Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leafen synger på siste verset: Vrake eller selge?

Startet av tkorsvold, onsdag 12. mai 2021, klokken 19:38

« forrige - neste »

tkorsvold

Hei folkens,

Jeg har en 2012 Nissan Leaf som nå virkelig begynner å synge på det siste verset:

* Ombordlader er kaputt (hurtiglading virker)
* Varmeapparatet er kaputt
* Håndbrekket virker ikke
* ESP (antispinn) ser ut til å ha tatt kvelden
* Lyset bak henger litt løst (bremselys nede bak)
* En ganske stor bulk bak på bilen + rust.

Bilen er faktisk kjørbar men vi får en ny ID4 veldig snart. Lurer på om jeg skal vrake Leafen, eller om det er noen restverdi her?

Takk for råd!

leafnor

#1
Lader og parkbrems kjent å skje. Varmeapparat mindre vanlig med mindre det ikke er så at den ikke har fått SW fiks fra barnesykdom. ESP ikke så vanlig, men sikkert som følge av korrosjon.
Bulken ikke bilens feil, rust er normalt men sjelden i så stort omfang at den ikke kan leve (Om det da ikke har vært saltlakebad i alle år uten noen form for beskyttelse, da kan det vel være så at det ikke er pent i alle fall)
Den er liv laga fortsatt om du kan benytte brukte deler og gjøre jobben selv.
Skal du betale noen, good bye. Lev videre med ID4.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Det er så synd at Leafer vrakes i hopetall nå. Hva er SOHen på batteriet og hvor holder du til?

Vraker du, får du vel 3000 kr for hele bilen. Vil tro at delene er verdt mye mer hver for seg, begynnende med batteriet. Om du ikke vil bryte den opp selv, kan du selge den som delebil og opplyse om alle dens feil. Vet ikke hva den er verdt da...10000kr?
2012 Leaf Tekna

Wisd0m

Bilen er vel verd endel hvis du får den i stand. Har du fått prisestimat for utbedring? Du kan presisere at det er ok å bruke brukte bildeler. Er jo litt sørgelig at en ti år gammel elbil skal på skroten. Er det bærende rust så er vel saken en annen. Da er det bare å få den kjørt på skroten IMO.

leafnor

Huggere har fått øyne opp for pris på lader, jeg var heldig og fant en for 2800,- et år tilbake. Nå om de ligger ute er det mellom 8-12.000m. Så regn 10.000 for brukt, eller 14.000,- + mva for ny (ebay).
Varmer, om det er den som er gåen, 5000,- brukt.
ESP er trolig sensor, eller å slette en feilmelding. Sensor 350,-
Bulken kan en ikke gjøre noe med annet enn rette ut.
Baklyset, 650-1000,-
Rust, bare overflaterust, så få på noe så den varer 10 år til.
Håndbrekket, ned med motorenhet og fikse plasthjulet. Egeninnsats.

Går jo å få til en komplett bil, med bulk, til under 20.000,-
Hvor langt er detn gått, og hvor mange barer igjen på batteriet?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kaiat

Alltids noen som kan se seg nytte i bilen som delebil f.eks. Jeg har selv solgt et par biler som det. Den ene var kollisjonskadet og ble solgt til en som skulle ha motor og drivverk. Den andre hadde et utall tekniske feil, men ble solgt til en som skulle fikse opp sin egen bil som hadde blitt påkjørt.

Men få med alle feil og mangler i kjøpekontrakt!

Jeg har sett noen Leaf og trillinger til salgs på finn.no med diverse feil og mangler, og det ser ut til at det er en viss interesse for slike biler. De står ofte ikke så veldig lenge til salgs.

tkorsvold

Takker! Hmmm, kanskje jeg skal legge den ut og se om det er noe interesse.

Batteriet er jeg litt usikker på: Det har mistet en bar (altså 11 av 12 igjen). Jeg har sett gjettometeret vise opp mot 140km når det er varmt. Erfaringen er at det går greit å komme over 100km kjørelengde.

Vinterstid har jeg opplevd 60km som absolutt minimum. Det var da i kulde, masse oppoverbakker (til fjells) og is og snø på veien. Da kom jeg såvidt fram til et hyttefelt.

Mange gode innspill her som vanlig. Jeg tror kanskje jeg tester markedet på et bruktsalg og ser om noen slår til. Men prisen settes vel neppe over 10.000kr.

Sjalabais

Sitat fra: tkorsvold på torsdag 13. mai 2021, klokken 19:57
Men prisen settes vel neppe over 10.000kr.
Bare sjekk markedet for tilsvarende først og husk at folk er innstilt på å prute på biler; 20% slingringsmonn er greit i den prisklassen. Jeg er enig med de andre her; ingen grunn til å gi vekk doningen.

Lykke til!
2012 Leaf Tekna

tkorsvold

Takk igjen. Pruting er ikke noe problem selvsagt. Jeg får se på det som en måte å finne den rette kjøperen på. Vi blir nok enige når alternativet er vraking :-)

Da ønsker jeg alle en fortreffelig langhelg og 17. mai!

Trekkoppbil

Under Torget på Finn, så finner man av kjøpere som ønsker Leaf med alle typer feil, og jeg tipper bilen kan komme bedre til nytte der enn på høggeriet.

Electrix

Batteriet alene er vel verdt oppimot 10 000?
Navigasjonsenheten koster vel rundt 30 000 ny, det er jo noen som klarer å dunke et eller  annet i den skjermen så man får nok solgt den for noen tusen hvis man lar annonse ligge ute over tid.
Håndbrekkaktuator er også dyrt å bytte hvis den går, om den virker så får man nok lett en tusenlapp eller to for den.
Skjermer, panser og lykter er jo også ting som ødelegges lett og som folk er på jakt etter, det er jo veldig mange rimelige Leaf på veien nå uten garanti og endel uten kasko regner jeg med.

Tipper den er grei og selge hel til noen som vil plukke deler, eller du kan legge ut deler for salg selv, og så skrote den når det ikke er
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

rekorden

Kan jo være interessant objekt dette. Hvor i verden befinner den seg, og hvor lavt prises den?

vartli

Du har sikkert avklart hva du gjør med bilen, men kan fortelle en historie.

Min bror la sin Miev ut til 10000 da han vurderte vraking etter ikke bestått EU-kontroll som ville gi en del titusen i reparasjoner. La den på finn.no, fikk telefon/melding fra en som ville ha den til Polen, ingen pruting. Tror også det var to andre som ville ha den. Min bror ordnet avregistrering, fikk penger rett på konto og bilfrakter hentet den. Tror ikke det skal være nødvendig å vrake Leafen.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt


Sjalabais

Haha, ett innlegg, i caps lock, på en sånn tråd? Verdifullt innspill!
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA