Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastbalansering av 3 ladestasjoner

Startet av elbilen, onsdag 12. mai 2021, klokken 07:15

« forrige - neste »

elbilen

Jeg har fra før 2 stk Tesla Wall Connector som lastbalanserer på 32A 3fas (22kW).

Nå har jeg kjøpt en Ioniq og trenger en ladestasjon ekstra. Ønsker selvfølgelig å få utnyttet 6.6kW lading på Ioniq når det er kapasitet og trenger dermed ett nytt ladepunkt med 32A.

For inntaket på huset blir det litt mye å tillate ett nytt 32A ladepunkt samtidig som eksisterende ladepunkt brukes og jeg ser etter en løsning for å lastbalansere alt sammen.


Tenkte derfor om å kjøpe en ekstra TWC og montere denne med lastbalansering mot eksisterende TWC.
Hvordan vil systemet reagere med 2 stk Tesla 11kW (3 fas lading) og 1 stk Ioniq 6.6kW (1 fas lading) tilkoblet samtidig?
Hvem får hvilken effekt?
Prøvd å finne en matrise som viser lastbalansering med blanding av 1fas og 3fas, men fant ikke noen.


Har bestilt meg en Easee før jeg tenkte igjennom dette med max belastning på inntaket, men tviler vel på om at Easee kan lastbalanseres mot TWC?

TMX #462sig og #2582
TMS85D 790xx
TMX60D
TMSP90D
Ioniq 2018

sjokomelk

TWC tar ikke hensyn til 1- og 3-fas når den lastbalanserer. Så du vil få 1/3 av strømmen på hver, og så er det opp til hver enkelt bil å bruke 1- eller 3-fas.

Tenkt eksempel hvor du har 400V 3x32A tilgjengelig og alle bilene lader samtidig:
Bil 1 - støtter 3-fas - trekker 3x10A 400V - 7kW
Bil 2 - støtter 1-fas - trekker 1x10A 230V - 2,3kW
Bil 3 - støtter 1-fas - trekker 1x10A 230V - 2,3kW
L1 = 30A
L2 = 10A
L3= 10A
N= 20A

Bil 2 avslutter så lading. Da får du:
Bil 1 - trekker 3x16A 400V - 11kW
Bil 2 - 0A - 0kW
Bil 3 - trekker 1x16A 230V - 3,7kW
L1 = 32A
L2 = 16A
L3 = 16A
N = 16A
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elbilen

Takk, godt forklart.
Jeg oppnår forsåvidt det jeg ønsker med dette, at jeg ikke belaster husets inntak uten å måtte tenke seg om når en plugger til hvilken som helst av bilene.
Og det er jo logisk at den vil alltid holde last under Max ampere som er det som faktisk tripper sikringer.

Om jeg skulle velge å beholde Easee laderen som er på vei så vil jeg måtte skaffe meg en Equalizer for å sørge for at jeg holdt meg under husets inntaks begrensning?

Noen fordel med Easee på noe vis?
Feks kan den velge hvilke fase som blir belastet hvis kapasitet?
TMX #462sig og #2582
TMS85D 790xx
TMX60D
TMSP90D
Ioniq 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA