesielt ID.4. Men skuffet meg mye på innsiden. Jeg forventet at VWs utgave blir en kvalitetsmessig bro mellom Enyaq og Q4 og at jeg muligens går for den sistnevnte.

Kjedelig med å bruke så mye penger på bil, men når jeg først bruker så mye så er den "lille" differansen OK å svelge.


Sitat fra: PMV på søndag 16. mai 2021, klokken 19:33


Hva mener du?

Sitat fra: steffone på søndag 16. mai 2021, klokken 18:47
Bare av nysgjerrighet, hva utelukker Enyaq?
2022 Q4 50

carlings

Grei liste, synes dog Enyaq er et MYE bedre budsjett-alternativ til Q4 enn id4 er.

Lenge siden jeg har satt meg inn i en ny bil med like spartansk billigfølelse som id4. Skinnseter klarte ikke å veie opp for hardplast-bonanzaen i resten av interiøret.

Enyaq gir jo luksusfølelse i forhold synes jeg, selv med de billigste interiørvariantene.

Dieselgubben

Sitat fra: carlings på onsdag 19. mai 2021, klokken 07:47
Grei liste, synes dog Enyaq er et MYE bedre budsjett-alternativ til Q4 enn id4 er.

Lenge siden jeg har satt meg inn i en ny bil med like spartansk billigfølelse som id4. Skinnseter klarte ikke å veie opp for hardplast-bonanzaen i resten av interiøret.

Enyaq gir jo luksusfølelse i forhold synes jeg, selv med de billigste interiørvariantene.

Luksus = Ku og skreddersøm i dash?

Vaduz

ID4 er full fischer price på innsiden, helt lik som e-up i lavere trim. Føltes ekstremt spartansk i lav trim med manuelle stoffseter (jeg foretrekker stoffseter btw).

Men hva ble pris for bilen til OP for oss som ikke orker å gå inn i prislisten for å lete og regne?

Dieselgubben

Sitat fra: Vaduz på onsdag 19. mai 2021, klokken 09:10
ID4 er full fischer price på innsiden, helt lik som e-up i lavere trim. Føltes ekstremt spartansk i lav trim med manuelle stoffseter (jeg foretrekker stoffseter btw).

Du er nå søt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA