Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Visnignsfeil under regenerering???

Startet av bcx238h, onsdag 12. mai 2021, klokken 15:53

« forrige - neste »

bcx238h

Hei folkens!

Lithium-Think-en som jeg har viser ingen regenerering når batteriet ikke er fulladet.
Dvs. viseren går ikke inn i det grønne området.
Morsomt nok ser det ut som at den gjør det når batteriet er fulladet og kjører ned de mange bakker her i byen med dels 11-13% stigning. Vi bor faktisk på slik en bakke og hver morgen triller jeg ned den uten at viseren går over den svarte linja som skiller "neutral" posisjon fra det grønne området.

Likevel kjenner man en forskjell når man skiftet mellom D og E i byen. Med en gang jeg tar foten fra gassen kjenner jeg større motstand i E enn i D. Men likevel ingen synliggjøring inne i cockpiten.

Kjenner dere til det? Kan det være batteritemperaturavhengig? Når batteriet er fulladet viser ICCB-en at batteriet kan ligge mellom 24-31grader. Men jeg lader vanligvis bare en gang i uka og resten av tida står den bare på sin plass foran huset, og vi har dessuten en sen start i våren i år i Hammerfest. Så utetemperaturen ligger rundt 0-5grader. I dag faktisk litt mer.

mohpet

Den skal ikke regenere når batteriet er 100%, for å unngå overlading. Jeg har Robometer som viser strøm inn/ut, og når jeg triller nedover med 100% viser den rundt null, ikke negativt (lading). Pil går ikke inn på grønn. Jeg merker ikke regen heller, og det er ikke forskjell på D og E. Når batteriet er under 100% så går det strøm inn, pilen går på grønn i bakker o.l og det er mer regen i E enn i D.
Er din omvendt? Det høres jo veldig rart ut.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

bcx238h

Kan bare sammenligne med Miev-en som jeg hadde og mora mi kjører nå.
Den regenererte jo alltid og det var synlig i dashbordet. Selv når den var fulladet, så kjente man litt regenerering og kunne se det med hjelp av "ECO-meteret".

Men Think-en har ikke samme oppførsel. Snodig nok!
Som sagt, bare dagen den er fulladet og jeg kjører rundt, så går viseren inn på grønt, men med en gang jeg har parkert bilen og setter meg inn igjen og kjører ... nope ... maks til den svarte streken mot grønt, aldri over.

worry

#3
Hei,
Jeg spurte en gang på et forum om utslaget på det instrumentet. Min Think har store utslag når batteriet er nær fullt. Og null regen ved fullt batteri. Men jeg behøver kun å kjøre noen hundre meter før regen starter.
Jeg finner ikke igjen tråden, men fra hukommelsen så var forklaringen at utslaget er beregnet forholdsvis. Altså når batteriet er nesten fullt, så vil det ha lite lading. Så det slippes innpå så mye strøm som batteriet tåler, og utslaget viser et forhold av dette. Det samme skjer nær tomt batteri når man kjører. Store utslag, og man må være forsiktig med pedalen.

Hva som skjer i din bil er vanskelig å forstå ut fra dette. Men har den alltid vært slik?
Det var kontinuerlig utvikling av Think'en gjennom produksjonen, så det kan jo hende du har en tidlig programvare.
Ellers har jeg jo erfart at vann i batteriet fører til elektronikkfeil. Det sitter strømmålere i batterikassa, men jeg vet ikke om det er de som brukes til visning på instrumentet. Sannsynligvis sitter det andre strømmålere i PCUen. Bare tipper...
Think lithium

bcx238h

Husker den tråden med de der forholdsavhengige visninger. Den har jeg lest på jakt etter et svar på mitt problem. Men jeg synes at det hadde vært en nokså forvirrende løsning.
Så lenge jeg har bilen har det vært slikt. Som sagt var jeg litt overrasket at den bremser/regenererer mindre enn Miev-en. Think-en min er fra 2012 (1.mars).
Den har ikke AC, men servo, fire-seter og oppvarmet frontrute.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA