Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2012 Leaf - muligheter for "tuning" - senking, stil, mer fart, bedre fjøring osv

Startet av SpoodyGenzales, onsdag 18. mars 2020, klokken 13:38

« forrige - neste »

SpoodyGenzales

Hei, jeg fikk en svært billig 2012 Leaf i fanget med SOH 60%. Det er mye info på nettet om nye batterier, bedre økonomi, små forbedringer slik som ettermontert "heat"-bryter osv.

Men jeg sliter med å finne info om hvordan bilen kan gjøres sprekere.

Ser for meg at den usle fjæringa kan skiftes ut, muligens senke bilen litt, og jeg kunne også tenkt meg mer futt. Hvis man oppdimensjonerer kablinga er det kanskje mulig med en egen "ludicrous mode" på Nissan? Jeg ser også for meg å dumpe mesteparten av interiøret siden jeg er alene og skal for det meste pendle i den her. Setter pris på alt av tipps og råd! :)

Citroel

Den relativt komfortable fjæringen var hovedgrunnen til at det ble en "gammel" Leaf på meg. Men skjønner at folk har ulike preferanser.

Slå av "Eco" og bilen blir mye sprekere! (Eller har ikke Ur-Leaf'en denne knappen?)
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

SpoodyGenzales

Ja, ECO mode gjør bilen helt umulig å kjøre. :P Jeg kan like biler som er gode og myke på veien også, men Leafen er bare upresis og svampete. Den har ikke god demping en gang, etter min mening. Du som også har kjørt Citroën kan vel forskjellen. :)

kaiat

Har hatt noen Renault'er og syns Leaf'en kan minne litt om de. Leaf bygges vel også delvis på en delt Renault-/Nissan-plattform tror jeg?



Trekkoppbil

Har man 8-9 år gamle dempere, så kan det muligens gjøre en forskjell å bytte dem.

Normalt villle jeg  heller gjøre endringer for å senke forbruket og for å få bra framdrift om vinteren.
På 2012 kan det være mange 15" felger som kan passe. Men du vil muligens gå motsatt vei.

Du finner skjørt mm, på Ebay: https://www.ebay.com/itm/114416233155?hash=item1aa3bd2ac3:g:1OgAAOSwmZpfWSz5

Når det gjelder fart, så er det begrensa hvor høy fart du får med en bil som har bare ett gir.  Om du hadde funnet en løsning for å gire opp, så ville det gått på bekostning av akselerasjon i mindre fart.  Det er mulig du kan gire opp ganske marginalt ved å velge dekk med stor omkrets.

Når det gjelder å oppskalere kabling, så høres det ikke enkelt ut å finne løsninger for over 200A.  Spørsmålet er om du finner en inverter som klarer mer. Batteriet går seg fort varmt ved høye strømmer.  Det kan jo tenkes at man kunne finne løsning for høy strøm i svært kort tidsperiode, dersom temperaturen er passelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA