Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rating av selvkjøring, overraskende resultat?

Startet av haggen, onsdag 12. mai 2021, klokken 14:48

« forrige - neste »

haggen

Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

JorgenM

Overraskende? Ehh... nei?

Alle som har fulgt med litt på autonom teknologi de siste årene vet at Tesla ligger langt bak de ledende.

De som derimot IKKE har fulgt med har kanskje latt seg lure av media eller Tesla-folk til å tro at Tesla er ledende da de bruker Tesla-eiere som forsøkskaniner for rykende fersk kode. Noe liknende ville en seriøs bilprodusent aldri ha gjort :+1:

Noe av det dummeste Tesla har gjort var å bryte med Mobileye.

Det var den skvetten med tennveske :D
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Daniel_0007

Bare viser at å betale for fsd er bortkasta, syns det er latterlig at tesla stadig vekk øker prisen for fsd og.
Model 3 2019 LR Rwd

Speeder

Har de vurdert Autopiloten tilgjengelig for hvermansen eller FSD betaen?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

1317142119

Det har vært kjent i flere år allerede at bilbransjen overselger fullautonome biler. Jeg har selv vært tilstede på internasjonale foredrag fra testbransjen (i IT) hvor de uavhengige profesjonelle aktørene har vært helt åpne på at vi snakker om tiår før teknologien er klar. Trekk fra noen år, siden det er noen (4-6) år siden dette ble tydelig kommunisert. Dette er da folk som har som eneste jobb å kvalitetssikre andres produkter og tjenester.

Og som det har blitt gjentatt til det kjedsommelige - uten at det går inn hos de mest ihuga fanboysene - vi ser ikke denne teknologien i biler først. Vi har AI i andre tjenester lenge før en treg bilbransje får autonomi på nivå 5.

Hvis vi absolutt skal tro bilbransjen kommer først, så vil du se fullautonome racerbiler i mange år før du får det i Teslaen/BMW-en/Mercedesen.

z4rd

#5
Du tenker på denne fra 2014? :)
https://www.youtube.com/watch?v=8WHL8ol11iw

SitatVi har AI i andre tjenester lenge før en treg bilbransje får autonomi på nivå 5.

Hva mener du egentlig med denne setningen? Selvfølgelig har vi "AI" i andre tjenester. Vi har det allerede i dag. Vi er jo omgitt av det i en rekke ulike typer programvare og tjenester på PC'er og mobiler. Eksempelvis: Assistentene Siri og Alexa.

Mange av Amazon sine tjenester er basert på og styres av AI, inkludert bestilling/shipping-delen.

Noen ulike smarthus-produkter, f.eks Nest bruker AI til å lære bruksmønster. Dette er hva jeg kom på i farta...

Eller tenkte du på noe annet?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1317142119

Artig at du klarer å google deg frem til én (av flere) konseptbiler som kjører selv på bane og konkluderer med at det er bilsport. Det er absolutt ingen problem å få en bil til å kjøre sakte innenfor et oppmerket område alene. Siden du fremhever dette 7 år gamle eksempelet (uten å klare å se sammenhengen med at vi fremdeles ikke har selvkjørende biler): Kan ikke du ringe Audi og be dem sette mange av dem på banen samtidig, få dem til å kjøre så fort det er teoretisk mulig og se hvordan det går? Deretter setter dere dem i trafikken og ber Audiene komme seg raskest frem til en destinasjon 100 km lenger unna. Så rapporterer du tilbake med resultatlisten som da selvfølgelig viser raskere rundetider og bedre avgjørelser enn et menneske som gjør feil.

Vi har det vi på folkemunne folk kaller AI, i form av chatbotter, brettspillere og andre "dumme" tjenester du nevner, som kun kan utføre en veldig spesifikk oppgave basert på input. Men å påstå det er kunstig intelligens er å dra definisjonen av intelligens litt langt. Det heter AI fordi det er et buzzord som treffer investorer rett i lommeboken. De er programmert til å spille på et sett regler og å utnytte dem best mulig. De er ikke kapable til å lære seg noe som helst utenfor det regelsettet, for det klarer de ikke. De er tross alt ikke intelligente ... Vi kan godt være enig i at det vi har i dag er en form for AI, men da er vi også enig i at vi har hatt AI ganske mye lenger enn det var et buzzord. Selv en kalkulator er da AI, siden de kan huske tidligere input og foreslå resultatene for deg i nye utregninger.

Så kan vi gjerne fortsette denne diskusjonen med at du finner frem videoer av tester som viser en eller annen tjeneste hvor man bruker buzzordet AI på for å treffe de riktige punktene til fans og investorer, før jeg kontrer med følgende spørsmål: kan det ta over livet mitt? Svaret er nei i noen tiår til og slik går dagene våre ...

Og før du har en maskin som kan tenke selv, har du heller ikke en bil som kan tenke selv. Biler må kunne mer enn å bare kjøre på godt oppmerkede veier uten hindringer.

1317142119

For øvrig, hvis man er interessert i selvkjøring og bilspotrt, vil jeg anbefale Roborace. Det er racerbiler, men de kjører foreløpig ganske sakte og alene på banen for å trene teamene. Målet er en serie med autonome racerbiler som kjører mot hverandre samtidig. Her er bl.a. Porsche involvert.

Er noen utfordringer de ikke har løst enda, som f.eks. raskest linje basert på om det er vått, tørt, grønn eller brukt bane, at det kan være raskere å bruke curbs og kjøre en rettere linje enn den klassiske utside > apex > utside i sjikaner osv. Men det kommer sikkert   :+1:

z4rd

#8
Så når et produkt eller tjeneste som faktisk lærer av dine inputs og bruksmønster og deretter tilpasser sin tjeneste - det er ikke AI? Artig at du også tag'er det Amazon gjør som en "dum" tjeneste.

Tips: Neste gang du skal argumentere tilbake, så hadde det vært fint om du ikke tok den samme tonen. Jeg oppfatter deg bare som en douche. Du kjenner ikke meg eller min bakgrunn  ;D

RS7-eksempelet jeg viste til husket jeg godt, fordi det var en sak jeg fulgte godt før de standardiserte "sensasjons"-artiklene ble publisert. Men er jo over 7 år siden, så ja, jeg googlet meg frem til én artikkel.

Ellers kan jeg si meg enig i at vi er langt unna AGI - det blir følgelig uenigheter når man kaller alt for "AI".

Også googla jeg meg frem til denne for din skyld: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nasjonal-strategi-for-kunstig-intelligens/id2685594/?ch=3

Men dette kan vel du utenat?

Er jo tidvis morsomt med folk som har vært på én presentasjon og blitt formidlet et budskap, også tror de automatisk at de kan alt om tema.

Sorry for tonen, men jeg snakket bare ditt eget språk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA