Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor gammel elbil kan jegkjøpe?

Startet av JarleA, tirsdag 11. mai 2021, klokken 17:05

« forrige - neste »

JarleA

Jeg vurderer å kjøpe brukt elbil for å pendle til jobb. Den bør helst ha 10 mil rekkevidde på en kald vinter dag. Hvilken bil og hvor gammel kan den være? Er det noen som har et tips eller to :)
Har tenkt litt på Leaf, men jeg mener å ha hørt at de eldre modellene kan ha en eller annen alvorlig/dyr feil men det er mulig jeg tar feil.

turfsurf

10 mil da bør du unngå 20kWh bilene. I3 94Ah vil holde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Litt mer om hva du ønsker deg av plass o.l. ville vært nyttig for å få relevante forslag. Eller er det bare billigst mulig bil som klarer 10 mil uansett vær og føre?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trekkoppbil

Til blanda småkjøring om vinteren, kommer jeg vanligvis ca 5km/kwt med gammel Leaf.
Du bør nok regne betydelig høyere forbruk på motorvei, i bratte bakker, eller om du parkerer ute i kulda, eller du kjører uøkonomisk av andre grunner, eller du bruker varmeapparatet unødig mye, eller du har større bil.
For gamle biler varierer kapasiteten mye, avhengig av hvordan bilene er holdt. Så kunsten er å fullade batteriet og måle hvor mange kwt man får plass til, før man kjøper bruktbil.

JarleA

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 11. mai 2021, klokken 17:59
Litt mer om hva du ønsker deg av plass o.l. ville vært nyttig for å få relevante forslag. Eller er det bare billigst mulig bil som klarer 10 mil uansett vær og føre?

Bilen skal brukes til pendling ca. 7 mil på motorvei og 1 mil på "vanlig" vei. så bagasjerom og bakseteplass har ikke noe å si.

Electric cars in Norway

#5
JarleA :+1: mange nyere bruktbiler er blitt billigere nå... så en lett brukt 2020 MG ZS EV til NOK 220' på Finn.no for noen uker siden. Denne vil du ha mer glede av enn en eldre elbil uten garanti.... men men det kommer jo helt ann på hvor mye penger man vil bruke på elbil...

JarleA

#6
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 17. mai 2021, klokken 17:55
JarleA :+1: mange nyere bruktbiler er blitt billigere nå... så en lett brukt 2020 MG ZS EV til NOK 220' på Finn.no for noen uker siden. Denne vil du ha mer glede av enn en eldre elbil uten garanti.... men men det kommer jo helt ann på hvor mye penger man vil bruke på elbil...

Jeg vil bruke minst mulig :) har tenkt på Leaf, men er usikker på om f. eks. 2011 eller 2012 modell har bra nok rekkevidde.

oddhap

Sitat fra: JarleA på mandag 17. mai 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 17. mai 2021, klokken 17:55
JarleA :+1: mange nyere bruktbiler er blitt billigere nå... så en lett brukt 2020 MG ZS EV til NOK 220' på Finn.no for noen uker siden. Denne vil du ha mer glede av enn en eldre elbil uten garanti.... men men det kommer jo helt ann på hvor mye penger man vil bruke på elbil...

Jeg vil bruke minst mulig :) har tenkt på Leaf, men er usikker på om f. eks. 2011 eller 2012 modell har bra nok rekkevidde.

Har selv en 2012 Leaf, den klarer ikke 10 mil på en varm sommerdag engang.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

Daniel_0007

Regn med at batteri er degradert en del på så gamle leaf, sats på heller på en leaf 30 i hvertfall hvis ikke så får du regne med et lite ladestopp på veien spesielt om vinteren.
Model 3 2019 LR Rwd

Trekkoppbil

#9
"24-kwt"-batteriene til Leaf, var på ca 21-22 kwt da batteriene var nye.

Du ville nok klart deg  med det, om du ikke kjører veldig uøkonomisk.

Problemet er at batteriene har tapt seg over tid.

Kjøper du en brukt Leaf, så avhenger kapasiteten av hvordan tidligere brukere av bilen har behandla den.
Inntrykket mitt er at de første Leaf-eierene tok vare på bilene sine, men etterhvert ser det ut som at mange bilister ikke bryr seg stort.

Finner du en bil med 20kwt, så vil du nok også klare 8 mil, om du innretter deg deretter og du er villig til å ligge under normal motorveihastighet ved behov.  Kunsten er å lære seg hvordan man kjører økønomisk, og det er en fordel å ha ide om hvor stort forbruket er under ulike forhold, så kan man tilpasse kjøringa etter forholda, så man kommer fram. De første månedene kan man følge med på hvor mange kwt og hvor mange km man har igjen mens man kjører, så lærer man seg å kjenne bilen og veien.

Problemet er at det kan være vanskelig å finne en bil med 20kwt å bruktmarkedet, og jo mindre kapasitet det er igjen på batteriet, jo mer jobb blir det å komme fram.

Første gang jeg kjørte en 2012-modell, var det en 2 år gammel bil med batteri på i overkant av 18kwt. Da var det regnvær, og jeg slo over på at rekkevidda var ca 8 mil. Flere år seinere klarte jeg å kjøre 12 mil med samme bil i tørt vær, etter å ha lagt om kjørestil til å trille mye i nøytral for å unngå regenerering. Men til daglig kjøring trenger man mye bedre marginer, og man får større forbruk om vinteren.


Batteriet kan nok tape seg svært lite, om du tar vare på det. I helga sjekka jeg SOH på en 2012-modell, og den ligger nå på 89%. Det trur jeg er omtrent det samme nivå som den var på da jeg kjøpte den for over 4 år sida.  Batteriet blir sjeldent fullada, eller kjørt  varmt, og bilen går av og til på langturer med hurtiglading.
Jeg kjenner ikke til hvor gammelt batteriet er, og jeg tipper det kan være fra 2015.


Wisd0m

Leaf 2014 eller nyere med varmepumpe vil nok passe ditt behov fint. De er også rimelige

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA